icon
Technische Analyse

TA AEX: Correctieve fase in UPTrend, Wall Street in moeilijkheden.

printPrint

Koersen voor dit artikel: DOW DJ Transp. AEX SP Fut
Wederom een rode dag op de beuren waar de markten de ''paasweek'' niet goed zijn begonnen. Zo vallen de markten wat terug in waarde wat ervoor zorgt dat de beurzen nu tegen of zelfs onder enkele belangrijke steunlijnen noteren. Met name op Wall Street is het sentiment negatief de laatste dagen en hier lukt het de beurzen maar niet om een herstelbeweging richting de jaartoppen en ATH's in te zetten. Met name de Dow Transport, een van de meest betrouwbare trend-aangevende indicatoren, valt erg tegen de laatste dagen. De Transport index moet flink inboeten en het lijkt erop dat dit even zeer gaat doen in de VS. In de tussentijd liggen de Europese markten er nog redelijk bij, de AEX noteerde gisteren zelfs nog even een nieuwe jaartop maar viel vervolgens hard weg. Na het noteren van de jaartop op 521,5 sloot de index zo'n 4 punten lager op 517,8 punten. Ook op het Damrak zijn de spanningen vanuit de VS te voelen dus en het lijkt erop dat er een kleine & korte corrigerende beweging binnen de uptrend in de maak is.


Goed nieuws voor de liefhebbers van Aandelen en Indices: Vanaf 1 januari 2017 verstuurt analist Daïm Boscart in samenwerking met Senior Trader Guy ook signalen op aandelen en indices via de ''TA Trading Aandelen & Indices Service''. U kunt d
it abonnement uitproberen tot 1 juni 2017 voor slechts €39,-. Voor meer informatie zie: 


Wall Street
Paniek op Wall Street dus waar de geopolitieke spanningen hun tol beginnen te eisen. De Amerikaanse markten laten de laatste dagen een consoliderend koersverloop zien waarbij men amper vooruit komt. Het negatieve sentiment voert momenteel de boventoon, de openingen zijn veelal in het rood en elke opwaartse beweging wordt gepakt en op tijd gekeerd door de bears waardoor er weinig schot in de zaak zit. Zo bewegen de markten langzaam maar zeker verder weg van de ATH-niveaus en komen enkele belangrijke steunlijnen van de huidige UPtrend in beeld. Het is zaak voor de BULLS op Wall Street om de markten boven deze steunpunten te houden anders kan een serieuze correctieve beweging niet meer worden afgewend.

Transport
De grote verliezer op Wall Street de afgelopen dagen is de Dow Transport en dit doet veel beleggers schrikken. De Dow Transport index is volgens de ''Dow-Theory'' immers een voorloper op de overige indices zoals de Dow Jones en een draai van de trend van de Dow Jones wordt vaak al geïntroduceerd door een reversal van de Transport index.

Deze Transport index kent momenteel een zeer lastige periode en nadat de index eerder al flink moest inleveren was de Transport index gisteren opnieuw aan de beurt. In totaal moest men hier 163 punten inleveren, een daling van bijna 2%. Het is even geleden dat we een dergelijke min op Wall Street hebben gezien en dit is dan ook een verontrustend signaal van de Transport index. De index noteert momenteel ver onder het 50-daags gemiddelde dat nu op zo'n 9.240 punten staat. Verder valt op dat de Dow Transport vanaf de top nu al al bijna 700 punten (669) heeft moeten inleveren, een daling die in totaal goed is van bijna 7% vanaf de top die begin maart werd neergezet. 

Een daling van 7% op een index in een tijdsbestek van ruim een maand kan worden aangemerkt als een correctie en zodoende moeten we extra op ons hoede zijn op dit moment. Indien de Dow Theory wordt nageleefd staat er nog wat te wachten op Wall Street aangezien de overige indices tot nog toe weinig hebben moeten lijden. Zo heeft de Dow Jones in dezelfde periode slechts 2,7% aan waarde moeten inleveren terwijl de S&P 500 2,3% is gedaald vanaf de ATH. 

Zodoende zal er vandaag met bovengemiddelde interesse worden gekeken naar de Dow Transport die met de koersval van gisteren onder de 9.000 punten is gevallen. Een alarmerend signaal aangezien de 9.000 grens een belangrijke steun is voor de index. Bij een verdere daling komen de steunlijnen onder deze grens in beeld rond de 8.900 en 8.785 punten, indien de neergaande beweging een extreem vervolg krijgt kan de index zelfs terug tot 8.500-8.600 punten waar het 200-daags gemiddelde wacht. 

Daily Dow Transport:Dow Jones
De Dow Jones wist de schade gisteren enigszins te beperken maar lijkt zich nu wel echt op te gaan maken voor een test van de onderkant van de 20.540-20.740 tradingrange waar het spel zich nu al enkele dagen afspeelt. De Amerikaanse index heeft de afgelopen weken meerdere pogingen gewaagd om deze range aan de bovenkant te verlaten maar de 20.740 weerstand bleek veel te sterk. Waar de index de afgelopen dagen nog kon vertrouwen op de 20.640 steunlijn lijkt ook deze nu aan de kant gezet. De Bears drijven de index naar de steunlijn rond de 20.540 punten waar de onderkant van de range ligt. Een neerwaartse doorbraak van deze steunlijn kan de index richting de 20.400, 20.250 & uiteindelijk de 20.000 punten leiden. De vraag op Wall Street is of de Dow-Theory weer een nieuw hoofdstuk krijgt of dat de Dow Jones tijdig kan herstellen. Op het moment ziet het er niet goed uit maar de 20.400-20.540 steunzone is al vaker een zeer sterke steunzone gebleken.

Hourly Dow Jones:AEX
De AEX die de afgelopen dagen zeer sterk oogt slaagde er gisteren wederom in om een nieuwe jaartop te noteren. De index noteerde vlak na opening een nieuwe jaartop op 521,5 punten en raakte hiermee een heel gevoelig punt op de grafiek. De index zette met deze stand namelijk de hoogste stand sinds december 2007 op de borden en hiermee heeft de index de koersniveaus van het mooie beursjaar 2007 weten te bereiken. Een erg belangrijke top in 2007 was de 520-523 top waar destijds enorm veel weerstand op de koersen werd uitgeoefend. Nu de index zo'n 10 jaar later weer rond dit punt is uitgekomen zien we direct een soortgelijke ontwikkeling als destijds. Door 521,5 op de borden te zetten ontstond er gelijk neerwaartse druk op de AEX-koers hetgeen voor een snelle neerwaartse beweging zorgde. Zo sloot de index uiteindelijk op 517,8 punten, bijna 4 punten lager dan de jaartop. 

De afgelopen weken heb ik constant geschreven dat het koersdoel voor de index lag rond de 520-523 punten. Nu de index dit doel behaald heeft kan de index weer een stapje terug doen. Zo schreef ik gisteren al dat een corrigerende beweging na het bereiken van de 520-523 zone tot de steunzone van 516-518 punten maar een daling tot 510,6-514 behoort ook tot de mogelijkheden. Na de krachtsinspanningen van de BULLS lijkt het erop dat er even wat lucht uit de markt zal worden gehaald. De candle die gisteren werd gevormd die veel wegheeft van een ''Shooting Star'' bevestigde dan ook mijn verwachting van het koersverloop van de AEX. Een dergelijk Candlestick patroon is vaak een betrouwbare indicator die aangeeft dat een UPtrend (tijdelijk) aan zijn einde is en dat er een forse weerstand is getest. In dit geval is deze weerstand de 521,5, het punt middenin het door mij beschreven koersdoel van 520-523 punten en dat is naar mijn idee dus volkomen logisch. 

Met de ontwikkelingen van gisteren verwacht ik dat de markten vandaag verder zullen moeten inleveren en dat er enkele belangrijke steunniveaus in beeld komen. Voor de AEX verwacht ik een test van de 514-516 steunzone waarna de index zelfs nog terug kan vallen tot 510,6-512 punten. Hier wacht echter een zeer sterke steunzone en een koersval tot onder deze steunzone lijkt mij vooralsnog onwaarschijnlijk. De neergaande beweging is in mijn ogen niets meer dan een kleine terugtest in een duurzaam oplopende uptrend. Zodoende verwacht ik dat de AEX na het testen van de zojuist genoemde steunniveaus weer richting de 523 punten kan bewegen.

Dat zal echter wel voor volgende week zijn, morgen is het goede vrijdag en maandag tweede paasdag. Een van de spaarzame momenten dat de beurzen in Nederland vier dagen achtereenvolgend gesloten zijn. Geniet van uw vrije dagen vanaf morgen, rust uit en dinsdag zal ik weer aanwezig zijn met de voorbeurs TA. 

Daily AEX:Hourly AEX:Met vriendelijke groet,

Daïm Boscart | US Markets
Alleen geregistreerde gebruikers mogen commentaar plaatsen!

Reacties op dit artikel

!joomlacomment 4.0 Copyright (C) 2009 Compojoom.com . All rights reserved."


deze site wordt technisch beheerd door 24hoursmedia