Entertainment of investeren: waaraan besteden Nederlandse huishoudens hun geld?

26 augustus 2025, 13:24


Enter­tain­ment of investeren: waaraan best­e­den Ned­er­landse huishoudens hun geld?

Zit­ten Ned­er­lan­ders in 2025 nog steeds op de bank Net­flix te strea­men ter­wi­jl hun blik af en toe richt­ing de spaar­pot gaat? Waarschi­jn­lijk wel.

Waarom? Omdat hun porte­mon­nee de cha-cha doet: één voet in het nu (stream­ing, snacks en online gokau­to­mat­en), de andere in het lat­er (hypotheken, beleg­gings­fond­sen en strak beheerde budgetten).

Geen finan­cieel touwtrekken dus, maar eerder een heel Hol­lands spel­let­je Jen­ga: het zorgvuldig stape­len van plezi­er van­daag en zek­er­heid morgen.

Enter­tain­ment: waar plezi­er en func­tion­aliteit samenkomen

Ned­er­landse huishoudens zijn niet bepaald saai als het om plezi­er gaat, maar bin­gen en geld uit­geven’ is ingewis­seld voor abon­neren en slim plan­nen’. De meeste Ned­er­landse huishoudens hebben min­stens één stream­ing abon­nement. Vol­gens mark­ton­der­zoek­er Tele­com­pa­per heeft Net­flix in 2025 een mark­taan­deel van 51%, gevol­gd door Vide­oland (24%) en Dis­ney+ (20%).

Tegen­wo­ordig draait het echter vooral om een abon­nementen bal­let: de trend van wis­se­len tussen dien­sten en het com­bineren van meerdere abon­nementen is offi­cieel beves­tigd. Vooral onder 25- tot 35-jari­gen heeft zo’n 30% vier of meer stream­ing abonnementen.

De Ned­er­landse stream­ing markt? Die is zek­er explosief: de meest recente cijfers geven aan dat deze markt in 2024 een omzet van € 1,2 mil­jard bereik­te. Want wie wil nu een seizoens­fi­nale missen?

Mobiel gamen? Ook dat is boom­ing. Bij­na € 300 miljoen wordt daar aan gespendeerd. Vooral dankz­ij per­so­n­en die op hun mobielt­je tikken tij­dens de trein­rit of koffiepauze.

Online gokken? Die markt is nog grot­er met € 6,5 mil­jard, met ongeveer 10% van de bevolk­ing die af en toe meespeelt. Men checkt daar­voor weblinks als Pokerscout’s beste echt geld casi­no opties voor het groot­ste spelaan­bod, de beste bonussen en uit­er­aard snelle uitbetalingen.

Culi­naire uit­stap­jes? Ook dat is nog steeds bij­zon­der belan­grijk, maar dan wel met een por­tie menu wiskunde erbij. Min­der luxe vri­jda­gen, meer afhaal en maalti­jd­box­en. Want wie heeft er naast alti­jd tijd om te koken ook € 100 over voor een gezinsdiner?

Cul­turele uit­jes? De aangekondigde btw ver­hoging van 9% naar 21% zal zek­er roet in het eten voor toekom­stige muse­um­plan­nen gooien. Dus? Tick­et over­slaan, kiezen voor dig­i­tale tours of voordelige acties. De essen­tie van vri­je tijd bli­jft, maar het pri­jskaart­je kri­jgt een nieuwe vorm.

Investeren: het voorzichtige gok­je voor de toekomst

Ter­wi­jl de Ned­er­lan­ders gul geld uit­geven aan dig­i­taal enter­tain­ment en pas­ta, bouwen ze ook kaste­len in de lucht. Letterlijk.

Vast­goed? Dat is nog steeds een favori­et. Niet van­wege lagere belastin­gen, maar door de cul­turele drang naar een koop­won­ing en het sta­biele ren­de­ment hiervan.

Voor bedri­jven biedt de Inno­vatiebox een fis­caal voordeel: slechts 9% belast­ing op winst uit innovatie.

Sparen? De rentes zijn laag, en gezin­nen sprei­den hun geld liev­er slim over vast­goed en aan­de­len. Want met een koop­kracht­sti­jging van slechts 0,7% telt elke euro. Over­leven is voor de strategen.

Het grotere plaat­je: het gaat om de juiste balans

De vaste las­ten (huur, rekenin­gen, bood­schap­pen) slokken nog steeds het groot­ste deel van de inkom­sten op. Wat overbli­jft, is een dun plak­je voor vri­je tijd en toekom­st­plan­nen. Maar dit is de essen­tie: Ned­er­landse bud­get­ten zijn geen of dit of dat’. Het is een duet: strea­men en sparen, gamen ter­wi­jl je je geld beschermt, uit eten gaan en dromen van een aan­be­tal­ing voor iets groots.

In 2025 draait Ned­er­land niet om luxe of sober­heid. Het gaat vooral om nu lachen, lat­er sparen’. Dit is een lev­ens­filosofie die zow­el prak­tisch als poëtisch is. Want wat heb je aan een luxe air­fry­er als je het eten niet kunt betal­en? Of aan een hypotheek als je te blut bent om te over­leven? Pre­cies, hele­maal niets. Daarom draait alles om de juiste balans

Part­ner artikel


Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.