Gedragseconomie in 2025: waarom handelaren en gamers emoties nog steeds onderschatten

vandaag om 15:52


Gedragsec­onomie in 2025: waarom han­de­laren en gamers emoties nog steeds onderschatten

https://​www​.pex​els​.com/​p​h​oto/s… 2025 is de gedragsec­onomie geen niche meer bin­nen de finan­ciële weten­schap, maar een cru­ciale lens waarmee mark­ten, dig­i­tale plat­forms en zelfs games wor­den begrepen. De invloed van emoties blijkt hard­nekkig: ver­liesaver­sie, over­moed en de neig­ing tot patroon­herken­ning bli­jven het gedrag bepalen, ondanks steeds betere data en instrumenten. 

Of het nu gaat om beur­shan­de­laren, online gokkers of spel­ers van sim­u­lat­ie­games, hun beslissin­gen ver­to­nen dezelfde valkuilen. Deze par­al­lellen wor­den zicht­baar nu meer onder­zoek laat zien hoe risi­cop­er­cep­tie en strate­gie in uiteen­lopende werelden versmelten.

Emoties als blinde vlek in tech­nolo­giege­dreven markten

De gedrags­dy­namiek in finan­ciële en dig­i­tale omgevin­gen lijkt sterk op elka­ar, vooral waar real-time beslissin­gen cru­ci­aal zijn. In dat ver­band tonen dig­i­tale plat­forms, zoals een lijst met alle nieuwe casi­no’s, hoe inter­ac­tieon­twerp, trans­ac­ties­nel­heid en transparantie invloed hebben op keuzege­drag. Mod­erne casino­por­tals bieden inzicht in betal­ingss­nel­heid, RTP-per­cent­ages, ver­i­fi­catiepro­ce­dures en gebruiksin­ter­faces die vertrouwd aanvoelen. 

Deze fac­toren zijn niet louter oper­a­tion­eel; ze vor­men een spiegel voor de manier waarop mensen waarde­v­er­lies, onzek­er­heid en kans bereke­nen. Transparantie lijkt ration­eel gedrag te stim­uleren, maar vol­gens gedragsec­onomen ver­g­root infor­matie soms juist de emo­tionele lad­ing van ver­lies, omdat spel­ers of beleg­gers beter besef­fen wat ze op het spel zetten. In dat span­ningsveld bli­jft de mens de zwak­ste schakel tussen data en besluit.

Ver­liesaver­sie: het irra­tionele fun­da­ment van menselijke strategie

Ver­liesaver­sie bli­jft een kern­be­grip dat zow­el investeerders als spel­ers parten speelt. Mensen ervaren de pijn van een ver­lies bij­na twee keer zo sterk als de vreugde van een vergelijk­bare winst. In han­del­sal­go­rit­men wordt geprobeerd dit effect te neu­tralis­eren, maar menselijke tussenkomst her­in­tro­duceert het telkens. Aan­de­len wor­den te vroeg verkocht bij kleine win­sten en te laat afgestoten bij verliezen. 

In gam­ing­con­tex­ten man­i­fes­teert dit zich als het naja­gen van ver­loren inzetten, pre­cies zoals beschreven werd in The Nieuw­ste Casi­no Ned­er­land” artikel van Card­Play­er, waar zelfs volledi­ge transparantie niet voorkomt dat spel­ers ver­liezen bli­jven naja­gen. Het­zelfde mech­a­nisme verk­laart waarom beleg­gers stop-loss sig­nalen negeren: ze beschouwen het sluiten van een posi­tie als een per­soon­lijke mis­lukking, geen rationele cor­rec­tie. Zo ontstaan psy­chol­o­gis­che feed­back­lussen die ren­de­ment en welz­i­jn aantasten.

Over­moed: het over­schat­ten van con­t­role in com­plexe systemen

In cog­ni­tieve stud­ies wordt over­moed vaak ver­bon­den aan zoge­naamde illusies van con­t­role. Mensen geloven dat zij via ervar­ing of intuïtie beter kun­nen voor­spellen dan toe­val toe­laat. In han­del is dat de over­tuig­ing dat men mark­t­be­weg­in­gen kan voorzien; in gam­ing dat men patro­nen in willekeur herkent. Sinds de toe­name van zelfhan­delplat­forms en e‑sports zijn die grensli­j­nen ver­vaagd. Bei­de ecosys­te­men belo­nen snelle beslissin­gen en pre­sen­teren suc­ces als gevolg van vaardigheid, niet van kans. 

Sta­tis­tisch onder­zoek toont echter dat presta­ties over lan­gere tijd pre­cies her­lei­den tot kans­vari­atie. Het ver­schil zit in de belev­ing: winst wordt aan kunde toegeschreven, ver­lies aan pech of omstandighe­den. Dat mech­a­nisme voedt voort­durend gedrag dat ration­eel niet houd­baar is maar men­taal bevredi­gend bli­jft, zelfs voor pro­fes­sionele deelnemers.

De gokkersmis­vat­ting en de illusie van rechtvaardigheid

De zoge­noemde gambler’s fal­la­cy, het idee dat een reeks tegensla­gen de kans op winst ver­g­root, is een klassiek voor­beeld van ver­keerd patroon­herken­nen. In 2025 man­i­fes­teert dit zich niet alleen in casino’s, maar ook in cryp­tomark­ten en dig­i­tal assets. Han­de­laren menen dat een munt eraan toe is” om te sti­j­gen, net zoals spel­ers denken dat een machine moet uitbetalen”. 

Onder dat geloof ligt een diep ver­lan­gen naar recht­vaardi­ge dis­trib­u­tie: men kan zich moeil­ijk voorstellen dat willekeur echt onafhanke­lijk is. Algo­rit­men en blockchain-analyse hebben dit mech­a­nisme niet geëlim­i­neerd, inte­gen­deel, ze ver­schaf­fen meer cijfers die tot schi­jn­pa­tro­nen verleiden. 

Data en gedrag: waarom transparantie niet genoeg is

Transparantie wordt vaak als reme­die gezien tegen irra­tion­eel han­de­len. Toch blijkt dat open data en volledi­ge zicht­baarheid niet automa­tisch lei­den tot rationele beslissin­gen. In beur­sap­pli­caties en online spellen is helder­heid over kansen, ren­de­ment en risi­co toegenomen, maar emoties bli­jven dom­i­nant. De ver­w­erk­ing van ver­lies of winst gebeurt niet op rationele schaal. 

Neu­roweten­schap­pelijke gegevens tonen aan dat belonings­cen­tra in het brein sterk­er rea­geren op bijna-winstscenario’s dan op feit­elijke neu­traliteit. Daar­door over­schat­ten mensen hun vooruit­gang en bli­jven ze langer actief dan logisch ver­ant­wo­ord is. Voor finan­ciële instellin­gen en game-ontwikke­laars betekent dit dat design zich niet uit­slui­tend kan richt­en op dat­a­con­sis­ten­tie, maar ook op emo­tionele impact. 

Part­ner artikel


Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.