Hoe een nieuw online betalingssysteem kan zorgen voor loyale klanten
Online winkelen is een deel geworden van ons dagelijks leven. Hoewel dit een grote luxe is voor de consument, zorgt dit ook voor uitdagingen voor online ondernemers. Bezoekers zijn namelijk kieskeuriger dan ooit, en alleen bedrijven die razendsnelle betalingen, intuïtieve websites en een gestroomlijnd bestelproces aanbieden vallen in de smaak. Met name bedrijven die one-click-payments aanbieden worden herhaaldelijk bezocht, en winkels die geen transparante prijzen hebben worden vermeden.
Moderne consument wil snelheid en gemak
Online winkelen blijft alsmaar populairder worden in Nederland: in het eerste kwartaal van 2024 gaven we gezamenlijk 7,8 miljard uit bij online winkels, 5% meer dan een jaar ervoor. Ook het aantal webshops, e-commerce ondernemingen en online dienstverleners groeit gestaag.

Bedrijven merken echter dat de moderne online consument steeds kieskeuriger wordt. Laadtijden, onduidelijke websites en verouderde betalingsmethodes worden in 2025 niet meer geaccepteerd: online winkelaars zijn op zoek naar foutloze platformen die razendsnelle betalingen bieden en intuïtief te navigeren zijn.
Alleen het aanbieden van iDeal is niet genoeg: het proces van een product bestellen moet tot in de puntjes zijn uitgewerkt met zo min mogelijk haken en ogen.
Webshop giganten zoals Amazon, Bol.com en AliExpress bieden zogeheten ‘one-click-payments’ aan, wat volgens velen de gouden standaard voor online betalingen is. Grote bedrijven binnen specifieke sectoren zijn vaak pioniers wat betreft het optimaliseren van de gebruikerservaring omtrent betalingen.
In de online kansspel wereld, waar alles om snelheid draait, wordt al decennia lang gewerkt aan het stroomlijnen van stortingen. Online gok platformen revolutioneerde mobiel gamen door binnen een app betalingen aan te bieden die je direct naar je mobiel bankieren app doorsturen. Heel simpel eigenlijk: Stort geld via je telefoon en gok binnen een paar minuten zonder enige gegevens in te vullen.
Transparante betalingen belangrijker dan ooit
Door snelle en vooral foutloze betalingen aan te bieden kan een webshop zich onderscheiden, maar webshops waar klanten blijven terugkomen doen nog veel meer. In 2025 zijn consumenten steeds meer op zoek naar transparantie.
Dit houdt in dat prijzen duidelijk staan vermeld en er achteraf of op de bestelbon geen onvoorziene kosten worden gerekend. Gepersonaliseerde beloningen en loyaliteitsprogramma's worden ook steeds populairder.
Met name buitenlandse Webshops zoals Temu en AliExpress maken veelvuldig gebruik van tijdelijke kortingen die zijn bedoeld om je te verleiden tot het doen van een bestelling. Dit lijkt te werken: in 2024 kochten we namelijk opnieuw voor een recordbedrag bij Chinese webshops.
Klarna populairste nieuwe betaaldienst
Alhoewel je steeds vaker alternatieve betaaldiensten zoals Klarna, eWallets en JetonCash tegenkomt bij online winkels, blijft iDeal koning in Nederland. De opkomst van NFC chips revolutioneert fysieke betalingen, waar betalen via je telefoon inmiddels bijna net zo populair is als betalen met je bankpas, maar online blijft iDeal verreweg het populairst.
Klarna wordt echter steeds vaker gebruikt: vooral door jonge mensen. Een iDeal vervanger kunnen we dit echter niet noemen, aangezien het kortstondige leningen zijn.
De populariteit van Klarna is wel een teken van de verschuivende wensen van de consument: online moet alles on demand en wachten is geen optie.
Het is dan ook geen verrassing dat steeds meer bedrijven online met Klarna werken, en dat zelfs fysieke winkels zoals de HEMA, Nike en H&M Klarna betalingen ondersteunen.
Partner artikel