Wanneer verkoop je een alternatieve cryptomunt?

28 augustus 2025, 22:42


Wan­neer verkoop je een alter­natieve cryptomunt?

Het juiste moment bepalen: tussen hype en realiteit

Elke cryp­to­be­leg­ger komt vroeg of laat voor de vraag te staan: wan­neer verkoop je? Vooral bij alter­natieve munten (alt­coins) is dit een lastig spel. De volatiliteit ligt relatief hoog en daar­door kun­nen nieuwspagina’s en het algemene sen­ti­ment de koers sterk beïn­vloe­den. Boven­di­en zijn er ook steeds meer fin-tech influ­encers ook wel fin­flu­encers’ genoemd die via social media kanalen de koers duiden. Deze influ­encers spreken voor­namelijk een jon­gere doel­groep aan en juist deze doel­groep heeft nog wel eens moeite om hype en realiteit van elka­ar te onderscheiden.

Toch zijn er sig­nalen waarop je kunt let­ten. Denk bijvoor­beeld aan een plot­selinge piek in pri­js zon­der onderliggende ontwik­kel­ing, of het afbouwen van vol­ume bij exchanges. Veel experts advis­eren: buy the rumor, sell the news”. Dit betekent sim­pel gezegd: verkoop op het moment dat het project piekt in zicht­baarheid, maar nog vóór de daad­w­erke­lijke lancer­ing of update.

Alt­coins verkopen of juist nieuwe kansen benutten?

Alt­coins, alle munten buiten Bit­coin om, zijn tegen­wo­ordig in grote getal­en aan­wezig. Wan­neer je deze moet kopen of verkopen is een vraag die bij veel cryp­to beleg­gers speelt. Soms is verkopen geen exit, maar meer een her­schikking van je port­fo­lio. Wie een bestaande alt­coin verkoopt, kan over­we­gen om in te stap­pen in een veel­belovend pre­sale cryp­to project. Met een lager instapbedrag en poten­tieel hoger ren­de­ment is dit aantrekke­lijk voor wie risi­co niet schuwt. Cryp­to plat­forms houden actuele lijsten bij van inter­es­sante cryp­to pro­jecten die inspe­len op trends zoals DeFi, Gam­ing of Arti­fi­cial Intelligence.

Wat is dan pre­cies het voordeel van zo’n pre sale project? Nou, als cryp­to beleg­ger zit je hier­bij vroeg in de cyclus, vaak voor­dat de grote mar­ket­ing­cam­pagnes op gang komen. Echter, doen beleg­gers zich er ook goed aan om te realis­eren dat het risi­co hier ook hoger ligt. Som­mige pro­jecten halen hun doe­len niet of verd­wi­j­nen zon­der prod­uct. Daarom is due dili­gence (infor­matie ophalen) cru­ci­aal. Dit kun je onder andere doen door een aan­tal zak­en te bek­ijken voor­dat je instapt:

  • Het team
  • Een whitepa­per
  • Een use case 
  • De com­mu­ni­ty

Lessen uit main­stream coins: wat kun­nen we leren van Bit­coin en Ethereum?

Bij geves­tigde munten als Bit­coin en Ethereum ligt het patroon iets sta­biel­er, maar ook hier is tim­ing essen­tieel. In bull mar­kets (mark­ten die sti­j­gen) zagen we vaak dat BTC piekt er daar­na kap­i­taal door­si­jpelt naar de alt­coins. Omge­keerd geldt: als Bit­coin te dom­i­nant wordt, lij­den kleinere pro­jecten vaak ver­lies. Wan­neer Ethereum bijvoor­beeld updates zoals de Merge aankondigt, sti­jgt de pri­js vaak in aan­loop, maar cor­rigeert deze vrij kort na live­g­ang. Wie deze cycli begri­jpt, leert ook beter om te gaan met alter­natieve coins.

Boven­di­en is het ver­standig om te kijken naar macro-economis­che sig­nalen, zoals rentebesluiten van cen­trale banken of regel­gev­ing ron­dom cryp­to. Deze fac­toren beïn­vloe­den het vertrouwen in de markt en kun­nen daarom bepal­end zijn voor je verkoopstrategie.

Prak­tis­che indi­ca­toren voor een verkoopmoment

Vol­gens Coin­tele­graph gebruiken steeds meer traders on-chain data en sen­ti­men­t­analyse om deze beslissin­gen te onder­s­te­unen. Tools zoals Glassnode of San­ti­ment bieden niet alleen inzicht in gedragspa­tro­nen van grote investeerders, maar ook die van mark­t­be­weg­in­gen. Daar­naast hebben wij nog wat extra indi­ca­toren op een rij gezet.

  • De munt bereikt je per­soon­lijke targetprijs
  • Pro­jec­ton­twik­kelin­gen bli­jven uit of vertragen
  • Whales (grote investeerders) ver­plaat­sen hun kapitaal
  • Toe­name van negatieve bericht­gev­ing of social media-buzz zon­der inhoud

Het per­fecte verkoop­mo­ment bestaat niet

Hoewel er geen per­fect verkoop­mo­ment bestaat, is het belan­grijk een strate­gie te vol­gen die past bij je doel: korte ter­mi­jn winst of lange ter­mi­jn opbouw. Verkoop op kracht, niet uit paniek. En wees vooral niet bang om winst te nemen, want een real­isatie van winst is geen mis­lukking, maar juist een teken van discipline.

Part­ner artikel


Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.