...

De inside-dreiging

31 mei 2004, 11:24 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Onlangs pub­liceerde de New York Times een artikel over het ‘inside’-koop- en verkoopge­drag van top­man­agers van Amerikaanse bedri­jven. Het artikel bek­lem­toont dat we de eerste 4 maan­den van dit jaar kun­nen spreken van een ware verkoop­golf op dit vlak. 

Inder­daad. In de VS verkocht­en direc­tiele­den en bestu­ur­ders de aan­de­len die ze van van hun eigen bedri­jf in bez­it had­den voor meer dan 14 mil­jard dol­lar. Vergelijk hier­mee het feit dat ze in diezelfde vier maan­den kocht­en voor slechts 0,4 mil­jard dol­lar. De aankoop is dus lief­st 35 maal min­der waard dan de verkoop.

Bij deze man­agers zijn ronk­ende namen, zoals Bill Gates (Microsoft) en John Cham­bers (Cis­co). Deze heren verkocht­en elk ca 7% van hun insid­er-porte­feuille. Zeven pro­cent, dat is eigen­lijk beschei­den als men bedenkt dat de toplui van Boston Sci­en­tif­ic, Occi­den­tal Petro­le­um, Qual­comm en Wendy’s meer dan 50% van hun aan­de­len op de markt gooiden. De baas van Zim­mer Hold­ings, Ray Elliot, smeet zelfs 70% van zijn aan­de­len de deur uit. En ga zo maar verder.
We had­den het zonet over een verkoop­golf. Is dat terecht? Jazek­er, want de verkochte waarde voor de 4 maan­den 2004 ligt net onder het absolute record van 1999. En vergeleken met de eerste 4 maan­den van vorig jaar, toen ‘slechts’ voor 4 mil­jard dol­lar van eige­naar veran­derde, zijn de 14 mil­jard van dit jaar toch 3,5 maal meer. 
Wat ligt ten grond­slag aan dit fenomeen? Er zijn de gebruike­lijke rede­nen: onkosten bij het financieren van een nieuwe vil­la, de aankoop van een pres­tigieus jacht, een duur huwelijk van dochter of zoon. Het kan ook zijn dat de per­soon in kwest­ie zijn/​haar pen­sioen­leefti­jd ziet opdoe­men en dat hij/​zij daarom een cen­t­je (zeg maar bakken vol cen­ten) opz­ij legt. Het kan ook zijn dat de man­agers in kwest­ie, in navol­ging van goede raad van beleg­gingscon­sulen­ten, hun risi­co wat willen sprei­den. U weet wel, niet te veel eieren in een­zelfde korf en zo.
Maar fun­da­menteel, en daar kan je vol­gens ons niet onderuit, is het inside-verkoopge­drag dit jaar gro­ten­deels gebaseerd op het­geen de man­ag­er over zijn eigen bedri­jf denkt. Hij of zij weet ook dat de beurzen gedurende het afgelopen jaar weer eens over­dreven hebben, dat in werke­lijkheid hun aan­de­len overge­waardeerd zijn. Daarom verkiezen ze eieren voor hun geld. Dat is een gezond gedrag voor een beleg­ger. Maar een bedri­jf­slei­der is geen beleg­ger, althans niet in zijn eigen bedri­jf. Als hij diep in zijn hart twi­jfels heeft dat de groei nog zo zal bli­jven door­gaan, dan verkoopt hij. Hoe zou je zelf zijn?
We geven een voor­beeld. In het onza­lige beurs­jaar 2000 bereik­ten in feb­ru­ari de inside-verkopen een piek van bij­na 11 mil­jard dol­lar. Half maart 2000 stond de Nas­daq Com­pos­ite toren­hoog op 5048 pun­ten. Medio juni lag de Nas­daq bij zo’n 3300 pun­ten naar adem te happen.
Zit een­zelfde doem­sce­nario om de hoog te gri­jnzen? Nie­mand die het echt weet. Een ding is een feit. Het inside-verkoopge­drag van de afgelopen 4 maan­den van dit jaar is een zoveel­ste feit, dat zich optelt bij de ele­menten die erop wijzen dat we te doen hebben met een beren­markt, die nog lang niet ten einde is.
Denk aan wat Guy Boscart, de éminence grise van US Mar­kets, zegt over zijn verwachtin­gen op de korte en mid­del­lange ter­mi­jn: terug­val van de mark­ten. Onafwend­baar. Let daar op bij uw beleg­gin­gen. Nu en dan komt er een korte rit noord­waarts, maar de algemene trend bli­jft o.i. zuidwaarts. 
De mem­bers van US Mar­kets zullen de komende peri­ode alti­jd wel posi­ties kun­nen opne­men, wel bestaat de kans door de sit­u­atie van de markt dat er meer short- dan long-posi­ties wor­den genomen in de vorm van het schri­jven van CALLS op Euronext en het verkopen van aan­de­len op Wall Street. Eigen­lijk maakt het op zich weinig uit, zolang er tijdig in- en uit­stap­mo­menten wor­den bepaald is er weinig aan de hand.
Jan Van Besauw
Colum­nist voor US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.