...

Mogen we u voorstellen: Barry Diller

26 oktober 2005, 08:13 | US Markets Redactie | leestijd: 5 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Hij heeft op eigen­zin­nige wijze zijn weg gemaakt in de Amerikaanse onderne­m­ingswereld, eerst door een ruime plaats te verov­eren in het medi­a­land­schap en dan door de touwt­jes van een behoor­lijk deel van de Inter­netru­imte in han­den te kri­j­gen. En hij is blijk­baar nog niet van plan ermee te stop­pen … Een impressie van Bar­ry Diller …

Mogen we u voorstellen: Bar­ry Diller
We hebben het over Bar­ry Diller, 63 jaar, wonende in New York City, gehuwd met mod­eon­twerp­ster Diane von Fursten­berg. Hij is num­mer 258 op de lijst met rijk­ste Amerika­nen en zijn ver­mo­gen wordt ger­aamd op 1,6 mil­jard dol­lar (1,1 mil­jard euro).
De heer en mevrouw Diller
Bar­ry Diller is geboren in San Fran­cis­co in 1942. Hij studeerde aan de Ford­ham Uni­ver­si­ty in New York, waar hij de graad van doc­tor in de economie behaalde.
Als 24-jarige net afges­tu­urde uni­ver­si­tair kreeg hij in 1966 de kans om assis­tent te wor­den van de vice-pres­i­dent van ABC-TV en dat lanceerde hem in de media-business. 
Bij ABC begon zijn ster al snel te rijzen omdat hij met verse ideeën kwam, zoals de film van de week’, waar­voor Diller voort­durend moest schip­peren tussen het aan­bod van de film­pro­du­cen­ten, zijn eigen smaak en de com­mer­ciële belan­gen van zijn werkgever. 
Lat­er begon de film van de week’ een ste­vige naam te kri­j­gen en het pro­gram­ma werd her­doopt in MFT, made for tele­vi­sion. Hier kon Diller enkele van zijn eigen opvat­tin­gen over enter­tain­ment uitwerken door in die tijd con­tro­ver­siële films te lat­en uitzen­den, gaande over o.a. homo­sex­u­aliteit of de Viet­nam-oor­log. Nog sterk­er werd zijn posi­tie, toen hij het idee kreeg om zg. docu­d­ra­ma’s te bren­gen. The­ma’s waarin heel veel kijk­ers zich in herk­enden wer­den gebracht met als acteurs’ meestal de mensen die de gebeurtenis­sen zelf beleef­den of had­den beleefd. Bijkomend punt dat ABC niet onaardig vond: docu­d­ra’­mas zijn goed­koop te mak­en en de winst is dus optimaal.

In 1973 was Diller opgek­lom­men tot pres­i­dent van ABC en toen hield hij het daar voor bekeken. Hij maak­te de over­stap naar Para­mount waar hij meteen het pres­i­dentschap waar­nam. Onder zijn beleid ontston­den (in de VS zek­er) beroemde tv-series zoals Lav­erne & Shirley, Taxi en Cheers en hele reeks kaskrak­ers gaande van Sat­ur­day Night Fever, Grease tot Raiders of the Lost Ark, Terms of Endear­ment en Bev­er­ly Hills Cop.
Een tien­tal jaren lat­er maak­te Diller de over­stap naar een ander pro­duc­tiehuis, nl. Twen­ti­eth Cen­tu­ry-FOX. Dat was in het jaar 1984 en het jaar erop werd deze stu­dio opgekocht dor de Aus­tralis­che kran­ten­mag­naat Rupert Mur­doch. Diller kon Mur­doch ervan over­tu­igen, in te stem­men met zijn plan om de 3 bestaande tv-netwerken (ABC, CBS en NBC) te gaan bevecht­en met een vierde, op te bouwen uit 20th Cen­tu­ry Fox. Na heel nauwkeurige voor­berei­d­ing ging in 1987 FOX Broad­cast­ing van start. Ook dit­maal had Diller een schot in de roos gemaakt. Op 3 jaar tijd was het zend­schema van FOX uit­ge­breid van 2 naar 7 dagen per week en de reclameop­breng­sten stroom­den toe. 
Waaraan had Diller dit suc­ces te danken? Aan niets anders dan zijn al eerder beproefd recept: real­i­ty tv bren­gen, gemaakt met lage bud­get­ten maar met the­ma’s die een breed pub­liek inter­esseren. Voeg hier­bij nog wat slap­stick­achtige humor en je bent er. De series die het enorm deden waren o.a. Cops, Amer­i­ca’s Most Want­ed, In Liv­ing Col­or, Married…with Chil­dren en natu­urlijk ook The Simp­sons.
In 1992, toen was hij net 50 jaar gewor­den, zette Diller een stap die vriend en vijand ver­baas­de. Hij ver­li­et 20th Cen­tu­ry Fox en kocht voor 25 miljoen dol­lar het teleshop­ping netwerk QVC
Vanu­it zijn nieuwe posi­tie als voorzit­ter van QVC tra­chtte Diller zijn tweede werkgev­er Para­mount over te nemen, maar deze zet mis­luk­te en in 1995 zegde hij QVC vaar­wel. Hij kocht Sil­ver King Com­mu­ni­ca­tions op, een kleine groep tv-sta­tions. Zijn doel was/​is een kabel-tv netwerk uit te bouwen dat een volledig gam­ma van nieuws, ontspan­ning en sport zal aan­bieden. Daarmee is hij op dit moment nog alti­jd bezig en nie­mand weet of het hem zal lukken of niet. 
Voor Diller is dit plan een uitdag­ing, die voor hem eerder een sport is dan een noodza­ak. Want hij beheert het con­glom­er­aat IAC/​Interactive Group dat op zijn beurt inkom­sten realiseert uit het hotel­wezen (www​.hotels​.com), tour­op­er­at­ing (www​.expe​dia​.com) en reclameop­breng­sten van web­sites, zoals www​.askjeeves​.com
Nochtans weten we niet of Diller niet een vol­gende stap voor­berei­dt naar een ander activiteits­ge­bied. Want naar eigen zeggen ziet hij ook een nogal spoedig einde aan de ontwik­kel­ing van Inter­net, waar­bij de fakkel zal wor­den overgenomen door een andere tech­nolo­gie. Tot op heden is het Inter­net vol­gens Diller er enkel om inkom­sten te gener­eren via telev­erkoop en via réclame op de sites.
We zullen dus nog wel horen van deze rusteloze miljardair…
Jan Van Besauw
Colum­nist voor US Markets

Onder­getek­ende is gepen­sioneerd mar­ket­ing man­ag­er beeldvormingssystemen.
Hij heeft in geen enkel van de eventueel geciteerde aan­de­len of gelijk welk andere vorm van beleg­gingsin­stru­menten een eigen positie.

26 okto­ber 2005

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.