...

Top-10 ondernemingen: hoe maken ze het?

11 oktober 2008, 20:37 | US Markets Redactie | leestijd: 7 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Hoewel het aan­deel van alle 10 deze topbedri­jven het afgelopen jaar klap­pen heeft moeten incasseren, zijn er toch opmerke­lijke ver­schillen. Ook de manier waarop de onderne­min­gen rea­geren is nogal ver­schil­lend.

Top-10 onderne­min­gen: hoe mak­en ze het?

In april 2008 ll. gaven we een overzicht van de 10 groot­ste onderne­min­gen ter wereld, voort­gaande op hun omzet in 2007. Nu de beurzen over­al ter wereld in woelig vaar­wa­ter verk­eren, waren we benieuwd naar de presta­ties van het aan­deel van deze top-10

Maar lat­en we begin­nen met een blik te wer­pen op de grafiek van het laat­ste jaar van de index der index­en. En dan zien we, dat de Dow Jones Indus­tri­al Index (DJIA) een jaar gele­den, op 12 okto­ber 2007 om pre­cies te zijn, een all time high neerzette bij 14.093,08 pun­ten. Gis­teren 10 okto­ber 2008 sloot dezelfde index bij 8.451,19 pun­ten, ofwel 40% lager. t Kan geweldig verkeren.

Nu is het de beurt aan de top-10 wereldbedri­jven om eens te wor­den doorgelicht wat betre­ft hun beur­spresta­ties het afgelopen jaar.

We begin­nen met de omzetkam­pi­oen voor 2007, klein­han­dels­dis­trib­u­teur Wal-Mart Stores (WMT), geves­tigd in de VS in de staat Arkansas met meer dan 1,9 miljoen medew­erk­ers wereld­wi­jd. Het aan­deel viel terug van de piek op 12 sep­tem­ber 2008 bij 62,41 dol­lar tot 50,95 dol­lar op 10 okto­ber 2008 (-18%) en staat daarmee op het peil van 18 maart 2008. Vergeleken met de dal­ing van DJIA (-40% in één jaar) presteert WMT nog behoor­lijk. Het ver­won­dert ons dan ook niet, dat Wal-Mart zijn win­stverwacht­ing hand­haaft voor het derde kwartaal 2008, nl. 0,73 tot 0,76 $/​aandeel. Op 13 novem­ber 2008 komen de derdek­wartaal­ci­jfers. En ook het moment van de waarheid? 

Bij oliereus Exxon Mobil zullen ze wel geregeld met de ogen knip­peren als ze de grafieken van hun aan­deel XOM vol­gen. Enerz­i­jds heeft het bedri­jf ten volle kun­nen gebruik­mak­en van de hoge oliepri­jzen de afgelopen maan­den en piekt de waarde van de onderne­m­ing op meer dan 323 mil­jard USD (241miljard euro) en bez­it het meer dan 39 mil­jard dol­lar (29 mil­jard euro) liq­uiditeit­en. Tegelijk­er­ti­jd is het aan­deel vanaf 20 mei tot 10 okto­ber 2008 bli­jven dalen van 94,56 tot 62,36 USD, een duik van 34%. Blijk­baar nog nooit gebeurd in de geschiede­nis van Exxon Mobil. De recente dal­ing van de oliepri­jzen, waarover we het verder nog zullen hebben, heeft het vertrouwen van de beleg­ger zek­er geen goed gedaan. 

Als ze bij Exxon Mobil met de ogen knip­peren, moeten ze bij Roy­al Dutch Shell wel met hun hoofd op hun bureau bonken. Want een koersval tussen 21 mei en 10 okto­ber 2008 van 86,45 naar 44,70 USD ofwel meer dan 48% naar omlaag is iets om wakker van te liggen en het overtre­ft de klap van 40% die de DJIA ontv­ing. Bij de algemene ongun­stige beurscon­junc­tu­ur komen als negatieve fac­toren er nog bij de dal­ende oliepri­js en de voort­durende aan­vallen door rebellen op de olie-instal­laties van de fir­ma in Nigeria. 

Met een uitschuiver van ca 46% (van 74,81 naar 40,55 dol­lar) tussen 22 mei en 10 okto­ber 2008 deed het aan­deel BP het even bij­na even slecht als dat van con­cur­rent RDS/A. Het bedri­jf zegt de toekomst voor te berei­den, bij voor­beeld door te par­ticiperen in onderne­min­gen zoals Vere­ni­um (Nas­daq: VRNM) om ethanol uit cel­lu­lose aan te wen­den als milieu­vrien­delijke toevoeg­ing aan ben­zine. In alle geval: ze werken daar aan de toekomst en dat kan gun­stige gevol­gen hebben. 


In juli 2008 ll. had­den we het m.b.t. Gen­er­al Motors over het hobbe­lige par­cours dat dit bedri­jf ongewild vol­gt. Hoe hobbe­lig en hoe glib­berig blijkt ook uit het ver­loop van de koesr van het aan­deel GM, dat op 12 okto­ber 2007 nog noteerde op 42,64 dol­lar en op 10 okto­ber 2008 teruggevallen was tot zo maar even­t­jes 4,89 dol­lar, een dre­un van 88,5%.

Op dit ogen­blik zijn gesprekken aan de gang tussen GM en Chrysler over een eventuele van laat­stge­noemde fir­ma door GM. Chrysler is nu voor 80% eigen­dom van de invester­ings­maatschap­pij Cer­berus en heeft reeds een joint-ven­ture overeenkomst met GM over de ontwik­kel­ing van een hybride motor op gas en elek­triciteit. Door deze fusie zou GM zijn posi­tie als mark­tlei­der wereld­wi­jd kun­nen veilig stellen en zo aartscon­cur­rent Toy­ota de pas afs­ni­j­den. Meer nieuws hopelijk spoedig, want GM heeft een meer dan behoor­lijke opkikker nodig, vin­den we. 

Het aan­deel van Toy­ota Motor ( TM ) stond op 19 feb­ru­ari 2008 nog op 116,00 USD maar is nu afge­gle­den naar 61,25 USD, een uitschuiver van 47%. Het bedri­jf zou over de trouw­ste klanten beschikken, dat blijkt althans uit een onder­zoek van het mar­ket­ing­bu­reau WMD Mar­ket­ing Inc. uit Cal­i­fornië. Ca 61% van de Toy­ota-gebruik­ers zou zek­er voor het­zelfde merk kiezen bij een nieuwe aankoop. Ter infor­matie: BMW en Vol­vo zijn de num­mers 2 en 3 in deze enquête met resp. 59 en 55%. 

Het aan­deel van oliereus Chevron (CVX) stond op 20 mei 2008 nog op 103,90 dol­lar maar moest zich op 10 okto­ber 2008 akko­ord verk­laren met 57,83 dol­lar, een koers die 44% lager is. Daarmee doet CVX het (iets) min­der slecht dan sec­torgenoten XOM, RDS/A en BP. Maar op don­derdag 9 okto­ber 2008 maak­te Chevron bek­end, dat zijn pro­duc­tie gedurende de komende weken of maan­den te lij­den zal hebben onder het effect van twee krachtige orka­nen die zijn instal­laties hebben getrof­fen. Vele duizen­den vat­en ruwe olie zijn onher­roe­pelijk ver­loren gegaan, zo liet CVX weten. In het derde kwartaal van het boek­jaar zal CVX voor ca 400 miljoen USD kosten en afschri­jvin­gen hebben ten gevolge van de stormschade. 

Op 29 okto­ber 2007 bereik­te het aan­deel van auto­con­truc­teur Daim­ler AG (DAI) nog 111,60 dol­lar maar is sinds­di­en ons­tu­it­baar wegge­gle­den naar 30,45 dol­lar op 10 okto­ber 2008, een duik van bij­na 73%. Toch nog alti­jd 15% min­der erg (als dat een troost mag zijn) dan GM, waarmee zoals hoger aange­haald over­namege­sprekken aan de gang zijn. 

Cono­coPhillips (COP) heeft tussen 17 juni en 10 okto­ber 2008 zijn aan­deel met bij­na 50% zien inkrimpen van 95,78 naar 48,23 dol­lar. Waarschi­jn­lijk onder druk van de omstandighe­den heeft COP begin okto­ber 2008 de kaarten grondig door elka­ar geschud wat het top­man­age­ment betreft.



Het Franse Total (TOT) noteerde op 21 mei 2008 nog op 89,94 dol­lar en zag het aan­deel sinds­di­en wegzinken met bij­na 49% tot 46,20 dol­lar op 10 okto­ber 2008. Bij Total zelf blijkt len zich zeer ongerust te mak­en over deze sit­u­atie en investeert men zelfs in nieuwe tech­nolo­gieën, bij voor­beeld het omzetten van methanol in een basis­grond­stof voor kun­st­stof­fen. Naar onze mening een ver­standi­ge zet, zek­er in het licht van het verd­wi­j­nen van aar­dolie over afzien­bare (25 à 30 jaar) tijd. 

We waren u nog een grafiek tegoed, nl. deze van de oliepri­js. U ziet welke duik deze index heeft gemaakt sinds de top op 14 juli 2008 bij 145,78 dol­lar en het niveau op 10 okto­ber 2008 bij 77,99 dol­lar, ofwel een minus van 46,50 dol­lar. Een tekeninget­je is hier niet bij nodig en deze vast­stelling verk­laart veel, niet alleen het wel en zek­er het wee van de olieaan­de­len, maar ook het algemene sen­ti­ment op de beurzen.

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets

Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artike­len over diverse onder­w­er­pen. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.