...

De 10 (extreem) duurste jachten anno 2012

12 juli 2012, 15:44 | US Markets Redactie | leestijd: 11 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

Nu (althans vol­gens de kalen­der) het zom­er­seizoen volop aan de gang is, lijkt het ons leuk om een update te geven wat er zoals aan heel duur fraais rond­dob­bert in chique havens en zo nu en dan op zee.


Als je tij­dens een vakantie, bij voor­beeld aan de Franse riv­ièra, langs de kade fla­neert van een zonover­goten (daar is dat inder­daad nog mogelijk) haven­t­je dan kijk je wellicht met gemengde gevoe­lens naar die glim­mende zeil­boten of motor­jacht­en van 20 – 30 meter lengte.

Weet dan dat in de wereld van de lux­e­jacht­en 20 – 30 meter piep­klein is, want het is vanaf pak­weg 100 meter dat je in die club meetelt als boot­bezit­ter. De lengte ver­taalt zich meestal in de pri­js. Hoewel er uit­zon­derin­gen zijn op deze regel zoals u over enkele ogen­blikken zult verne­men.

Daarom maak­ten we dit overzicht van de top-10 duurste jacht­en met wat details over de soms wel buiten­sporige uitrust­ing van die dri­jvende paleisjes.

alt

Boven­staande tabel geeft een overzicht van de top-10 duurste jacht­en anno 2012, te begin­nen met het (alles is relatief zij Ein­stein terecht) goed­koop­ste.

U zult merken, dat de pri­js van 163 miljoen euro (200 miljoen dol­lar) dik­wi­jls voorkomt. Waarschi­jn­lijk kijken de eige­naars niet op enkele miljoe­nen dol­lar en vin­den het gemakke­lijk­er om de pri­js wat af te ron­den. De vol­go­rde van de 4 jacht­en van 163 miljoen’ in de tabel hebben we dan maar vol­gens lengte gedaan. 

alt

Op plek 10 ont­moeten we de door het Ned­er­landse bedri­jf Roy­al van Lent gebouwde Ecstasea, dat de Rus­sis­che mil­jar­dair Roman Abramovich in 2004 liet bouwen. In juni 2009 verkocht hij de Ecstasea voor 200 miljoen dol­lar. Aan wie is niet hele­maal zek­er, naar alle waarschi­jn­lijkheid gaat het om de Amerikaanse filantrope Son­ja Zuck­er­man. Het jacht heeft 6 kajuiten, vol­doende voor 12 pas­sagiers. En natu­urlijk een hele­boel toeters en bellen zullen niet mankeren. 

Bill Gates’ vriend en medeo­prichter van Microsoft Paul Allen had alti­jd een zwak een zwak voor boten en zee en zodra hij het zich per­mit­teren, liet hij zijn droom­schip bouwen en zo kon hij in 2003 zijn nagel­nieuwe Octo­pus in gebruik nemen.
Toen was dit het groot­ste jacht ter wereld, van­daag moet Allen tevre­den zijn met de 12de plaats qua lengte van zijn boot. Allen vond dat aan een zwem­bad, een restau­rant, fit­ness­fa­ciliteit­en enzovoort toch nog iets moest wor­den toegevoegd. Daarom heeft de Octo­pus twee (!) land­ingsplat­forms voor helikopters, twee (!!) duik­boten en ettelijke jetski’s aan boord. De Octo­pus is het resul­taat van de samen­werk­ing van twee Duitse bedri­jven, Lürssen uit Bre­men en HDW uit Kiel.

Het zonet genoemde Duitse Lürssen bouwde in 2005 de Ris­ing Sun. De oor­spronke­lijke eige­naar was CEO van Ora­cle Lar­ry Elli­son, die het jacht lat­er verkocht aan film- en the­ater­pro­duc­er David Gef­fen. Het is het snel­ste jacht van de top-10 met zijn 28 knopen, waar­voor 4 diesel­mo­toren met een geza­men­lijk ver­mo­gen van 50.000 pk instaan. Er zijn 82 kajuiten (zeg maar suites) verdeeld over 5 verdiepin­gen. Een jacuzzi, een well­ness­cen­trum, een bioscoopza­al kun­nen niet ont­breken. Omdat de eige­naars en hun gas­ten (willen of niet) bas­ket­bal­liefheb­bers zijn, is er op het boven­ste dek een bas­ket­balplein, dat in een han­dom­draai veran­derd kan wor­den in een land­ingsplek voor een helikopter. De keukens wor­den gerund door bek­ende chefs en de som­me­li­er serveert exquise wij­nen uit een rijke­lijk voorziene kelder of wat daar­voor door­gaat aan boord van een jacht.

alt

Op de zevende plaats tre­f­fen we Al Salamah aan, tevens het laat­ste van het vier­tal van 163 miljoen euro. Het Duitse Lürssen bracht het jacht in 1999 in de vaart.
De naam maakt duidelijk, dat we ons in het gezelschap bevin­den van een Saoedis­che prins, namelijk Sul­tan bin Addul Aziz die met de glim­lach 200 miljoen dol­lar (of daaromtrent) neertelde voor zijn varende droom.
De 96 beman­ningsle­den staan in voor de pas­sagiers, die 82 kamers en zalen, verdeeld over 8 dekken, ter beschikking hebben. Een zwem­bad ont­breekt natu­urlijk niet, maar het wel een heel spe­ci­aal met glazen dak, kwest­ie van niet te ver­bran­den als de zon al te fel schi­jnt. Voor donkere dagen of wan­neer die zon toch te veel wordt, is er aan boord een bib­lio­theek, een bioscoopza­al en een zak­en­cen­trum. Iemand zich wat ziek­jes voelt, of wat aan haar of zijn lijn wil werken of opgek­napt wil wor­den vin­dt soe­laas bij een com­pleet hos­pi­taal, een gym­nas­tiekza­al, een fit­ness­cen­trum en een team van schoonheidsspecialistes. 

Met num­mer 6 in onze top-10 belanden we weer in het Mid­den-Oost­en, en alweer in Saoe­di-Ara­bië, even­wel niet bij een prins maar bij Nass­er al-Rashid, een engi­neer­ing­mag­naat die goed bevriend is met de konin­klijke fam­i­lie aldaar. Lady Moura werd in 1990 opgeleverd door het Duitse bedri­jf Blohm + Voss voor de pri­js van 210 miljoen dol­lar (171 miljoen euro aan de koers van 8 juli 2012).
De twee motoren van ieder 6.868 pk zor­gen voor de top­snel­heid van 20 knopen. Uiter­lijk is niets te zien van alles wat dit 105 meter lange jacht aan boord heeft en dat is heel veel, helikopter inbe­grepen. Een inge­nieus sys­teem van schot­ten en afdek­plat­en ont­trekt alles aan het oog wat de eige­naar ones­thetisch vin­dt. Daar­bij horen blijk­baar niet alleen helikopter­plat­form, maar ook een heus strand annex zwembad.

En we bli­jven in de Ara­bis­che wereld, want de eige­naar van de Al Mirqab komt ook uit die regio, meer bepaald Qatar. Hij heet voluit Sjeik Hamad bin Jas­sim bin Jaber Al-Thani en hij is de eerste min­is­ter van dat olieland. De Duitse scheep­swerf Peters Schiff­bau Wewels­fleth leverde het schip af in 2008.
De boot heeft 203 miljoen euro gekost en is dan ook in alle aspecten super­lux­ueus uit­gevo­erd. Over­al schit­tert kristal, er is zelfs een kristallen trap. Er zijn 5 apparte-menten die 10 gas­ten kun­nen her­ber­gen. Er is 60 man per­son­eel aan boord, die het moeten stellen met (piep)kleine kajuiten. Er is een bioscoopza­al, een zwem­bad en er zijn diverse jacuzzi’s, zon­neter­rassen en bars (met enkel alco­holvri­je dranken?) en natu­urlijk kan een helikopter­plat­form niet ontbreken.


alt

Met zijn pri­js van 300 miljoen dol­lar ofwel 244 miljoen euro staat Al Said op de 4de plaats van de werel­dran­gorde en opent hier­mee de rij van de echt dure exem­plaren. Ook dit schip heeft een eige­naar uit het Mid­den-Oost­en, nl. Qaboos bin Said al Said, sul­tan van Oman. Waar het jacht zijn naam van­daan heeft is meteen duidelijk. De sul­tan is zeer gesteld op zijn pri­va­cy en details over de uitrust­ing van zijn jacht mogen niet vri­jgegeven wor­den. Het enige wat we weten is, dat er 150 beman­nings-leden zijn en dat er con­certza­al is, groot genoeg voor een sym­fonisch ork­est van 50 man sterk.

Het kon niet mankeren, ook num­mer drie hoort toe aan een Ara­bier en niet de min­ste, nl. Sjeik Mohammed bin Rashid Al Mak­toem, de emir van Dubai en tevens eerste min­is­ter van de Verenigde Ara­bis­che Emi­rat­en. Zijn Dubai is het tweede groot­ste jacht ter wereld, op ½ meter na gek­lopt door de nog te bespreken Eclipse.
Het jacht is gebouwd door de reeds eerder genoemd Duitse firma’s Blohm + Voss en Lürssen, die het oplever­den in 2006. Vier motoren zor­gen voor totaal 33.800 pk aan­dri­jfkracht en een snel­heid van 26 knopen.
Alles aan boord is super de luxe. Zo wonen de gas­ten aan boord in VIP-suites, onder­ling ver­bon­den door glazen draaitrap. Er zijn ver­schil­lende restau­rants, jacuzzi’s, zon­neter­rassen en faciliteit­en voor water­sporten.
Een stan­daard helikopter­plat­form was niet groot genoeg, op dit van de Dubai kan een Black­hawk (ca 11 ton) lan­den. En o ja, een dok voor een duik­boot mocht ook niet ontbreken.

Met zijn 162,5 meter is de Eclipse het groot­ste jacht ter wereld. Eige­naar is de Rus Roman Abramovich, dezelfde die zijn Ecstasea in 2009 voor 200 miljoen dol­lar verkocht (zie hier­boven). Voor de Eclipse betaalde Abramovich waarschi­jn­lijk 486 miljoen dol­lar. Hij deed hier­mee een zaak aan, want de Eclipse zou in plaats van de voorziene 475 miljoen dol­lar uitein­delijk 800 miljoen dol­lar hebben gekost.
Het Duitse Blohm + Voss liet het schip te water in 2009 maar het duurde nog tot decem­ber 2010 voor­dat Abramovich de sleu­tel (of wat dan ook) offi­cieel over­handigd kreeg. De Eclipse heeft twee land­ingsplaat­sen voor helikopters, twee zwem­baden en een dis­cotheek. Er zijn 24 gas­ten­cab­ines en een staf van 70 per­so­n­en staat dag en nacht klaar.
We zeg­den al eerder, dat de eige­naars van deze lux­e­jacht­en staan op hun pri­va­cy en dus geen pot­tenkijk­ers kun­nen uit­staan. De Eclipse is daarom voorzien van een high tech detec­tiesys­teem voor dig­i­tale camera’s. Als zulke cam­era (met erachter meestal een paparazzi) aangetrof­fen wordt, vol­gt onmid­del­lijk een laser­flash die de opname uitwist. Boven­di­en zijn alle ramen kogelvrij en is de romp gepantserd.

Voor wie het mocht inter­esseren: de Eclipse is ter beschikking voor gechar­ter­de cruis­es.

alt

En num­mer 1 van de wereld is meteen een spe­ci­aal geval. De His­to­ry Supreme is een dwerg, vergeleken met de andere super­jacht­en. Met zijn 30,5 meter (100 feet) lengte zou hij de fabelachtige waarde van om en rond 4,8 mil­jard dol­lar ofwel 3,9 mil­jard euro hebben. De eige­naar wil onbek­end bli­jven, maar in de wan­del­gan­gen valt de naam van de Malei­sis­che zak­en­man Robert Kuok. Voor de dec­o­ratie zou zo maar even­t­jes 100 ton (!) edel­metaal zijn ver­w­erkt, zoals goud en plati­na. Een echt extrav­a­gant dec­o­ratief ele­ment is beeld­je, gemaakt van een tyran­nosaurus rex-fos­siel en in de slaap­kamer van de eige­naar bestaat een muur uit plat­en, geslepen uit meteoorste­nen.

De His­to­ry Supreme is een prod­uct van de fir­ma Stu­art Hugh­es uit Liv­er­pool. Deze onderne­m­ing is gespe­cialiseerd in het (super)luxueus uitvo­eren van stan­daard­voor­w­er­pen, zoals gouden tele­foon­toestellen en iPhones met ingelegde dia­man­ten. Maar als scheeps­bouw­er is de fir­ma niet bek­end.
Natu­urlijk is het jacht beveiligd. Er zou een anti­raket­sys­teem voorhan­den zijn, eve­nals een duik­boot. Gezien de lengte (30,5 meter) van het schuit­je kan dat enkel gaan om een miniduik­boot. Voor een helikopter­plat­form was blijk­baar geen ruimte.
U zult gemerkt hebben dat we bij de ran­gorde van de His­to­ry Supreme een vraagteken hebben geplaatst, eve­nals bij de pri­js. Inder­daad, wij hebben sterke twi­jfels of de gegevens over dit jacht klop­pen met de werke­lijkheid, zelfs zijn we er niet zek­er van dat het gaat om een echte boot, we bedoe­len een die kan varen.
Wij sluiten niet uit dat er weel degelijk een jacht zoals His­to­ry Supreme bestaat, maar dan enkel als peper­dure blik­vanger. Want ermee varen lijkt ons zeer onwaarschi­jn­lijk. Een jacht van een goede 30 meter lengte zal ongeveer 80 à 100 ton wegen. Doe daar nog eens 100 ton edel­metaal bij en je kri­jgt een regel­rechte duik­boot die maar één richt­ing kent eens te water gelat­en, jawel.
In alle geval, we houden het voor u in het oog.

En nu maar hopen dat u tij­dens uw vakantie oog in oog komt te staan met zo’n dri­jvend lux­epaard. Alhoewel, oog in oog is wat te veel gezegd. Onder de beman­nin­gen van deze onwaarschi­jn­lijk dure scheep­jes zullen wel de nodi­ge body­guards zijn die kijk­lusti­gen met al dan niet harde hand op veilige afs­tand houden.

Jan Van Besauw
Colum­nist voor US Markets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.