...

De roodste cijfers van 2006

27 juli 2007, 22:11 | US Markets Redactie | leestijd: 7 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

Het moeten niet alti­jd zege­bul­letins zijn. Er zijn ook bedri­jven, zek­er niet de kle­in­ste, die blijk­baar soms door een diep dal moeten. We bek­ijken de 10 meest ver­lies­la­tende onderne­min­gen voor het jaar 2006 en peilen naar hun kansen voor ver­be­ter­ing.



De rood­ste cijfers van 2006

Nadat we u voor de 20 topbedri­jven van vorig jaar hebben doorgelicht, willen we ook even bli­jven stil­staan bij de rode lan­taarns, de onderne­min­gen die in 2006 de meest negatieve win­st­ci­jfers moesten opbiechten. 



In boven­staande tabel ziet u de tien bedri­jven met het groot­ste ver­lies in 2006. We klasseren ze in omge­keerde vol­go­rde, te begin­nen met Sanyo met 388 miljoen $ ver­lies tot Ford met een kan­jer van 12,6 mil­jard $ in het rood. 


Het Japanse elek­tron­i­cabedri­jf Sanyo heeft in 2006 veel te lij­den gehad van Zuid-Kore­aanse en Chi­nese con­cur­ren­tie, vooral wat gsm’s en bat­ter­i­jen betre­ft. Om het hoofd te bieden aan de finan­ciële prob­le­men, heeft Sanyo vorig jaar 14.000 mensen ontsla­gen en is de afdel­ing halfgelei­ders in de eta­lage gezet.

CPC (geen chart voorhan­den) is een Tai­wa­nees staats­bedri­jf en tevens de groot­ste onderne­m­ing van het land. In 2006 kwam CPC langs twee uiteen­lopende zij­den onder finan­ciële druk, resul­terend in het forse ver­lies van 429 miljoen USD (ca 314 miljoen euro). Wat was er aan de hand? Wel, CPC heeft weinig eigen pro­duc­tie en moet dus zijn gas en (ruwe) olie aankopen. De pri­jssti­jgin­gen hebben dus zware druk uit­geoe­fend op CPC, dat tevens niet kon vol­doen aan de vraag. CPC is nu bezig met een actie om eigen olie- en gasvelden aan te kopen, zoals dat nu gebeurt in Ecuador, Indone­sië en Tsjaad. 

Lever­anci­er van auto-interieurs Lear deelde in de klap­pen die de Amerikaanse auto­bouw­ers, zeg maar Ford en GM, vorig jaar kre­gen. Om het tij te doen keren wendt Lear zich naar de suc­cesvolle Japan­ners Hyundai, Nis­san en Toy­ota en hoopt op serieuze orders langs die kant, zodat het ver­lies van 708 miljoen USD (bij­na 519 miljoen euro, een bedrag­je om even van te slikken) zo snel mogelijk weggew­erkt kan worden.


De Duitse reis­groep en tevens het groot­ste toeris­me­bu­reau van Europa TUI leed in 2006 onder de dal­ende belang­stelling voor reizen en onder zware kosten wegens een diep­gaande her­struc­turering. Als voor­naam­ste inhaal­be­weg­ing tot nog toe noteren we de aankoop door TUI van een van de belan­grijk­ste reis­bu­reaus, het Britse First Choice Holidays. 

Nogal onverwacht tre­f­fen we in het pelo­ton rode lan­taarns de soft­drink-gigant Coca-Cola aan, zo één van die firma’s die in het col­lec­tieve geheugen gegrift staan als onge­naak­baar. Om het ver­lies in 2006 van 1,1 mil­jard dol­lar (0,8 mil­jard euro, een bedrag om toch even met je ogen te knip­peren) weg te werken, heeft Coca-Cola zijn licen­tievoor­waar­den teruggeschroefd met een totaal bedrag van 2,9 mil­jard dol­lar. Op die manier hoopt het bedri­jf meer fab­rikan­ten aan te trekken en zo de omzet te zien sti­j­gen. Tevens zou een aan­tal banen op de tocht staan, een mogelijke bespar­ing op jaar­ba­sis van 250 miljoen dollar.

Op plaats 5 (bij de kop­groep zou je kun­nen zeggen) vin­den we Gen­er­al Motors terug, nog alti­jd s werelds groot­ste auto­bouw­er. Voor hoe­lang nog, moeten we ons afvra­gen, want Toy­ota heeft alle ambitie om een einde te mak­en aan GM’s jaren­lange heer­schap­pij op dit vlak. Hoewel het ver­lies van 2 mil­jard dol­lar (bij­na 1,47 mil­jard euro) adem­ben­e­mend is, moeten we het toch rel­a­tiv­erend bek­ijken. Want in 2005 stond GM voor 10,4 mil­jard dol­lar in het rood en kun­nen we nu zeggen, dat in 2006 het ver­lies met 81% is gedaald. Dit kon GM realis­eren door afdankin­gen (in vele gevallen vervroegde pen­sioner­in­gen) en het sluiten van fab­rieken. De verkoop van voer­tu­igen bli­jft tegen­vallen, zek­er nu de con­sumenten wereld­wi­jd (ook in de VS) zich richt­en naar kleinere en zuinige wagens van Azi­atis­che make­lij. Mijn­heer Wag­oner, CEO van GM, is nog niet aan het einde van zijn zor­gen, vrezen we.

Meegesleept door de stor­men in de Amerikaanse auto­sec­tor belandt onderde­len­lever­anci­er Del­phi op de vierde plaats met een toch wel indruk­wekkend ver­lies van 5,5 mil­jard dol­lar (4 mil­jard euro). Het is nu al acht jaar gele­den, dat Del­phi zich los­maak­te van de des­ti­jds enige klant GM. Dit los­mak­en is nooit geheel gelukt, omdat er onvol­doende nieuwe klanten kwa­men opda­gen, zodat het bedri­jf bleef afhangen van GM. Het ziet er niet goed uit voor Delphi. 

Voor Delta Air Lines, de derde groot­ste lucht­vaart­maatschap­pij van de VS, zijn de perike­len van 911 nog alti­jd niet voor­bij, de belang­stelling van de pas­sagiers heeft zich nog niet her­steld. Tel daar­bij de sterk geste­gen brand­stof­pri­jzen en pen­sioen-gere­la­teerde kosten en je kri­jgt het ver­lies van 6,2 mil­jard dol­lar (meer dan 4,5 mil­jard euro). Vorig jaar hing het fail­lisse­ment in de lucht. Dit jaar kondigt zich min­der cat­a­stro­faal aan. Delta ging niet in op een over­name­bod van 8,5 mil­jard van US Air­ways, zag zijn aan­tale pas­sagiers sti­j­gen en kon aankondi­gen dat in het eerste kwartaal 2007 het ver­lies slechts’ 130 miljoen dol­lar was, ofwel 94% min­der dan in het­zelfde kwartaal in 2006 (2,1 mil­jard dol­lar ver­lies). Er is miss­chien nog hoop.

Op de tweede plaats staat de Britse mobilo­foon­reus Voda­fone. Het respectabele ver­lies van 10,3 mil­jard dol­lar (7,55 mil­jard euro) moest enorme afschri­jvin­gen boeken van zijn acti­va in Duit­s­land en Ital­ië, waar zijn fil­ialen ineen­schrompelden onder druk van de con­cur­renten, die s wereld num­mer 2 op het gebied van draad­loze telecom­mu­ni­catie het vuur aan de sch­enen leg­den door spec­tac­u­lair lage instapkosten. 

En dan komen bij Ford Motor, de weinig beni­j­denswaardi­ge num­mer 1 met een ver­lies van 12,6 mil­jard dol­lar (9,23 mil­jard euro). De derde auto­bouw­er van de wereld incasseerde zijn groot­ste ver­lies ooit wegens gedaalde verkoop, gekop­peld aan her­struc­tureringskosten, inbe­grepen 7,5 mil­jard dol­lar voor gouden hand­drukken. Ford blijkt van plan terug te slaan en heeft voor het tweede kwartaal van dit jaar fier kun­nen aankondi­gen dat er 750 miljoen dol­lar winst was, tegen­over een ver­lies van 317 miljoen dol­lar voor dezelfde peri­ode ion 2006. Toegegeven: het leeuwen­deel van dit mooie cijfer voor 2007 komt van de verkoop voor 925 miljoen dol­lar van de Aston Mar­tin afdel­ing. James Bond zal in de toekomst dus niet langer in een Ford-prod­uct over de baan scheuren. 


Daarmee is ons overzicht van de top 10 (of beter gezegd de down 10) onderne­min­gen van 2006. Voor som­mige ziet de toekomst er niet rooskleurig uit, voor andere lijkt de kans reëel dat ze uit het dal zullen krabbe­len en hun vol­hard­ende aan­deel­houd­ers niet zullen bli­jven teleurstellen.

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets


28 juli 2007.
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artike­len over diverse onder­w­er­pen. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten.

Reac­ties kunt u sturen naar: jan@usmarkets.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.