...

My.Google in concurrentie aan met Yahoo?

26 mei 2005, 17:52 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

Google gaat concurentie aan met Yahoo en MSN door ook voor de gebruiker de mogelijkheid My.Google te bieden ... Analisten zijn het hiermee niet eens en zien dat Google zijn eenvoud aan het opgeven is voor de vaak grote inkomsten uit advertising .. Google werd juist door zijn eenvoud zo sterk en bekend ..


Wordt nieuwe dienst My.Google wel zo`n groot succes?
Eerst zien we de afgelopen dagen de grote sprong van Google door berichten dat het bedrijf waarschijnlijk wordt opgenomen in de S&P 500 index. Fund managers en index beleggers zijn dan verplicht een pakket Google aan te schaffen waardoor de koers wordt opgedreven. Op dit moment zien we dat er al een voorschot wordt genomen op deze verwachting. En ja, zoals u ziet kan op die manier een ballon nog meer worden opgeblazen.
Deze week kwam er ook nog ander nieuws over Google:
Analisten hebben twijfels bij de vorige week door Google gelanceerde dienst, waarmee gebruikers de homepage van de zoekmachine aan kunnen passen met nieuws, weer en e-mailinformatie. Dat blijkt uit een inventarisatie die News.com deed onder enkele internetanalisten. Een analist van Gartner Research stelt dat Google met de nieuwe dienst meer gaat lijken op concurrenten MSN en Yahoo. Die portaalsites bieden hun gebruikers al de mogelijkheid om de homepage van het portaal aan te passen aan de eigen wensen.

Google werd juist zo sterk met zijn kale homepage, zonder advertenties en nieuwsberichten. Het bedrijf richtte zich louter op het presenteren van goede zoekresultaten en, in de marge daarvan, inhoudelijk relevante advertenties. Met de vorige week gelanceerde dienst Google Fusion, een te personaliseren homepage, kunnen gebruikers ook informatie van andere Google-diensten, zoals nieuws, e-mail, aandelen, films en weer op de homepage plaatsen. Daarmee verliest het bedrijf, als de gebruiker dat wil, de eenvoudige homepage.

Ook een analist van Jupiter Research stelt dat Google een andere richting inslaat met de aanpasbare homepage. Het zoekbedrijf gaat zo de concurrentie aan met Yahoo. Yahoo is met My.Yahoo de marktleider op het gebied van personaliseerbare homepages. Ruim 100 miljoen internetters maken gebruik van de aanpassingsmogelijkheden van de site.

Gebruikers van Google zijn minder kritisch dan de analisten en News.com. In het speciaal ingerichte discussieforum voor Google Fusion klinkt de roep om meer personalisatiemogelijkheden. Een terugkerende vraag is die naar RSS. Gebruikers willen RSS-feeds toe kunnen voegen aan 'My.Google' om op die wijze een individuele nieuwspagina te maken. Daarnaast klinkt er van internationale gebruikers kritiek op het feit dat de weers- en verkeerinformatie louter gericht zijn op de Amerikaanse markt.

Danny Sullivan van zoekmachinenieuwssite Search Engine Watch verwacht dat Google op termijn ook verwijzingen op gaat nemen naar audio- en videosites. Het zoekbedrijf experimenteert reeds met het doorzoekbaar maken van videobeelden van Amerikaanse televisiezenders. Googles Marissa Mayer zegt de personaliseerbare homepage te zien als een 'besloten omgeving, een goed startpunt op internet'

US Markets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.