...

Saab Nederlands, Volvo Chinees

29 maart 2010, 18:24 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

Wie had ooit kun­nen denken dat deze twee Scan­di­navis­che vlaggen­schep­en, na een Amerikaanse peri­ode, in enkele weken tijd in respec­tievelijk Ned­er­landse en Chi­nese han­den zouden terechtkomen?


SAAB

Dat Gen­er­al Motors (GM) zich wilde ont­doen van Saab is al lang gek­end en al een hele tijd zijn er spec­u­laties over het lot van Sven­s­ka Aero­plan Aktiebo­laget, zoals Saab voluit heet.

Saab startte in de Zweedse stad Trol­hät­tan in 1937 als fab­rikant van mil­i­taire vlieg­tu­igen en op het einde van de 1940’er jaren werd het assor­ti­ment uit­ge­breid met per­so­n­en­wa­gens. In 1990 split­ste het bedri­jf, dat inmid­dels eige­naar was gewor­den van vracht­wa­gen­fab­rikant Sca­nia, zich in twee: Saab voor wat vlieg­tu­ig­bouw betre­ft en Saab Auto­mo­bile. Tien jaar lat­er was laat­stge­noemd bedri­jf overgenomen door GM en 9 jaar lat­er, in 2009 dus, zette GM zijn dochter Saab in de etalage.

In de herf­st van 2009 was de Zweed Chris­t­ian von Koenigsegg van plan zijn aan­bod van peper­dure sport­wa­gens uit te brei­den met Saab. De onder­han­delin­gen met GM liepen vast en even zag het er slecht uit voor Saab, dat begon te vrezen voor zijn voortbestaan. Tot Spyk­er Cars NV uit Zee­wolde de ver­lossende stap zette en op 26 jan­u­ari 2010 een deal sloot met GM. Voor 74 miljoen USD (55 miljoen euro) cash en pref­er­ente aan­de­len voor 326 miljoen dol­lar (242 miljoen euro) van het nieuwe bedri­jf Saab Spyk­er Auto­mo­biles veran­derde Saab van eigenaar.

alt

De koers van Saab reageerde eerst negatief maar her­stelde zich dan. Spyk­er Cars schoot de hoogte in van ca 2 tot ca 5,5 euro en viel dan abrupt terug tot ca 3 euro.
Dat het aan­deel Spyk­er zich in 2009 vri­jwel zijwaarts bewoog rond het 2 euroniveau heeft alles te mak­en met de geringe verwachtin­gen van de beleg­gers. Immers, sinds deze onderne­m­ing in 2004 beursgeno­teerd is, werd nog nooit winst gemaakt. In 2009 kon Spyk­er 23 wagens (van 150.000 euro of meer per stuk) lev­eren.
De kosten overtrof­fen echter de bat­en, zodat Spyk­er voor 2009 een net­tover­lies van 8,7 miljoen euro moest incasseren.

Voor Spyk­er betekent de over­name van Saab een enorme uitdag­ing. Zal de nieuwe struc­tu­ur ein­delijk zor­gen voor zwarte cijfers?

VOL­VO

Op 28 maart 2010 maak­ten de media bek­end, dat Ford-dochter Vol­vo in han­den was gekomen van het Chi­nese Geely.

Vol­vo Peso­nen­vagnar AB werd in de Zweedse stad Göte­borg opgericht in 1927. Het bedri­jf kreeg een Lati­jnse naam, want vol­vo’ betekent zoveel als ik draai rond’ of ik rol’. En Vol­vo bleef onder Zweedse vlag rollen tot het in 1999 belandde onder de toen al wat gehavende vleugels van Ford Motor Com­pa­ny. In 2008 stond het water tot aan Fords lip­pen en kon de Amerikaanse auto­bouw­er niets anders dan Vol­vo te koop zetten. Het jaar erop maak­te het Chi­nese Geely bek­end, inter­esse te hebben voor Vol­vo en de rest is geschiedenis.

Geely betaalde 1.8 mil­jard dol­lar (1,3 mil­jard euro) voor de over­name en maak­te op die manier de finan­ciële put van Ford wat min­der diep. Op de keper beschouwd deed Geely een koop­je, want in 1999 betaalde Ford 6,5 mil­jard dol­lar, dus 3,6 maal meer, voor Volvo. 

Geely startte in 1986 in Sjang­hai als fab­rikant van koelka­s­ten. Lat­er kwa­men daar motor­fi­et­sen bij en in 1998 rold­en de eerste auto’s van de band. Hoewel het bedri­jf per jaar hon­derd­duizen­den wagens verkoopt (ca 355.000 in 2009), is er op de Europese en de Noord-Amerikaanse mark­ten nog geen enkele Geely te zien. De reden is dat de auto’s niet vol­doen aan de West­erse nor­men voor vei­ligheid en emissie van CO2. Miss­chien zien we in 2011 Geely’s op onze wegen, maar zek­er is dat niet.

De deal had al rond kun­nen zijn in decem­ber 2009, maar om tac­tis­che rede­nen werd gewacht tot 28 maart 2010, omdat gedurende dit week­end de Chi­nese vicepres­i­dent Xi Jin­ping op staats­be­zoek was in Zwe­den. Naar ver­lu­idt vin­dt Chi­na Vol­vo inter­es­sant omdat het merk mod­erne tech­niek verbindt met grote pres­tige in China’.

Vol­gens zegslieden van Geely is er geen gevaar voor de arbei­d­splaat­sen in de Vol­vo-ves­tigin­gen in Zwe­den, Bel­gië, Chi­na, Maleisië en Thailand.

alt

Zoals u hier­boven kunt zien, zijn de aan­deel­houd­ers opgelucht over de gezette stap. En nu maar afwacht­en hoe Geely het zal aan­pakken met zijn paradepaardje.

Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor US Mar­kets
________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artike­len over diverse onder­w­er­pen. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.