...

Olie: VS' glibberige Achillespees

27 september 2005, 13:39 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Rita is verzwakt tot 'slechts' een tropische storm, luchtvaartmaatschappijen vliegen terug op Houston, grote winkelketens heropenen hun vestigingen. De benzine in de VS zakt in prijs. Is het ergste achter de rug? Helaas niet, denken we...


Olie: VS’ glibberige Achillespees
Nadat de orkaan Damrey over het Chinese eiland Hainan is geraasd en daar honderdduizenden mensen op de vlucht heeft gejaagd is hij nu met razend geweld aan land gekomen in Vietnam en bedreigt er de onmisbare rijstvelden.
Intussen trekt de nasleep van Rita in de vorm van een tropische storm een spoor van plensbuien door verschillende staten van de VS. Er worden regenhoeveelheden tussen 10 en 25 inch (25 à 63 cm) per m² verwacht, dat zijn 2 ½ tot meer dan 6 volle emmers!
Wat al die regen nog gaat brengen aan vernielde oogsten en dergelijke is nog niet in te schatten en de overheid in de VS zwijgt daarover in alle talen. Wel komen er optimistische geluiden, zoals van Continental Airlines en Delta Air Lines, die fier aankondigen dat ze hun vluchten naar en van Houston terug zo goed als op schema hebben. En winkelketen Home Depot, een kruising van IKEA, doe-het-zelf bouwfirma, huisinrichting en tuincentrum, heeft laten weten dat weliswaar een niet nader genoemd aantal winkels dicht bij de Golf van Mexico nog gesloten zijn, maar dat inmiddels 18 winkels in de regio van Houston weer zijn geopend.
Maar waar zijn de passagiers en de klanten? Volgens stroomleverancier Electric utility Entergy zijn in Louisiana en Texas nog altijd meer dan 1 miljoen mensen die geen stroom hebben. De leverancier zegt dat 70 verdeelcentrales buiten dienst zijn en dat de toegebrachte schade nog moet worden opgemeten.
En dan hebben we nog de vele honderdduizenden die nog niet naar huis zijn kunnen weerkeren. We mogen niet vergeten, dat New Orleans nog altijd overstroomd is. Het wa ter dat over de dijken is gestroomd, wordt door dezelfde dijken op zijn plaats gehouden en het weggepompte water wordt via ontelbare bressen aangevuld. Het is zelfs niet zeker of deze stad echt te redden is…
Een ander berichtje dat triomfantelijk de ronde doet in VS is, dat de brandstofprijzen weer aan het dalen zijn. Inderdaad, gemiddeld kost ‘regular’ benzine nu 2,803 $/gallon, dat is merkelijk minder dan de ca 3 dollar van voor enkele dagen. Hoe komt dat? Zijn de getroffen raffinaderijen hersteld? We gingen eens kijken en dit is de situatie.
Daar waar de Golf van Mexico grenst aan de staten Texas en Louisiana zijn de belangrijkste raffinaderijen van de VS gevestigd.
Beaumont, Lake Charles, Port Arthur
Houston Ship Channel, Galveston Bay, Port Arthur
In deze regio zijn de meeste raffinaderijen geconcentreerd. De meeste hiervan liggen momenteel stil, in Texas bijvoorbeeld 16 van de 25. De tabel hieronder geeft een idee van de nog niet herwonnen capaciteit:
Deze tabel is niet compleet en geeft per merk een globaal beeld. Zo hebben we voor Exxon, Shell en Valero de raffinagecapaciteit van verschillende lokalisaties samengevoegd, om de tabel overzichtelijk te houden.
Gesteld mag worden, dat op dit ogenblik meer dan ¼ van de raffinagecapaciteit van de VS is weggevallen. Daarbij komt ook, dat ¾ van de productie van aardgas in de Golf verloren is gegaan.
Als de benzineprijzen in de VS in deze omstandigheden dalen, dan is het zeker niet omdat de raffinaderijen terug op volle toeren draaien. Naar onze mening is het een manoeuvre van de overheid om de zaken in een rooskleurig daglicht te brengen.
Als de boorplatforms terug werken, wat ook nog lang niet het geval is, moeten ook de reusachtige bedrijven die deze olie omzetten in commerciële producten ook operationeel zijn.
Hoe lang zal dit nog duren?
De klap die Katrina en Rita hebben toegebracht aan de olie-industrie heeft de VS getroffen op haar meest risicovolle plek. De Achillespees is geraakt, de reus wankelt. Niemand die in de VS een centrale functie heeft in de economie geeft dit toe. Betr gezegd: kan, wil of mag dit toegeven…
Jan van Besauw
© US Markets.nl

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.