...

Baltic Dry Index en DOWNJONES

1 februari 2009, 15:08 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

Op 21 Jan­u­ari las ik: Het per­cent­ages stil­liggende con­tain­er­schep­en heeft het record­niveau bereikt van 5,5%. Ook heb ik twee e‑mails bin­nengekre­gen met een alert:

een voor deze week en een voor de lange ter­mi­jn. Op 14 Jan­u­ari las ik: We have seen trade activ­i­ty fall off a cliff. Asia-Europe is an unmit­igated dis­as­ter.”

Ship­ping jour­nal Lloy­d’s List said bro­kers in Sin­ga­pore are now waiv­ing fees for con­tain­ers trav­el­ling from South Chi­na, charg­ing only for the min­i­mal bunker” costs. Con­tain­er fees from North Asia have dropped $200, tak­ing them below oper­at­ing cost. 

Indus­try sources said they have nev­er seen rates fall so low. This is a whole new ball game,” said one trader. 

The Baltic Dry Index (BDI) which mea­sures freight rates for bulk com­modi­ties such as iron ore and grains crashed sev­er­al months ago, falling 96pc. The BDI – though a use­ful ear­ly-warn­ing index – is high­ly volatile and exag­ger­ates appar­ent ups and downs in trade. How­ev­er, the lat­est phase of the ship­ping cri­sis is dif­fer­ent. It has spread to core trade of fin­ished indus­tri­al goods, the lifeblood of the world economy. 

Trade data from Asi­a’s export tigers has been dis­as­trous over recent weeks, reflect­ing the col­lapse in US, UK and Euro­pean markets. 

A report by ING yes­ter­day said ship­ping activ­i­ty at US ports has sud­den­ly dived. Out­bound traf­fic from Long Beach and Los Ange­les, Amer­i­ca’s two top ports, has fall­en by 18pc year-on-year, a far more seri­ous decline than any­thing seen in recent recessions. 

This is no reg­u­lar cycle slow­down, but a com­plete col­lapse in for­eign demand,” said Lind­say Coburn, ING’s trade consultant. 

The World Bank caused shock­waves with a warn­ing last month that glob­al trade may decline this year for the first time since the Sec­ond World War. This appears increas­ing­ly cer­tain with each new batch of data. 

Mr de Trenck pre­dicts Asian trade to the US will fall 7pc this year. To Europe he esti­mates a drop of 9pc – pos­si­bly 12pc. Trade flows grow 8pc in an aver­age year. 

He said it was illog­i­cal” for ship­pers to offer zero rates, but they do what­ev­er they can to sur­vive in a high­ly cycli­cal market. 

In het licht van deze bericht­en las ik een doel voor de S&P van 250 want er is een con­tin­u­atiep­pa­troon wat hier naar ver­wi­jst. Een­zelfde uitkomst heb ik gezien en gelezen voor de AEX: doel 65 en DOW JONEs 2000. Die 2000 ben ik eerder tegengekomen in een voor­spelling van 1600 als bodem ergens voor 2012 maar ook op deze site ben ik zo een uitkomst tegengekomen. Ik houd het op 4500 – 6500 gezien de grafieken van de DOW en niet al teveel leunend op het verleden want de samen­stelling van de DOW erg lang gele­den was anders. Het merk­waardi­ge is dat ik wel bodems lees van pak­weg 6000 in een lange ter­mi­jn­voor­spelling dat gebaseerd is op wis­lundi­ge mod­ellen en dit jaar kan plaatsvin­den, het lief­st voor mei 2009. Ik wacht af en mor­gen schri­jf ik een call of koop een put of ik wacht de bodem af. 





Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.