Hoe een executive search bureau zich beweegt tussen Nederland en de VS

30 juli 2025, 16:51


Hoe een exec­u­tive search bureau zich beweegt tussen Ned­er­land en de VS

Het inter­na­tionale bedri­jf­sleven is in beweg­ing. Gren­zen ver­vagen, mark­ten schuiv­en op en tal­ent is steeds mobiel­er. Dat merken vooral bedri­jven die groeien of zich willen ves­ti­gen in andere lan­den. Denk bijvoor­beeld aan Ned­er­landse onderne­min­gen die zich op de Amerikaanse markt richt­en. In die con­text wordt de rol van een exec­u­tive search bureau belan­grijk­er dan ooit. Want hoe vind je op afs­tand lei­ders die passen bij jouw cul­tu­ur én ambities?

Lei­der­schap over de grens vraagt om nuance

Een goede lei­der is niet uni­verseel. Wat werkt in Ned­er­land, past niet alti­jd bin­nen een Amerikaanse board­room, en ander­som. Toch zoeken steeds meer bedri­jven naar lei­d­inggeven­den die in bei­de werelden kun­nen schake­len. Ze moeten snap­pen hoe Ned­er­landse organ­isaties oper­eren, maar ook weten hoe ze effec­tief zijn in een Angel­sak­sisch mod­el. Juist dat maakt de aan­pak van een ervaren bureau zo waarde­vol. Die ver­taalt niet alleen func­tieprofie­len naar een andere markt, maar kijkt vooral naar de onderliggende vaardighe­den, com­mu­ni­catievor­men en cul­turele aansluiting.

Waarom exec­u­tive search Ned­er­land ook inter­na­tion­aal werkt

Wie denkt dat exec­u­tive search Ned­er­land alleen bin­nen de lands­gren­zen bli­jft, heeft het mis. Veel Ned­er­landse bureaus hebben een netwerk dat reikt tot ver buiten Europa. Ze werken voor bedri­jven die uit­brei­den, fuseren of hun inter­na­tionale man­age­ment ver­sterken. De kracht zit m in de com­bi­natie van lokale ken­nis en wereld­wi­jde con­nec­ties. Je wilt immers iemand vin­den die én past bij de kern van je organ­isatie, én ervar­ing mee­brengt uit de markt waarin je wilt groeien. Dat vraagt om meer dan alleen een goed cv. Het draait om mensenken­nis, om het herken­nen van lei­der­schapspo­ten­tieel dat verder kijkt dan de gebaande paden.

De meer­waarde voor Amerikaanse ves­tigin­gen van Ned­er­landse bedrijven

Ameri­ka bli­jft aantrekke­lijk voor bedri­jven van­wege schaal­g­rootte, tech­nol­o­gis­che inno­vatie en invester­ingskli­maat. Maar die aantrekkingskracht betekent ook dat de con­cur­ren­tie om goed per­son­eel ste­vig is. Zek­er als het gaat om senior func­ties. Een Ned­er­lands bedri­jf dat een ves­tig­ing opent in de VS, wil vaak iemand aan het roer die én resul­taat­gericht is én loy­aal bli­jft aan de cul­tu­ur van het moederbedri­jf. En daar komt de toegevoegde waarde van een gespe­cialiseerd bureau om de hoek kijken. Die kent bei­de werelden, begri­jpt de ver­schillen en weet hoe je bruggen bouwt, met mensen, ervar­ing en vertrouwen.

Zo groeit een organ­isatie niet alleen in omvang, maar ook in kwaliteit van lei­der­schap. Pre­cies waar het op de lange ter­mi­jn om draait.

Part­ner artikel


Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.