SoftBank investeert fors in Internet of Things specialist Wiliot
Dat er via een internet-abonnement veel meer mogelijk is dan alleen maar websites bekijken en mail versturen bewijst de opkomst van het Internet of Things. Concreet betekent dit dat met gebruik van de juiste technische middelen letterlijk alles wat los en vast zit doorlopend in verbinding kan staan met internet.
Specialist in goedkope Bluetooth sensoren
Een van de bedrijven die zich hierin gespecialiseerd heeft is Wiliot. Deze in San Diego en Israël gevestigde start-up produceert goedkope Bluetooth-sensoren waarmee het mogelijk is om voorraden beter te beheren en voorkomen wordt dat er te veel afval ontstaat. Het succes dat het bedrijf daarmee heeft is ook giga-investeerder SoftBank niet ontgaan. Via haar Vision Fund 2 kreeg Wiliot maar liefst 200 miljoen dollar toebedeeld. De forse investering betekent ook meteen dat Amit Lubovsky van SoftBank Investment Advisers aan de raad van bestuur van Wiliot wordt toegevoegd.
Investeren in nieuwe innovaties
Het van SoftBank afkomstig geld zal door het team van Wiliot worden benut voor de ontwikkeling van een nieuwe generatie sensoren. Daarnaast biedt de investering het bedrijf de mogelijkheid om haar nieuwe “sensing as a service” businessmodel sneller uit te rollen. Dit zou ertoe moeten leiden dat een economische barrière doorbroken wordt, waardoor het Internet of Things niet langer beperkt blijft tot luxe goederen, maar ook echt deel uit gaat maken van tal van eenvoudigere zaken in het alledaagse leven.
Batterijloze sensor als paradepaardje
Het nieuwste paradepaardje op dat gebied is de door Wiliot ontwikkelde batterijloze sensor, die ongeveer net zo groot als een postzegel is. Deze sensor kan bijvoorbeeld op voedselverpakkingen, kleding en nog veel meer dingen worden geplakt, zodat allerlei verschillende soorten goederenstromen gemakkelijk in de gaten gehouden kunnen worden. De slimme sensorstickers zijn onder andere in staat om de temperatuur, de vochtigheid en locatieveranderingen te meten. Al deze statistische gegevens kunnen vervolgens in een veilige, private Wiliot cloudserver worden opgeslagen, waarna bedrijven er via hun internetabonnement vervolgens hun algoritmen op los kunnen laten. Volgens de ontwikkelaars van de sensor kan deze bijdragen aan afvalvermindering, omdat bedrijven dankzij de sensoren beter zicht krijgen op hun productie‑, opslag- en distributieketens.
Grote namen zien grote kansen
Het is overigens niet de eerste keer dat Wiliot investeringsgeld van SoftBank ontvangt. In 2017 kreeg men al 70 miljoen dollar om het bedrijf te laten groeien. Dat de verwachtingen voor de toekomst van Wiliot hooggespannen zijn blijkt ook uit het feit dat SoftBank niet het enige zwaargewicht is dat door de jaren heen geld in deze onderneming heeft gestoken. Ook PepsiCo, Samsung, Amazon Web Services en de durfkapitaaltak van Verizon waren er vroeg bij om geld in Wiliot te steken. Daarnaast participeert Avery Dennison, een van de grootste leveranciers van radiofrequentie-identificatietags (RFID), inmiddels in het bedrijf. Uiteraard zijn dit soort grote ondernemingen geen liefdadigheidsinstellingen. Ze hopen erop dat ze met hun deelname op termijn een interessante winstneming kunnen realiseren
Partner artikel