Waarom Fintech platforms steeds vaker de werking van online casino’s nabootsen

23 april 2025, 19:32


Waarom Fin­tech plat­forms steeds vak­er de werk­ing van online casino’s nabootsen

In de snel evoluerende wereld van Fin­tech zien we een opval­lende trend: hun han­dels- en invester­ingsapps gaan steeds meer op online casino’s lijken. Wat ooit begon als serieuze, func­tionele bedi­en­ingsin­ter­faces voor het beheren van beleg­gin­gen, veran­dert nu steeds vak­er in kleur­rijke, inter­ac­tieve omgevin­gen vol belonin­gen, noti­fi­caties en visuele effecten.

Deze grote ver­schuiv­ing, aange­dreven door een zoge­heten gam­i­fi­catie, is zek­er geen toe­val. Het weer­spiegelt een strate­gie die diep op de suc­ces­for­mule van online casino’s is geïnspireerd.

De invloed van een online casi­no UX op Fintech

Online casino’s hebben jaren­lang gesleuteld aan de ultieme gebruik­ser­var­ing (UX): een directe feed­back, dopamine trig­gers, ani­maties, heldere sta­tistieken en vooral het gevoel van con­stante activiteit. Fin­tech plat­forms zoals Robin­hood hebben dit mod­el inmid­dels bij­na let­ter­lijk overgenomen.

Kleur­rijke con­fet­ti na een trans­ac­tie, een­voudig te nav­igeren gebruik­ersin­ter­faces, en zelfs belonin­gen of chal­lenges’ mak­en van beleggen een spelletje.


De log­i­ca hier­achter is een­voudig: de Fin­tech apps willen hun gebruik­ers graag aan boord houden. In een com­peti­tieve markt is reten­tie essen­tieel. Net zoals een online casi­no met snelle uit­be­tal­ing zijn spel­ers zo lang mogelijk in hun casi­no wil houden, willen invester­ingsapps hun gebruik­ers ver­lei­den om regel­matig te han­de­len, hun portfolio’s te check­en of nieuwe han­dels­func­ties te ontdekken.

Waarom gam­i­fi­catie werkt

Gam­i­fi­catie, het gebruik van spelele­menten in non-game con­tex­ten, ver­hoogt de betrokken­heid. Voor veel mensen is beleggen immers behoor­lijk intimiderend. Door dit pro­ces visueel en inter­ac­tief te mak­en, ver­la­gen de apps deze drem­pel enorm.

Frac­tion­eel beleggen (voor bijvoor­beeld € 5 of € 10 per aan­deel), het vol­gen van presta­ties in een visueel dash­board, en het ont­van­gen van meldin­gen over beleg­gingskansen’ zijn alle­maal bedoeld om het beleggen toe­ganke­lijk en leuk te maken.

Dit is vooral effec­tief bij jonge en begin­nende beleg­gers. Apps als Robin­hood en eToro trekken een breed pub­liek aan dat nor­maliter wellicht nooit zou beleggen. De een­voud van het ope­nen van een account (soms al met € 1) en de mogelijkheid om zelfs cryp­to te ver­han­de­len, mak­en de stap naar zo’n Fin­tech bedri­jf klein­er dan ooit.

Maar werkt het ook echt?

Hoewel gam­i­fi­catie de betrokken­heid flink ver­g­root, toont onder­zoek aan dat het niet echt lei­dt tot betere beleg­gings­beslissin­gen of een hogere finan­ciële knowhow. Inte­gen­deel, gebruik­ers die meer gam­i­fied ele­menten tegenkomen, tonen vak­er een hogere risi­co­tol­er­antie maar boeken geen sig­nif­i­cant betere finan­ciële resul­tat­en. Het lijkt dus vooral de ervar­ing van het beleggen zelf te ver­beteren, niet per se de uitkomst.

Het UX-design: de nieuwe onderscheidsmaker

Net zoals een slechte UX in online bank­ing tot klantver­lies lei­dt, geldt dit ook in Fin­tech. Een posi­tieve gebruik­ersin­ter­ac­tie, met een intuïtieve nav­i­gatie, snelle trans­ac­ties en geper­son­aliseerd advies, kan ongetwi­jfeld het ver­schil mak­en. Een mod­erne Fin­tech app moet niet alleen func­tion­eel zijn, maar ook aantrekke­lijk, betrouw­baar, veilig en persoonlijk.

Dat vraagt om een holis­tis­che benader­ing van het UX-design. Een con­sis­tente visuele sti­jl, 247 beschik­baarheid, robu­uste beveilig­ing en snel­heid zijn onmis­baar. Maar belan­grijk­er nog: de app moet aan­voe­len alsof het per­fect bij je past, net als je favori­ete game of lievel­ings online casi­no platform.

De gebruik­erser­var­ing is alles!

De samen­vloei­ing van Fin­tech en online casino’s is geen toe­val, maar een strate­gis­che ontwik­kel­ing. De casi­no-UX biedt een ultieme blauw­druk voor hoe je gebruik­ers opti­maal betrokken en actief houdt. Door spelele­menten toe te voe­gen, trekken veel invester­ingsapps een com­pleet nieuw pub­liek aan en mak­en ze het beleggen toe­ganke­lijk­er. Maar of dit ook tot betere finan­ciële keuzes lei­dt? Dat is de grote vraag.

Wat wel vast­staat in de stri­jd om aan­dacht en loy­aliteit is dat de gebruik­erser­var­ing alles­bepal­end is. En daarin lijken Fin­tech apps steeds meer op een dig­i­tale gokhal: aantrekke­lijk, snel, maar niet zon­der risico.

Part­ner artikel


Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.