“Prima coaching.Doorgaans een goed slagingspercentage.”
Beursdagboek Trader Guy
vandaag om 09:46
Nieuwsbrief: Tech onder vuur, winsten recordhoog en OpenAI uitgesteld
vandaag om 09:46
|
Trader Guy
|
(0)
US Markets Redactie
US Markets Nieuwsbrief
Zaterdag 27 juni 2026 • Week 26 • Weekoverzicht
Tech verder onder vuur: AI-handel loopt vast IPO OpenAI uitgesteld Nasdaq zwaarst getroffen
Record winsten maar de markt blijft twijfelendoor Trader Guy
Week 26 stond in het teken van een duidelijke kentering in het AI-sentiment. Na 2 weken van euforie rondom SpaceX, Micron en de bredere chipsector sloeg de stemming om zodra The New York Times berichtte dat OpenAI zijn beursgang mogelijk doorschuift naar 2027. De Nasdaq verloor 4,6% op weekbasis, de grootste klap in meer dan een jaar. Tegelijkertijd bevestigde het Amerikaanse Bureau of Economic Analysis dat de bedrijfswinsten in het eerste kwartaal van 2026 zijn gestegen naar een geannualiseerd niveau van $4,42 biljoen, het op 1 na hoogste niveau ooit gemeten. Deze paradox zegt veel over de stemming op de markten: de fundamenten zijn sterk, maar de twijfels over de AI-waarderingen blijven groeien.
In Europa sloten beurzen de week lager af onder druk van verdere winstnemingen bij de tech en de scherp dalende olieprijs. Brent zakt tot rond de $72.6 per vat nu het tankerverkeer in de Straat van Hormuz langzaam weer op gang komt. De PCE-inflatie in de VS (donderdag gepubliceerd) was conform de verwachtingen maar dat verhoogde wel de verwachtingen voor een renteverhoging later dit jaar. De markt denkt dat er op basis van CME FedWatch-data ruim 60% kans is op een verhoging in september.
01 • Slotsessie Week 26
Vrijdag 26 juni: chip-aandelen kelderen op OpenAI-nieuws, PCE in lijn met verwachting
Wall Street sloot vrijdag de week af met beperkte verliezen voor de brede indices, maar onder het oppervlak was de schade in de tech- en chipsector fors. De Nasdaq Composite verloor op dag- en weekbasis het meest: 0,24% op de vrijdagdag, maar liefst meer dan 4,6% over de volledige week. De SOX index verloor vrijdag 5,3%, op weekbasis sloot deze index met bijna 8% verlies. De S&P 500 sloot nagenoeg vlak op 7.354 punten maar verloor op weekbasis 1,95%, de Dow Jones verloor licht en eindigde op 51.876, op weekbasis won de Dow Jones 0,6%.
De directe aanleiding voor de hernieuwde druk op technologie-aandelen was een bericht van The New York Times dat OpenAI overweegt zijn beursgang naar 2027 door te schuiven. OpenAI diende op 8 juni al vertrouwelijk een S-1 in bij de SEC, maar zou nu afwegen of een notering onder de $1 biljoen waardering wenselijk is. Dat bericht gooide olie op het vuur op een al wat broze stemming. De PCE-inflatie over de maand mei, de favoriete inflatiemaatstaf van de Fed, werd vrijdag gepubliceerd en viel in lijn met de verwachtingen. Dat verhoogde de renteverhogingsvrees wel weer iets, de markt prijs op basis van CME FedWatch-data nu een kans van meer dan 60% dat er een verhoging komt in september.
S&P 500: vrijdag slot 7.354 punten, weekverlies van bijna 2%. Het op 1 na slechtste resultaat voor de index in 2026.
Dow Jones: vrijdag slot 51.876. De Dow Jones kon de week met winst afsluiten dankzij een mindere blootstelling aan techzwaargewichten.
Nasdaq Composite: weekverlies van 4,6%, de zwaarste week voor de index in ruim een jaar. De chipaandelen, aanvankelijk de motoren van de rally, drukten het hardst.
AEX: verloor vrijdag 0,75%, ook werd de week in mineur afgesloten met 1,6% verlies. Besi, ASML, ASMI en Shell kwamen wat onder druk te staan.
DAX: vrijdag slot 24.671 punten, een weekverlies van 1,25%. Volkswagen zakte 3,9% na berichten door dat er mogelijk 100.000 werknemers weg moeten.
Brent-olie: scherpe daling richting $72,6 per vat, zo'n 4% lager vrijdag. Op weekbasis verloor de Brent olie 8,7%. Tankers hervatten de doorvaart door de Straat van Hormuz, al was er vrijdag wel opnieuw een Iraanse aanval op een vrachtschip.
Goud: rond $4.096 per troy ounce, 1% winst op de dag maar bijna 3% verlies op weekbasis. Het goud lijkt momenteel eventjes uit de gratie.
02 • Marktthema’s Week 26
Vier thema’s die de week bepaalden
OpenAI stelt beursgang mogelijk uit tot 2027
IPO-timing onzeker • waardering onder $1 biljoen • negatief voor AI-sentiment
The New York Times meldde donderdag dat OpenAI overweegt zijn beursgang door te schuiven naar 2027. Het bedrijf heeft vertrouwelijk een S-1 bij de SEC ingediend op 8 juni, maar twijfelt nu of een notering met een waardering onder de $1 biljoen aantrekkelijk genoeg is. Bij een hogere waardering en om de markt iets langer de tijd geven lijkt dat dan aantrekkelijker. Ter vergelijking: Anthropic, dat op 1 juni ook vertrouwelijke beursgangpapieren indiende, stond begin dit jaar op een waardering van $965 miljard. Deze mededeling raakte wel precies de kwetsbaarste plek in de markt: beleggers die al zenuwachtig zijn over de te hoge AI-waarderingen zagen in dit bericht een bevestiging dat ook deze euforie zijn grenzen kent. Chipaandelen gingen meteen direct onderuit. SpaceX, eerder het paradepaard van de AI-beursgolf, gleed terug naar rond de $153 na een piek boven $225 enkele dagen na de beursgang.
Bedrijfswinsten VS op recordniveau, toch groeit de twijfel
$4,42 biljoen geannualiseerd • op 1 na hoogste ooit • AI en data centers als aanjagers
Het Amerikaanse Bureau of Economic Analysis publiceerde donderdag de definitieve bbp-cijfers over het eerste kwartaal van 2026, en die bevatten een opvallend detail: de totale bedrijfswinsten stegen naar een niveau van $4,42 biljoen, vergeleken met $4,35 biljoen in het vierde kwartaal van 2025. Uitgedrukt als percentage van het bbp vertegenwoordigden de winsten na belasting 12,4%, het hoogste niveau in een kwartaal na de Covid-piek in 2021 en het op 1 na hoogste ooit in de reeks terug tot 1947.
Barclays noemde de data-center investeringen een structurele rugwind voor de hele economie. Toch stijgen de winsten in een klimaat van aanhoudende inflatie, wat tot politieke wrevel leidt: Trump hekelde energiebedrijven die de benzineprijzen niet snel genoeg verlagen, senator Sanders richtte zijn pijlen op Apple na de aangekondigde prijsverhogingen van MacBooks en iPads door de schaarste aan geheugencomponenten.
Micron versus de rest: geheugencrisis verscherpt zich
Micron sterke resultaten • Apple prijsverhogingen • ON Semiconductor -23%
Micron rapporteerde woensdag sterke kwartaalcijfers en vooruitzichten beter dan verwacht, wat het aandeel de volgende dag meer dan 16% hoger stuurde. Maar het succes van Micron heeft een keerzijde: de tekorten van geheugenchips in de AI-keten betekent dat de kosten voor de andere afnemers stijgen. Apple kondigde al forse prijsverhogingen aan voor MacBooks en iPads, een direct gevolg van de geheugencrisis.
ON Semiconductor verloor vrijdag ruim 23% nadat bleek dat het bedrijf minder profiteert van de AI-vraag dan verwacht. Western Digital zakte meer dan 12%. De boodschap voor de markt is helder: de geheugencrisis is in het voordeel van een handvol spelers, maar drukt op de marges van iedereen die deze componenten inkoopt. Dat mechanisme treft een veel breder deel van de aandelenmarkt dan dat er aanvankelijk werd gedacht.
Olieprijzen in vrije val: Hormuz-verkeer hervat
Brent naar $72,6 • tankers varen weer door Hormuz • Toch nog een Iraanse aanval op een vrachtschip
Brent-olie zette zijn neerwaartse trend krachtig door en noteerde vrijdag rond $72,6 per vat, een daling van ruim 4% op de dag en inmiddels het laagste niveau in lange tijd. De markt reageert op het herstel van het tankerverkeer door de Straat van Hormuz nu het staakt-het-vuren tussen de VS en Iran van kracht blijft. Toch blijft het beeld gemengd: er was vrijdag opnieuw een Iraanse aanval op een vrachtschip in de regio, wat de zorgen over scheepvaartrisico’s levendig houdt. Volgens ING blijft de prijsontwikkeling neerwaarts gericht nu de markt zijn focus verlegt van het geopolitieke risico naar het herstel van de oliestromen. De Europese inflatiecijfers voor juni die aanstaande woensdag verschijnen zullen daarvoor weer cruciaal worden.
03 • Europa & Nederland
AEX sluit snikhete beursweek in mineur af
De Europese beurzen sloten de week vrijdag lager af, in een week die voor Europa vooral in het teken stond van winstnemingen in technologie-gerelateerde aandelen en een scherp dalende olieprijs. De Stoxx Europe 600 eindigde 0,7% lager op 635,88 punten, nagenoeg gelijk aan het niveau van een week eerder. In Frankfurt verloor de DAX 1,3% tot 24.671 punten, mede door forse verliezen bij Volkswagen (3,9%), dat volgens Manager Magazin overweegt tot 100.000 banen te schrappen. Zalando kelderde 6,3% na onderzoek van de beurswaakhond naar de jaarrekening. Siemens Energy en Infineon verloren respectievelijk 5,8% en 4,5%. In Parijs zakte de CAC 40 met 0,55% naar 8.385 punten. In Amsterdam stonden de bekende namen vrijdag onder druk: ASML leverde 1% in, Besi 2,2% en ASMI meer dan 4%. KBC Securities zette Besi op zijn verkooplijst. Positieve uitzondering was KPN, dat ruim 2% won nadat Citi het aandeel op de kooplijst zette met een koersdoel van €5. De rotatie richting defensieve sectoren zette ook in Europa door: het zijn niet de chipbedrijven maar de nutsbedrijven, farma en de financials die in de plus geraakten.
04 • BNP Paribas Markets
TurboTalk: Overtuigendste Nederlandse aandelentips
Tijdens de IEX Beleggersdag deelden 3 beleggingsexperts hun overtuigendste Nederlandse aandelentips van dit moment. Heb je de sessie gemist? Via de onderstaande landingspagina kun je de volledige video van 30 minuten terugkijken.
Klik op de banner om de volledige video te bekijken
Risicowaarschuwing: Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in Turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe Turbo’s werken en dat u nagaat of u het hoge risico op verlies kunt permitteren.
05 • Bitcoin
De Bitcoin verder omlaag tot kritische 60K grens
Klik op de grafiek voor ware grootte
Bitcoin staat zaterdagochtend rond de $60.200 en bevindt zich daarmee op een horizontale steunlijn die al meerdere maanden als bodem heeft gefungeerd, zichtbaar rondom de $60.000. Dit is een cruciaal niveau. Het 20-EMA (blauwe stippellijn) staat op $63.445 en ligt boven de koers, net als het 50-SMA (groene lijn) op $89.900 en het 200-SMA (paarse lijn) op $75.950. Alle 3 de gemiddelden liggen boven de huidige koers, wat aangeeft hoe ver bitcoin al is teruggevallen vanuit de piek boven de $120.000. Patroon: een dalende driehoek is duidelijk zichtbaar met nu een vlakke bodem rond de $60.000 en dalende toppen. Dit is een bearish patroon dat bij een doorbraak naar beneden aanzienlijk lagere niveaus kan openen. De RSI staat op 33, het grensgebied van oversold, en de MACD blijft sterk negatief.
Steun: $60.000, een breuk eronder is een serieus waarschuwingssignaal.
Weerstand: $63.450 (20-EMA) en $73.800. Dit komende sessies worden technisch gezien bepalend voor het verdere verloop.
Proefabonnement • Guy Systeem Trading
Nu proberen voor €29 • TOT 1 SEPTEMBER 2026
Tradingplannen, waardevolle updates, concrete signalen per SMS en e-mail, toegang tot onze dynamische aandelenportefeuille en onze ETF-strategie.
Aanbieding TOT 1 SEPTEMBER 2026 • Daarna regulier tarief
06 • Technische Analyse
4 grafieken: de schade na een week AI-turbulentie
Het 20-EMA (blauwe stippellijn), het 50-SMA (groene lijn) en het 200-SMA (paarse lijn) tekenen deze week een duidelijk patroon: de indices raakten het 20-EMA aan of braken er tijdelijk onderdoor, en de stijgingskracht die eerder dit jaar zo dominant was is merkbaar afgenomen. Bijzonder aandachtspunt is de Nasdaq 100, die zijn sterke positie wat aan het loslaten is.
Klik op een grafiek om deze op ware grootte te zien.
AEX Amsterdam
lager deze week
Klik op de grafiek voor ware grootte
De AEX sluit de week af op 1.060,73 en bevindt zich precies op het 20-EMA (blauwe stippellijn, 1.061). Dat is direct de eerste kritieke steun. Het 50-SMA (groene lijn) ligt op 1.037 wat als volgende opvangzone kan dienen, het 200-SMA (paarse lijn) staat nog ver weg op 988.
Patroon: de index heeft een oplopende driehoek gevormd met een top rond 1.082 tot 1.090, waarna de koers terugvalt richting de onderkant van dat patroon. Zolang het 20-EMA het kan houden is dat een normale correctie binnen de opwaartse trend. De RSI staat op 52, neutraal, en de MACD geeft een negatieve crossover aan.
Steun: 1.061 (20-EMA) en 1.037 (50-SMA).
Weerstand: 1.082 tot 1.090.
Cruciaal om te volgen: houdt de AEX het 20-EMA, of zakt de index door richting de 1.037?
Nasdaq 100 NDX
slechte week
Klik op de grafiek voor ware grootte
De Nasdaq 100 sluit op 29.118 en staat daarmee nog boven 2 belangrijke steunniveaus: 28.700 direct onder de koers en de 28.000 als bredere steunzone. Het 20-EMA (blauwe stippellijn) op 29.561 ligt nu boven de koers en fungeert als eerste weerstand. Het 50-SMA (groene lijn) staat op 28.880 wat niet ver boven de steunzone op 28.700 is. Het 200-SMA (paarse lijn) staat op 26.000, en dat is nu nog ver weg.
Patroon: een dubbele top is duidelijk zichtbaar met 2 pieken rond de 30.750, gevolgd door lagere toppen rond 29.700. De neerwaartse druk wordt bevestigd door een MACD die negatief gekruist heeft en een RSI die op 47 staat, neutraal maar dalend.
Steun: 28.700 en 28.000.
Weerstand: 20-EMA op 29.561 met daarboven 29.700 en de 30.000.
De dubbele top wordt pas ongedaan gemaakt als de index overtuigend boven 30.750 sluit.
Philadelphia Semiconductor SOX
under pressure
Klik op de grafiek voor ware grootte
De SOX sluit op 13.203 en bevindt zich net onder het 20-EMA (blauwe stippellijn, 13.259), dat nu als weerstand fungeert. Het 50-SMA (groene lijn) wacht op 12.007 als volgende steunzone, het 200-SMA (paarse lijn) staat op 8.522, en dat is nog heel ver weg.
Patroon: dubbele top zichtbaar met 2 pieken rond de 14.050, een sterke weerstandszone die 2 keer werd getest en afgewezen. Na de 2e afwijzing is de index scherp teruggevallen. De steunzone op 13.050 wordt nu getest; een doorbraak eronder opent de weg naar 12.150.
De RSI staat op 51, neutraal, maar de MACD kruist negatief en beweegt verder omlaag.
Steun: 13.050, 12.500 en 12.150.
Weerstand: 20-EMA op 13.259 en de dubbele top rond 14.050.
Zolang de SOX de 14.050 niet doorbreekt blijft het beeld technisch verzwakt.
S&P 500 SPX
7.354
Klik op de grafiek voor ware grootte
De S&P 500 sluit op 7.354 en ligt daarmee nagenoeg op het 50-SMA (groene lijn, 7.363), dat nu als eerste steun fungeert. Het 20-EMA (blauwe stippellijn) staat op 7.419 en dat werd al doorbroken naar beneden, wat een duidelijke verzwakking van het korte termijn beeld aangeeft. Het 200-SMA (paarse lijn) staat op 6.924, dat wacht nog verder onder de koers.
Patroon: een dalende wig zichtbaar in de toppen vanaf juni, met lagere toppen op 7.620 en 7.520. De index test nu de steunzone op 7.330 tot 7.354.
De RSI staat op 46, neutraal en dalend richting oversold. De MACD is negatief en divergeert verder.
Steun: 7.330, 7.200 en 7.000.
Weerstand: 20-EMA op 7.420, daarna 7.520. Een herstel boven het 20-EMA is het eerste vereiste voor een positiever beeld. Houdt 7.330 niet, dan wordt de 7.000 het volgende belangrijke niveau.
07 • Week 26 in Cijfers
Van recordwinsten tot OpenAI-schrik: een week vol paradoxen
De bedrijfswinsten in de VS stegen in Q1 2026 naar $4,42 biljoen en dat is het op 1 na hoogste niveau ooit gemeten. OpenAI overweegt IPO door te schuiven naar 2027, wat de chipaandelen daardoor vrijdag hard raakte. ON Semiconductor -23%, Western Digital -13%.
Brent-olie naar $72,6 per vat, en dat is het laagste niveau sinds lange tijd. De Bitcoin zakt naar $60.200 en staat daarmee op een kritieke steunzone die de komende dagen bepalend kan worden voor de verdere richting. De AEX, DAX en Stoxx 600 sluiten de week lager. De door de Fed geprefereerde PCE-inflatie kwam uit conform de verwachtingen. De kans op een renteverhoging in september groeit nu naar 60%.
Proefabonnement • Guy Systeem Trading
Nu proberen voor €29 • TOT 1 SEPTEMBER 2026
Tradingplannen, uitgebreide updates, concrete signalen per SMS en e-mail, toegang tot onze dynamische aandelenportefeuille en ETF-strategie.
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.