...

Big Mac blaast 40 kaarsjes uit

30 augustus 2007, 22:46 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Hij is dé tycoon van alle medi­a­bazen ter wereld gewor­den en hij lijkt nog niet van plan ermee op te houden zijn imperi­um uit te brei­den, ook al is hij 76 jaar. Wat wil je, als je vrouw zo oud is als de helft van jouw leefti­jd en als je thuis twee dochtert­jes van 2 en 6 hebt rond­lopen?


Big Mac blaast 40 kaarsjes uit 




Alles is begonnen met twee broers, zonen van een Schots echt­paar (alhoewel er ook aan­wi­jzin­gen zijn dat hun orig­ine in Ier­land is te zoeken) dat op het einde van de 19de eeuw uit­geweken was naar de VS. In alle geval waren het deze broers, die zich in de toen nog prille food sec­tor lanceer­den, door in Cal­i­fornië hot dogs te verkopen. In 1940 brei­d­den ze hun zaak uit met dri­ve-in bar­be­cues en lat­er kwa­men daar o.m. ham­burg­ers bij. Richard Dick” J. McDon­ald (19091998) en Mau­rice Mac” McDon­ald (19021971) had­den als basis­principe dat hun pro­ducten van sta­biele kwaliteit en smaak moesten zijn en goed­koop. Daarmee leg­den ze de basis voor alle fast food­ketens die nog zouden komen.

In 1954 kwam een part­ner het twee­t­al ver­voe­gen: Albert Ray’ Kroc (19021984). Tegen die tijd had de ham­burg­er in vele vor­men zijn intrede gedaan op de snelle­hap­markt, maar Kroc was degene, die het aan­tal McDonald’s uit­brei­d­de en de werk­wi­jzen standaardiseerde. 


Jim Del­li­gat­ti
Bron: AP

In 1967, dus 40 jaar gele­den, was er een McDon­ald restau­ran­thoud­er die het nodig vond om iets nieuws aan te bieden. Deze cre­atievel­ing, Jim Del­li­gat­ti genaamd, had rond zich gekeken en gemerkt dat er belang­stelling was voor grotere ham­burg­ers dan gebruike­lijk. Hij begon in zijn keuken thuis te exper­i­menteren en zo kwam hij tot de mon­u­men­tale sand­wich, waarover dit artikel gaat. 

De Big Mac was geboren: een brood­je’ van 220 gram met ertussen twee ham­burg­ers, een extra snee brood, kaas, sla, ui, augurken en een saus met geheim recept.

De eerste Big Macs gin­gen over de toon­bank in Union­town, Penn­syl­va­nia voor de pri­js van 45 dol­lar­ce­nt. Het nu in dezelfde staat dat in de stad North Hunt­ing­ton een week gele­den een heus Big Mac muse­um zijn deuren opende. Het is eigen­lijk een com­bi­natie van een muse­um en een restau­rant, waar je aller­lei mem­o­ra­bil­ia omtrent ham­burg­ers en McDonald’s kan bewonderen. 

Het was drum­men op de open­ings­dag (24 augus­tus 2007), want de eerste 100 die zich naar bin­nen kon­den wrin­gen kre­gen een jaar lang een Big Mac gratis elke week. 

Op com­mer­cieel vlak kan deze reuzen­sand­wich reuzen­ci­jfers tonen. Vorig jaar wer­den er wereld­wi­jd 900 miljoen stuks van verkocht, waar­van 550 miljoen (61%) in de VS, 170 miljoen (19%) in Japan, 60 miljoen (7%) in Cana­da enz. Dit alles was in 2006 goed voor een omzet van 2,7 mil­jard USD (2 mil­jard euro) ofwel 12% van het zak­en­ci­jfer van McDonald’s.

We komen nog even terug op de gebroed­ers McDon­ald en hun principe van uni­forme smaak en kwaliteit. Tot de dag van van­daag bli­jft dit gron­didee overeind, maar in som­mige gevallen moeten con­cessies gedaan wor­den. Zo zijn er lan­den die stren­gere nor­men hanteren voor het vet­ge­halte en dat heeft dan zijn weer­slag op de samen­stelling van de producten.
In weer andere lan­den zoals India is rund­vlees uit den boze en daar gebruikt men dan lamsvlees of kip. 

Hoe dan ook, het recep­t­je van Jim Del­li­gat­ti is uit­ge­groeid tot een wereld­prod­uct en daar mag hij fier op zijn. Meer nog, het gerenom­meerde blad The Econ­o­mist heeft de Big Mac Index in het lev­en geroepen als een maat van koop­kracht in een bepaald land. 

The Big Mac is here to stay’ hebben ze gezegd bij de open­ing van het muse­um in North Hunt­ing­ton. Maar wie weet is er ergens in een keuken­t­je iemand bezig met de opvolger? 

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets

31 augus­tus 2007.
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artike­len over diverse onder­w­er­pen. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten.

Reac­ties kunt u sturen naar: jan@​usmarkets.​nl


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.