...

De wereldtop-10 ondernemingen

10 april 2008, 15:53 | US Markets Redactie | leestijd: 8 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

Of het nu gaat over auto’s, jacht­en, villa’s, for­tu­inen of onderne­min­gen: het mak­en van vergelijkin­gen bli­jft boeiend. Daarom maak­ten we voor u dit overzicht van de top-10 groot­ste onderne­min­gen ter wereld.

De wereld­top-10 ondernemingen

For­tune pub­liceert jaar­lijks een overzicht Glob­al 500’ van de 500 belan­grijk­ste bedri­jven ter wereld. Nu, 500 bedri­jven bespreken lijkt ons wat te veel van het goede. Daarom beperken we ons tot de top-10. Maar we zouden US Mar­kets niet zijn, als we aan ons overzicht niet iets zouden proberen te knopen, waarmee beleg­gers iets kun­nen doen. 

We begin­nen gewoon­tegetrouw met tabellen. In de eerste zijn de top-10 onderne­min­gen qua omzet in 2007 gerangschikt. In de de tweede tabel hebben we dezelfde onderne­min­gen gerangschikt vol­gens hun winst in 2007


De omzetkam­pi­oen voor 2007 is klein­han­dels­dis­trib­u­teur Wal-Mart Stores (tick­er: WMT), die in 2006 nog met zil­ver tevre­den moest zijn. Dit bedri­jf is geves­tigd in de VS in de staat Arkansas. Wereld­wi­jd zijn er meer dan 1,9 miljoen mensen die door WMT zijn tew­erkgesteld, dat is bij­na 18% van de Bel­gis­che bevolk­ing of 12% van deze van Nederland. 
De omzet van 2007 ver­sus deze van 2006 groei­de meer dan 11%. Qua winst moet Wal-Mart net als vorig jaar tevre­den zijn met de 8ste plaats. De winst groei­de net geen 0,5%, hoewel 11,284 mil­jard USD nog alti­jd een vrolijk cijfer is om tege­naan te kijken. 


Het aan­deel WMT lijkt van plan records te breken, voort­gaande op de evo­lu­tie van de laat­ste 3 jaar.

Exxon Mobil (XOM) moest zijn eerste plaats van vorig jaar qua omzet afs­taan aan Wal-Mart. 
Deze Tex­aanse olie- en gas­reus stelt meer dan 107.000 per­so­n­en tew­erk en kon bli­jven prof­iteren van de immer sti­j­gende energieprijzen. 

Hoewel de omzet van Exxon Mobil met slechts 2% is geste­gen in 2007 ver­sus 2006, bli­jft deze onderne­m­ing de meest win­st­gevende ter wereld met een winst in 2007 van 39,5 mil­jard USD, meer dan 9,3% hoger dan in 2006

Het aan­deel is sinds de herf­st van 2007 begonnen aan een zijwaartse trip in een koer­skanaal tussen 80 en 95 USD.

Het eerste Europese bedri­jf dat bij de top-10 ver­schi­jnt, en dan nog wel op de derde plaats, is het Ned­er­landse Roy­al Dutch Shell (NYSE: RDS‑A) met hoofdze­tel in Den Haag en met 108.000 per­son­eel­sle­den wereld­wi­jd. Het bedri­jf behield wat de omzet betre­ft zijn derde plaats van 2006 en zag zijn omzet in 2007 met bij­na 4% sti­j­gen. RDS‑A was in 2007 de num­mer twee van de wereld als het op de winst aankomt: 25,44 mil­jard USD ofwel een beschei­den 0,5% meer dan in 2006

Ondanks de riante resul­tat­en heeft het aan­deel wellicht een opkikkert­je nodig. Maar we moeten er reken­ing mee houden, dat het bedri­jf pro­duc­tieprob­le­men kende (en nog kent) in Nige­ria en in zijn raf­fi­nader­i­jen in de VS.

Op de vierde plaats qua omzet en op de derde plaats qua winst bevin­dt zich alweer een Europees bedri­jf: het Britse BP (tick­er: BP) met hoofdze­tel in Lon­den en 97.000 medewerkers. 

BP behoudt zijn posi­ties die het in 2006 al had en ziet zijn omzet in 2007 met 2,5% sti­j­gen, ter­wi­jl de winst met een toch wel gevoelige 2,8% daalt. De reden hier­voor is te zoeken in een gigan­tis­che olielek in BP-instal­laties in Alas­ka begin 2006. Als gevolg hier­van werd BP door de Amerikaanse over­heid ged­won­gen twee pij­pli­j­nen te sluiten tot de prob­le­men zijn opgelost. 

U ziet aan de grafiek dat een en ander zijn effect niet heeft gemist op het aandeel.


De tot narder order nog alti­jd groot­ste auto­pro­du­cent ter wereld, Gen­er­al Motors (tick­er: GM) hand­haaft zich op de 5de plaats qua omzet en op de 10de plaats qua winst (in dit geval ver­lies). De auto­bouw­er uit Detroit (Michi­gan) heeft nog alti­jd een respectabel per­son­eels­be­stand van 280.000 personen. 

Des­on­danks alle finan­ciële en sociale moeil­ijkhe­den en de con­cur­ren­tie kon GM zijn omzet in 2007 met bij­na 7,7% doen sti­j­gen. Het ver­lies werd in 2007 met bij­na 82% ver­min­derd tegen­over 2006. Maar echte reden om te juichen is er niet, want een ver­lies van ca 2 mil­jard USD is een smak geld en de afvloei­in­gen van duizen­den medew­erk­ers kosten nog alti­jd han­den­vol geld. Er is dus nog geen reden op op de lauw­eren te gaan rusten voor CEO Rick Wag­oner en zijn management.


Het aan­deel GM was in vorige herf­st euforisch, maar nu is de stem­ming weer in mineur. 

Aartscon­cur­rent van GM is het Japanse Toy­ota Motor Corp. (tick­er: TM) met hoofdze­tel in de stad Toy­ota-cho, Japan en met meer dan 299.000 personeelsleden.
Toy­ota heeft ambities om GM van zijn troon te stoten. Het is in 2007 twee plaat­sen gek­lom­men qua omzet, die van 2007 ver­sus 2006 10% is geste­gen. Op het gebied van winst is Toy­ota de num­mer 7 met een winst van ca 14 mil­jard USD ofwel 16% meer dan in 2006.

Toy­ota laat Daim­ler achter zich en ook Ford, in 2006 nog de num­mer 9 qua omzet, maar die voor 2007 vrede moet nemen met de 12de plaats.


Ook het aan­deel TM heeft wat pluimen gelat­en het afgelopen jaar, maar in heel wat min­dere mate dan con­cur­rent GM.

Oliereus Chevron (tick­er: CVX) zak­te in 2007 van de 6de naar de 7de posi­tie qua omzet maar steeg van 5 naar 4 wat winst betre­ft. Chevron is geves­tigd in Cal­i­fornië en heeft 62.500 medewerkers. 

De omzetsti­jging 20072006 van bij­na 5,9% is te danken aan pas opges­tarte pro­duc­tie-een­heden in Ango­la, Aus­tral­ië, de Golf van Mex­i­co, Kazach­stan en Nige­ria. De winst steeg met zo maar even­t­jes 21,6% dankz­ij de fusie met Uno­cal, waar­door Chevron de tweede groot­ste oliefir­ma in de VS is. 

Het aan­deel houdt sinds vorige zomer stand in een zijwaarts kanaal tussen 80 en 95 USD.

De Duitse auto­bouw­er Daim­ler (tick­er: DAI) met hoofd­kwarti­er in het Duitse Stuttgart heeft 272.380 medew­erk­ers en moest qua omzet een plaats zakken, van 7 in 2006 naar 8 in 2007, hoewel deze in 2007 ver­sus 2006 steeg met 2,2%.
De forse win­st­groei met 14,5% is vooral te danken aan het afs­toten van de Chrysler-afdel­ing, die in mei 2007 voor 7,4 mil­jard USD overgenomen werd door de invester­ings­fir­ma Cerberus.


Na de afs­tot­ing van Chrysler vorig jaar in mei kreeg het aan­deel wind in de zeilen en begon aan een kort onder­bro­ken klim naar een top eind okto­ber, maar moestr dan alle winst weer lat­en wegvloeien tot op het koer­speil van de lente 2007

Cono­coPhillips (tick­er: COP) klom qua omzet en winst in 2007 vergeleken met 2006 een plaats, resp. van 10 naar 9 en van 6 naar 5. Deze Tex­aanse oliefir­ma heeft 38.600 per­son­eel­sle­den en is mee daar­door de kle­in­ste’ van de 5 groot­ste olie- en gasbedrijven. 
Maar als we kijken naar de activiteit­en, merken we dat Cono­coPhillips de belan­grijk­ste pro­duced­nt is van aardgas in Noord-Ameri­ka en dat het in de VS de tweede groot­ste raf­fi­neerder van ruwe olie is, net achter BP
De omzet 20072006 groei­de met 3,46%, min­der dan gep­land. Net als BP had Cono­coPhillips in 2007 prob­le­men met lekkende pij­pli­j­nen in Alas­ka, toe te schri­jven aan sli­j­tage. De sti­j­gende oliepri­jzen hebben bijge­dra­gen tot een sterke win­st­presta­tie 20072006: +14,9%.

Het aan­deel COP beweegt zich al sinds de zomer van 2006 zijwaarts in een gebied tussen 70à75 en 85 USD.

Last but not least tre­f­fen we op de 10de plaats het Franse Total (tick­er: TOT) aan. Vorig jaar stond Total op de 12de plaats qua omzet, die in 2007 10,5% hoger was dan in 2006. Sti­j­gende kosten en dal­ende capaciteit hebben de winst 20072006 met bij­na 4,9% doen dalen. Om deze trend te keren, is Total bezig met het opstarten van 10 à 12 nieuwe pro­duc­tie-een­heden in Afri­ka (Nige­ria) en in de Gol­fre­gio (Saoe­di-Ara­bië).


Het aan­deel Total vol­gt als sinds mei 2005 een opwaarts koer­skanaal met steeds sti­j­gende ste­unen. Een goed teken? 

Tot daar ons overzicht van de 10 groot­ste bedri­jven ter wereld. Van de top-10 groot­ste onderne­min­gen qua omzet zijn er 6 die behoren tot de sec­tor olie & gas, 3 zijn auto­bouw­ers en 1 (de groot­ste) is een distributieketen. 

Onze anal­ist Edwin Van­damme zal eerst­daags een analyse mak­en van de num­mer 1 qua omzet (Wal-Mart) en van de 4 Europese onderne­min­gen (Roy­al Dutch Shell, BP, Daim­ler en Total) uit deze lijst.

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets

Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artike­len over diverse onder­w­er­pen. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.