...

FISCAL CLIFF, SO WHAT…….

16 november 2012, 22:32 | Robert Broncel | leestijd: 13 minuten | moeilijkheid: 11 / 12 | (0)

Sinds de val van Lehman wer­den alle cliffs’ (bailouts — staat­shulp bij dreigend fail­li­et) met voor­rang niet voor­langs maar achter­langs omzeild. Na Lehman is er nooit meer één insti­tu­ut (Fan­nie Mae, Fred­die Mac, AIG, Cit­i­group, GM etc.) onderuit gegaan. Dat kon ook niet want dat zou de directe val van het dol­lar régime, in casu het mon­di­ale mon­e­taire sys­teem hebben ingeluid.


Anderz­i­jds zou je kun­nen zeggen, dat deze cliff’ een mooie gele­gen­heid biedt om eens een aanzet tot schoon schip te geven, maar de point of no return is allang een gepasseerd sta­tion. In het Fed man­daat uit 1977 staat dat the Board of Gov­er­nors shall main­tain long run growth of the mon­e­tary and cred­it aggre­gates com­men­su­rate with the economy’s long run poten­tial to increase pro­duc­tion, so as to effec­tive­ly pro­mote the goals of max­i­mum employ­ment, sta­ble prices and mod­er­ate long-term inter­est rates’ (de Fed zal zorg dra­gen voor lan­glopende geld- en kredi­et­groei in lijn met het lan­glopende poten­tieel van de economie teneinde max­i­male werkgele­gen­heid, sta­biele pri­jzen en een gematigd lange rente te bew­erk­stel­li­gen). Er staat niet dat daar­toe alle mid­de­len zijn geheiligd inclusief bailouts, oneindi­ge ver­ruim­ing van de geld­ho­eveel­heid (QE) of een lang­durig ZIRP (zero inter­est rate pol­i­cy) rente­beleid waarmee niet te realis­eren illusies wor­den gewekt.

Uit dit beleid blijkt dat de Fed in alle opzicht­en met de rug tegen de muur staat en niets anders rest dan om de val van het mon­e­taire sys­teem zo lang mogelijk uit te stellen. De over­hei­d­suit­gaven, in drie cat­e­gorieën te verde­len, zijn de Fed vol­strekt boven het hoofd gegroeid:
1) de uit­gaven con­form het inge­vulde bud­get­taire pro­gram­ma dat door de diverse min­is­ter­ies wordt uit­gevo­erd (onder­wi­js, defen­sie, infra­struc­tu­ur, vei­ligheid etc.)
2) de ver­plichte uit­gaven voortvloeiend uit de sociale zek­er­heid, de zorg­sec­tor en pen­sioe­nen van over­hei­ds­di­en­aren, waaraan niet te tor­nen valt
3) de rente die niet onder­han­del­baar is

Ongeacht welk beleid er uit staat, zijn sub 2 en 3 gewoon ver­plichte num­mers” waar­voor te allen tijde voorzienin­gen getrof­fen dienen te wor­den. Als gevolg van de ver­gri­jz­ing en de ver­oud­er­ing lopen de kosten ver­sneld op, waarmee elke regering in de west­erse samen­lev­ing te mak­en kri­jgt. Naar­mate de staatss­chuld oploopt, sti­jgt ook het rentebe­stand­deel. Dat kan alleen mid­dels hogere belastinginkom­sten wor­den aange­vuld. Daar de west­erse economieën nauwelijks meer groeien of zelfs neig­ing tot krimp ver­to­nen, loopt het nationale inkomen terug. Van deze ontwik­kel­ing is men in de V.S. maar al te zeer door­dron­gen en zal der­halve de nadruk op stim­uleren (lees: de geld­pers) bli­jven liggen.
Zo had het Amerikaanse Con­gres­sion­al Bud­get Office in 2010 al voorg­erek­end dat de totale ont­vang­sten ruim­schoots door de ver­plichte uit­gaven zouden wor­den inge­haald en dat dit voor de rente bin­nen 15 jaar zou gelden. Naar nu blijkt, gebeurt dit al in 2013!

In 2011 werd er door de fed­erale over­heid voor $2.303 mil­jard bin­nen geharkt. Het rente bestand­deel bedroeg toen $454,4 mil­jard, ter­wi­jl de ver­plichte uit­gaven op $2.025 mil­jard uitk­wa­men, resul­terend in een teko­rt van ruim $176 mil­jard. Voor dit fis­cale jaar dat eindigde per 30 sep­tem­ber was het teko­rt al met 43% geste­gen naar $251,8 mil­jard. M.a.w. de regering staat wat sub 1 betre­ft al met lege han­den en laat om deze reden de drukpers zo wijd mogelijk open­staan. Het maakt beslist niet meer uit hoeveel extra belastinginkom­sten er bin­nen komen of hoeveel er bezuinigd gaat wor­den. Al eerder heeft u in deze col­umn kun­nen lezen dat het 200 jaar duurde voor­dat het eerste biljoen staatss­chuld op de lat stond en dat het slechts 286 dagen kostte om het laat­ste biljoen bij te schrijven. 

Daar de uit­gaven inza­ke sub 1 en 2 steeds verder oplopen zal de schuld­vorm­ing in een steeds hogere ver­snelling komen te verk­eren. Deze spi­raal is absolu­ut 100% onom­keer­baar. De rente kan bijgevolg niet meer omhoog, waar­door spaar- en pen­sioen­fond­sen tegen de klip­pen lopen en het dig­i­taal bijge­druk­te papi­er naar bestem­min­gen ver­huist met een mar­gin­aal toegevoegde waarde (de banken).

Dit sce­nario vraagt om een verdere ver­lag­ing van de kredi­et­sta­tus. Dat is al een keer (vorig jaar door S&P) gebeurd zon­der ern­stige reper­cussies tot dusver. De belei­ds­mak­ers in Wash­ing­ton DC zullen zich ongetwi­jfeld ver­leid voe­len dat risi­co nog­maals te nemen. Het schuld­pla­fond is sinds 1964 al vele malen opge­hoogd, ter­wi­jl er ook na de ontkop­pel­ing van het goud (inlei­d­ing tot het huidi­ge fail­li­et) zelfs tot voor kort nooit een kredi­et­bu­reau is geweest dat het aan­dorst om de cred­it rat­ing van de USA te ver­la­gen. Dus waarom al die ophef dan? Alleen van­wege de poli­tieke con­tro­verse tussen de Dems en de Reps.

Tech­nisch fail­li­et
Ook al dreigt er voor de V.S. een Grieks” sce­nario dan nog dri­jft het land op de reserve­func­tie van de dol­lar. Die rol is vooral­snog onver­vang­baar ook al daalt het vertrouwen als er geen paal noch perk aan de oplopende schuld wordt gesteld. Voor de goede orde, het bud­get­teko­rt ligt thans op ca. $1,3 biljoen en de staatss­chuld van $16,22 biljoen loopt opnieuw tegen het jong­ste pla­fond van $16,4 biljoen. Chi­na en Japan zit­ten intussen samen op een dol­larte­goed van een slordi­ge $5 biljoen en lijken daarmee als een Siamese tweel­ing ver­groeid te zijn. Hier ligt het absolute breekpunt en dat zal zich op goed moment aan­di­enen bij het voort­gaan op deze route, waar­bij een QE stim­u­ler­ing van ruim een biljoen tot dusver niet meer opleverde dan een groei van een slordi­ge $300 mil­jard (ca. 2% van het BBP).

Prob­leem­p­jes”
Alle ingrediën­ten zoals de expi­ratie van Bush’ belast­ingver­lagin­gen en aangekondigde bezuinigin­gen (opgeteld $607 mil­jard) ten spi­jt zal de schuld bijgevolg ges­taag bli­jven sti­j­gen. Deze fis­cal cliff is in dit pro­ces niet meer dan als een bij­na irrel­e­vante stu­ip­trekking te beschouwen.

Verder zit de staat nog steeds opgezadeld met de twee groot­ste hypotheek­banken Fan­nie Mae en Fred­die Mac, waarmee 50% van alle hypotheken in het land door de staat wor­den gegaran­deerd. Er zit­ten zek­er nog 4 miljoen fore­clo­sures’ aan te komen, ter­wi­jl ca. 30% van alle hypotheken onder water staat. De banken zijn gedekt mid­dels de opkoop door de Fed van de mort­gage backed secu­ri­ties’ en mak­en zich dus niet zoveel zorg over hoe het verder moet.
Een ander prob­leem is de werk­loosheid die ges­taag oploopt ook al zie je dat niet direct terug in de cijfers. Afgezien van de zgn. under­em­ploy­ment van ca. 16% (inclusief dege­nen die niet langer als werk­zoek­enden gereg­istreerd staan), dienen we ook te kijken naar de participatiegraad.



We zien dan dat er enerz­i­jds steeds meer full-time banen verd­wi­j­nen waar­voor deels en meren­deels slechts part­timers bijkomen die uit­er­aard als full­timers in het cijfer meetellen.
Om de werkgele­gen­heid te bevorderen moet de win­st­be­last­ing van bedri­jven omlaag. Dat is een must naar­mate meer bedri­jven min­der winst pro­duc­eren. Vol­gens de laat­ste stand van zak­en ligt nu 61% van de tot dusver ger­ap­por­teerde cijfers over het 3e kwartaal bene­den de verwacht­ing. Ook voor het vierde kwartaal zijn de verwachtin­gen niet hoog gespannen.

Dat weer­spiegelt zich ook in het banen­ci­jfer. Zo zijn er in de maand augus­tus 96.000 banen bijgekomen maar anderz­i­jds moesten een slordi­ge 420.000 geluk­zoek­ers” wor­den bijgeschreven in het food stamp reg­is­ter dat hier­mee werd opgevo­erd naar een nieuw record van 47,1 miljoen. De maand daarop kwa­men er 175.000 banen bij maar ook het aan­tal food stam­pers steeg bij­na navenant. Let wel, deze tellen niet langer mee in het cijfer van de werk­zoek­enden. Van­daar dat de werk­loosheid zo fraai” rond de 8% bli­jft vigeren.

Het gemid­deld huishoudelijk inkomen sti­jgt niet maar ver­toont al vanaf 1990 een dal­ende trend; die dal­ing komt ruwweg neer op ca. 50%. Tel daar de inflatie sinds die tijd bij op dan is het niet aan­nemelijk dat de con­sument posi­tief gestemd kan bli­jven, ten­z­ij hij zwart bijbeunt.

Niet­temin wordt er van over­hei­dswege alles aan gedaan om de cijfers zo gun­stig mogelijk op te poet­sen om de feel good feel­ing maar zo lang mogelijk in stand te houden. Recente polls van ABC News/​Washington Post en NBC News/​Wall Street Jour­nal wezen uit dat 78% tegen bezuinigin­gen is, ter­wi­jl 80% zich anderz­i­jds wel zor­gen maakt over de sti­j­gende schulden.
Des­on­danks is de over­heersende per­cep­tie dat zich ook weer een keer ten goede zal aan­di­enen. Weini­gen hebben een clue’.


Wat de sit­u­atie nog belab­berder maakt is dat steeds min­der afges­tudeer­den aan een echte baan toekomen. Zo beci­jferde de North­east­ern University’s Cen­ter for Labour Mar­ket dat 53,6% van alle afges­tudeer­den onder de leefti­jd van 25 of werk­loos zijn of een baan onder hun kun­nen hebben c.q part­timer zijn. Vooral leuk” voor dege­nen die ook nog opgescheept zit­ten met een gemid­delde stud­i­eschuld van $26.600 en dat is tweed­erde van deze meute”.

Voorts zijn er de gepen­sioneer­den, die de waarde van hun huis met gemid­deld 30% hebben zien terugkache­len, de laat­ste 4 jaar niks op de beurs hebben ver­di­end, hun rente inkom­sten hebben zien dalen, hun koop­kracht als gevolg van de geste­gen huishoud‑, trans­port- en ziek­tekosten hebben zien dalen en zich verder zor­gen moeten mak­en over hun con­tante pen­sioe­nu­itk­erin­gen. Voor zover ze zelf nog in aan­de­len zit­ten, dienen ze reken­ing te houden met een ver­hoging van de div­i­dend­be­last­ing, juist nu die ren­de­menten er steeds beter gaan uitzien.

Lat­en we wel zijn, een economie draait in de eerste plaats op de mate van bedri­jvigheid. Als die niet of nauwelijks sti­jgt en de over­hei­ds­beste­din­gen vallen terug als gevolg van gebrek aan bud­get dan zijn de economis­che per­spec­tieven op z’n zachtst gezegd niet om over naar huis te schrijven.

Wan­neer we kijken naar de onder­staande chart dan schom­melt deze in 2012 tussen 52% en 60%; bene­den 50% is er sprake van afne­mende bedri­jvigheid. Voor het vol­gend jaar wordt opnieuw een dal­ing voorzien.


NB. opval­lend genoeg lopen bei­de charts als graad­me­ter behoor­lijk synchroon.

De Lead­ing Index com­bi­neert diverse items als hous­ing per­mits, werk­looshei­d­sclaims, rente spreads, pro­duc­tieci­jfers, de beur­son­twik­kel­ing etc.. Met een uit­slag boven 0 is er sprake van groei en bene­den 0 een krimp. Sinds 2009 wordt er al met de 0‑lijn geflirt.

Tenslotte de huizen­markt die flink” in de lift zit, zegt men. Jawel, maar niet als je weet dat het de hedge­fond­sen van de grote banken zijn die ver­reweg de meeste leegstaande of in fore­clo­sure” verk­erende pan­den opkopen en deze weer als huur­pan­den uitzetten om ren­de­ment te kun­nen gener­eren. Daarmee schi­jnt de bodem wel uit de markt te zijn genomen. De bouw­ers doen weer betere zak­en omdat rijkere Amerika­nen als ook buiten­lan­ders als gevolg van de sterk gedaalde grond­pri­jzen en een goed­kopere dol­lar een nieuw huis lat­en bouwen. De gemid­delde Amerikaan komt er even­wel niet aan toe.



De meeste economen denken dat elke dol­lar aan bezuinig­ing een omge­keerd evenredig effect heeft op de economis­che groei. Economen van het IMF die ook naar Europa hebben gekeken, voorzien zelfs een negatief effect met de fac­tor van 1,7. Op basis van het boven­staande verwacht Capi­tol Eco­nom­ics, één van de belan­grijk­ste macro-economis­che onder­zoeks­bu­reaus, dat de klif” wordt genomen met een besnoei­ing van niet meer dan een slordi­ge $100 mil­jard. En daarmee zouden de kool en de geit opnieuw ges­paard worden.

Enige (rad­i­cale) oploss­ing
Ex-pres­i­dentskan­di­daat Ron Paul ziet als enige oploss­ing: the only solu­tion to this mess is to allow the US hous­ing mar­ket to clear, all of the bad mort­gage debt must be liq­ui­dat­ed, whether via fore­clo­sure or bank­rupt­cy; banks must face the music; only by allow­ing the hous­ing mar­ket to clean up we may rebuild our shat­tered econ­o­my from a sta­ble foun­da­tion’; we owe it to future gen­er­a­tions’. (de enige manier om van deze puin­hoop af te komen is om de huizen­markt op te scho­nen; alle slechte hypotheekschuld moet via veilin­gen of schuld­saner­ing (bankroet) geliq­uideerd wor­den; banken zullen de waarheid onder ogen moeten zien; alleen met een gezonde huizen­markt kun­nen we onze gehavende economie weer opbouwen; dat zijn we aan toekom­stige gen­er­aties verplicht). 

Van Europa met een groeiverwacht­ing van 0,1% in 2013 (ram­ing Europese Com­missie) valt even­min iets te verwacht­en, ter­wi­jl nog niet lang gele­den werd uit­ge­gaan van een min­i­male groei van 1%. De Britse Tele­graph voegde er fijn­t­jes aan toe: they are still dream­ing in Tech­ni­col­or over there, as there is no chance to recov­ery’ (in Europa wordt nog steeds in Tech­ni­col­or ged­roomd, ter­wi­jl er geen kans op her­s­tel is), maar wat te denken van GB.

Beangsti­gend Vooruitzicht
Afgaande op de wijze waarop Lehman vier jaar gele­den met een derivaten­spoor van bij­na 100 biljoen ten onder ging, moet je er niet aan denken dat lan­den als Span­je en Ital­ië een dergelijk lot is beschoren. Kor­tom, wan­neer de wal het schip keert zullen we straks met z’n allen door wringer wor­den gehaald en er let­ter­lijk volkomen platzak uitkomen als we niet de nodi­ge stap­pen hebben genomen. Om deze reden zal de fis­cale klif” niet meer dan een geval van symp­toombe­stri­jd­ing blijken te zijn.

Robert Bron­cel
Voor US Markets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.