...

Hoe kijkt USMarkets aan tegen 2005?

29 december 2005, 11:18 | US Markets Redactie | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Een jaar­wis­sel­ing nodigt uit om terug te blikken op de voor­bi­je 12 maan­den, zo wil het de tra­di­tie en slecht is dat eigen­lijk niet. Immers, uit het verleden kan je lessen trekken voor de toekomst en goede voorne­mens vor­men het décor bij de over­gang van het ene naar het andere jaar…

Hoe kijkt USMar­kets aan tegen het jaar 2005?
Het meest opval­lende aspect van 2005 was naar onze mening het onge­brei­delde natu­urgeweld, waar­door het jaar begon met de ellende in de gebieden die op tweede ker­stdag 2005 getrof­fen wer­den door de tsoe­na­mi. Lat­er op het jaar barstte de hel los toen de gebieden rond de Golf van Mex­i­co getrof­fen wer­den door een reeks orka­nen met Kat­ri­na, Rita en Wilma als de kam­pi­oe­nen in negatieve zin. Ook in het Verre Oost­en eisen taifoens hun tol. En of dat niet genoeg was, waren er enorme over­stro­min­gen in Zuid-Europa en was er op 8 okto­ber 2005 een krachtige aard­bev­ing in Pak­istan. En daarmee hebben we nog vele andere plaat­sen die getrof­fen wer­den door extreme weer­fenome­nen nog niet ver­noemd. Laat ons hopen dat 2006 op dit vlak wat kalmer wordt, ’t is genoeg geweest… Maar de aarde warmt op en als gevolg daar­van wordt het weer gril­liger, om niet te zeggen grimmiger.
De orka­nen hebben in de States enkele prob­le­men bloot­gelegd. Denken we maar aan de trage en gebrekkige hulpver­len­ing i.v.m. New Orleans en andere ste­den. Ook de economie in het gebied van de Golf kreeg het zwaar te ver­duren, niet alleen BP kreeg een klap van Kat­ri­na en Rita …
Als gevolg daar­van heeft de ben­zinepri­js in de VS een record van ca 3 dol­lar per gal­lon bereikt. Over­al ter wereld Bli­jven brand­stof­pri­jzen een pijn­punt , ondanks de dal­ing van de oliepri­js de laat­ste maanden.
Dit brengt ons bij het klev­erige goud. Ook voor Kat­ri­na & ° ron­draas­den waren de oliepri­jzen al flink aan het sti­j­gen. Hier­bij werd beschuldigend gewezen naar de steeds grot­er wor­dende oliedorst van Chi­na, India en ook de VS. Maar tegen het einde van het jaar begon het vat ruwe olie opeens goed­kop­er wor­den, het leek wel dat men Nog nooit van geho­ord had van oli­eschaarste…
Het rap­port van de laat­ste OPEC-meet­ing (12 decem­ber 2005) lijkt gerust­stel­lend wat de pro­duc­tie van ruwe olie voor de komende maan­den betreft. 
In 2005 had­den ver­schil­lende lucht­vaart­maatschap­pi­jen het nog alti­jd moeil­ijk. In de VS waren er twee die Chap­ter 11 (fail­lisse­ment) aan­vroe­gen: Delta Air Lines en North­west Air­lines. Waarne­mers stellen vast dat er nog alti­jd een aver­sie is om te vliegen tengevolge van het zg. 9/11-syn­d­room.
In 2005 was de goud­pri­js bezig met een gestage klim, die vooral ver­snelde na de zomer. Op 10 decem­ber ll. vroe­gen we ons af hoe­lang dat nog ging duren, zie het artikel Een zeep­bel uit goud- en platinaprijs?
Boven­staande grafiek toont dat vanaf 13 decem­ber ll. de pri­js begon terug te vallen om nu te zweven rond de 500 dollar/​ounce, ca 7,5 % onder de piek van 13 decem­ber. Voort­gaande op de futures en wat waarne­mers zeggen, zou het goud tot 600 dol­lar kun­nen sti­j­gen in 2006. Eerst zien en dan…
Hier­boven zien de evo­lu­tie van de toon­aangevende Dow Jones Index (DJIA). U ziet dat, alle tri­om­fan­telijke bericht­gev­ing over de ste­vige sti­jging ten spi­jt, de DJIA 2005 beëindigt rond het niveau waarop hij het jaar begon. Na een terug­val vanaf begin maart startte half april een her­stel­be­weg­ing, die bleef op en neer stu­iteren rond het 10.600-puntenniveau om weg te zakken tot ca 10.200 in de herf­st. Dan kwam een inder­daad fors her­s­tel van ca 700 pun­ten eind novem­ber. En zoals we eerder zeg­den rust de DJIA nu wat uit rond de 10.800 punten. 
Een fir­ma die op het jaar 2005 met trots kan terug­b­likken is zek­er Google. De oprichters van de fir­ma Vie­len in de pri­jzen en de aan­de­lenko­ers door­brak twee sym­bol­is­che weer­standen, nl. 300 dol­lar in juni en 400 dol­lar mid­den novem­ber ll. Daaren­boven blijkt de fir­ma nog vol ideeën te zit­ten, zoals een par­tic­i­patie in Tima Warn­ers AOL, waarover we het bin­nenko­rt zullen hebben. 
De auto­sec­tor was ver­schil­lende keren in het nieuws. De Japanse con­cur­ren­tie heeft in de VS veld gewon­nen en van de Amerikaanse con­struc­teurs was Daim­ler­Chrysler (NYSE: DCX) de enige die stand kon houden. Ondanks alle verkoopsinspan­nin­gen vie­len de resul­tat­en tegen voor Ford Motors (NYSE: F) en Gen­er­al Motors (NYSE: GM). Deze laat­ste heeft het niet onder de markt en er wordt zelfs fluis­terend gespro­ken over bij­na fatale financiële problemen…
Wie aan zijn GM-avon­tu­ur miss­chien wel een kater zal over­houden, is Kirk Kerko­ri­an, over wie we ons afvroe­gen of hij zijn geloof in GM niet aan het ver­liezen is.
Verder waren er dit jaar vele over­names, gewone, grote en heel grote, te veel om in een com­plete lijst te zetten. In jan­u­ari 2005 was er de reuzen­fusie van Proc­ter & Gam­ble (NYSE: PG) met Gillette, waarmee een bedrag van 57 mil­jard dol­lar gemoeid was. Enkele dagen nam o.m. FPL group (NYSE: FPL) Con­stel­la­tion Ener­gy over voor 11 mil­jard dol­lar, ver­wierf Gen­er­al Elec­tric (NYSE: GE) Arden Real­ty voor 5 mil­jard dollar. 
En dan is er de won­ing­sec­tor in de VS, die vol­gens ons dit jaar het sta­di­um van de overver­hit­ting aan het bereiken is, zie het artikel Staat huizen­bubbel VS op springen?
Wel, vorige maand (novem­ber 2005) bleek de verkoop van nieuwe wonin­gen in de VS met meer dan 11% te zijn teruggevallen. Hier­bij moeten we wel noteren, dat in okto­ber de nieuw­bouwverkopen in de VS sterk waren geste­gen. De beer moet nog even geduld hebben…
Wie her­haalde malen wees op de huizen­bubbel en ook nog op andere gevaren die de VS-economie bedreigen, is Alan Greenspan. Wij lieten hem aan het woord in Ieder zijn waarheid: Alan Greenspan
Dit bij­na 80-jarig mon­u­ment’ voor de Amerikaanse en de werelde­conomie is toe aan zijn laat­ste weken als voorzit­ter van de Fed. Eind jan­u­ari geeft hij de fakkel over aan Ben Bernanke. Deze zou een koers varen, in het ver­lengde van die van zijn voor­ganger. Maar zoals het gaat met koersen, dur­ven die wel eens gaan zwalpen als gevolg van aller­lei even­e­menten links en rechts…
Een vooruit­b­lik op 2006 is iets voor een vol­gende keer. Dan moeten we te rade gaan bij de voor­spellers, lief­st die zon­der pun­thoed en kristallen bol… 
Jan Van Besauw
Colum­nist voor US Markets

28 decem­ber 2005.
Onder­getek­ende is gepen­sioneerd, hij schri­jft voor US Mar­kets columns en financiële bericht­en. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel
belang of bez­it in de bespro­ken fond­sen of bedrijven .


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.