...

Rudolf Diesel: genie zonder graf

4 juli 2008, 22:54 | US Markets Redactie | leestijd: 8 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

De uitvin­der van de nog alti­jd zeer pop­u­laire diesel­mo­tor heeft van de vrucht­en van zijn werk kun­nen geni­eten, is er zelfs (even) rijk van gewor­den maar verd­ween uitein­delijk in drama­tis­che omstandighe­den.

Rudolf Diesel: genie zon­der graf

Wie zegt diesel’, denkt zo goed als zek­er aan de sterk riek­ende vloeistof, die dagelijks in zovele tanks vloeit. De benam­ing van deze als­maar duur­der wor­dende vloeistof is afkom­stig van de uitvin­der van de diesel­mo­tor, de in Frankrijk geboren Duitser Rudolf Diesel (18581913).

Hij was een man met grote ambities. Hij heeft hoogtepun­ten van roem en rijk­dom gek­end, maar ook diepe mis­ère. Zijn einde was alleszins tragisch, zoals we verder zullen zien. 


Rudolf (Rodolphe) Diesel 

Het jaar 1848 was er een van opstanden in vele Europese lan­den, vooral dan Bel­gië, Duit­s­land, Frankrijk, Ital­ië en Ned­er­land. Hoof­dreden van deze onrust, gepaard met uit­barstin­gen van geweld was de algemene ten­dens naar een meer lib­er­aal poli­tiek sys­teem. Velen emi­greer­den, zoals de Duitse boek­binder Theodor Diesel en zijn vrouw. Ze vlucht­ten naar Par­i­js waar op 18 maart 1858 hun zoon Rudolf Chris­t­ian Karl werd geboren. Het gezin kwam goed rond, maar dan had­den ze de pech dat in 1870 de Frans-Prui­sis­che oor­log uit­brak. Het poli­tieke kli­maat ten opzichte van Duitse immi­granten verzu­urde en vad­er Diesel besloot het risi­co voor interner­ing te ver­mi­j­den en stak het Kanaal over, richt­ing Lon­den. Hun 12-jarige zoon Rudolf (voor de Franse admin­is­tratie was het Rodolphe) werd naar Duit­s­land ges­tu­urd, waar hij werd opgevan­gen door zijn oom, een pro­fes­sor wiskunde.

Deze oom had al dadelijk door, dat neef Rudolf aan­leg voor tech­niek had en liet hem na zijn mid­del­bare school verder stud­eren aan het Münch­en­er Poly­tech­nicum. Hij behaalde met vlag en wim­pel zijn inge­nieurs­diplo­ma in 1880, enkele maan­den na zijn 22ste ver­jaardag. Nog datzelfde jaar keerde hij terug naar Frankrijk. Waarom Frankrijk? Niet omdat zijn oud­ers, nog alti­jd in Lon­den, er zo blij mee waren. Rudolf was een voor­ma­lige pro­fes­sor, Carl von Linde, gevol­gd naar de Licht­stad. Bedoel­ing van Linde was het opricht­en van een ijs­fab­riek en Rudolf Diesel kon er dadelijk aan de slag en een jaar lat­er was hij er directeur. 
In die tij werd hem her­haaldelijk de kans gebo­den de Franse nation­aliteit te ver­w­er­ven, maar hij wilde Duitser bli­jven. Had hij dit niet gedaan, dan was de diesel­mo­tor een Franse uitvin­d­ing geweest of hoe een dubbelt­je kan rollen. 

In 1883 huwde hij met ene Martha Flasche met wie hij een dochter, Hed­dy, en twee zonen had, Rudolf junior en Eugen, die in 1939 een boek zou schri­jven over zijn vad­er en diens belan­grijk­ste uitvinding. 
We zouden nooit iets hebben ver­nomen over Rudolf Diesel, als hij zich de rest van zijn dagen rustig zou hebben bezigge­houden met de koelka­s­ten en ijs­ma­chines, gebouwd door het bedri­jf dat trouwens van­daag nog bestaat als The Linde Group (www​.linde​.com).

Maar zoals we al eerder zeg­den, Rudolf was ambitieus. Hij liep als sinds zijn studi­eti­jd rond met plan­nen om iets te doen over motoren. Nie­mand anders dan Carl von Linde had hem het plan doen opvat­ten om het ren­de­ment van de bestaand (stoom)machines op te dri­jven. Hij wilde een soort ver­be­ter­de ver­sie mak­en van de ben­zinemo­tor. Deze laat­ste kende voor het eerst een prak­tis­che toepass­ing in 1885 in de eerste auto, de driewiel­er van Karl Friedrich Benz (18441929).

Wat Rudolf Diesel beoogde, was het weglat­en van de ontstek­ing d.m.v. een zg. bougie om op die manier met min­der brand­stof dezelfde kracht te bekomen. 

Hoe laat je iets ont­plof­fen zon­der vlam of vonk? Hij wist dat bij het sterk samen­persen van lucht, deze enorm opwarmt. Door in deze hete lucht een brand­stof te injecteren, zou deze spon­taan moeten ont­plof­fen en de nodi­ge kracht lev­eren voor een motor. In 1882 begon hij na te denken en te exper­i­menteren. Hoeveel ont­ploffin­gen hij in zijn ate­lier heeft veroorza­akt is ons onbek­end, even­min als de berg sch­root die zich in zijn achter­tu­in verza­melde. Maar hij hield vol en in 1892 kon hij zijn eerste patent nemen op het nieuwe type ontploffingsmotor. 



Het duurde nog tot 1894 voor hij een werk­end pro­to­type klaar had. Hier­boven ziet u een foto van het gevaarte, dat ruim 3 meter hoog was en toch al een dikke min­u­ut kon draaien. Welke brand­stof Diesel hier­voor gebruik­te is ons niet bek­end. In die dagen deed hij proeven met aller­lei brand­baar spul, gaande van pin­daolie over dier­lijk vet tot poed­erkool en uitein­delijk petro­le­um. Lat­er bleek een petro­le­umdes­til­laat met kookpunt tussen 230 en 
330°C de beste resul­tat­en te geven. Ben­zine (kookpunt 20 tot 150°C) was veel te explosief en de bitu­mineuze residu’s in petro­le­um gaven te veel roet en aanslag.

Ter­wi­jl Diesel druk bezig was zijn pro­to­type te ver­beteren (1 min­u­ut­je draaien, daar raak je niet ver mee) ver­sch­enen kapers op de kust, want suc­ces heeft vele vaders. Zijn patent werd langs vele kan­ten aange­vocht­en, maar hij won de gerechtelijke procedures. 




Hier­boven ziet u bij voor­beeld een kopie van Diesels Duitse patent van 1903. Toen was een Bel­gis­che fir­ma, Carels uit Gent, al jaren bezig onder licen­tie Diesels pro­to­type te ver­beteren, tot ze in 1905 een krachtige 500 pk-machine klaar hadden. 

Het antal soorten diesel­mo­toren brei­d­de snel uit, de indus­trie inter­esseerde zich ten zeer­ste in de nieuwe krachtige motoren en de raf­fi­nader­i­jen pas­ten hun pro­duc­tie aan om dieselolie te kun­nen lev­eren. Via licen­ties en en roy­al­ties stroomde het geld bin­nen bij Rudolf Diesel, die een inter­na­tionale beroemd­heid werd. In die tijd schreef hij ver­schil­lende gewaardeerde artikels en boeken over zijn werk.

Maar hij had de pech het snel ver­di­ende geld even snel te moeten uit­geven aan recht­sza­k­en i.v.m. paten­trecht­en. Verder had hij veel (kostelijke) tech­nis­che prob­le­men met zijn eerste motoren en boven­di­en deed hij dik­wi­jls ver­keerde investeringen. 

Op den duur ging het hem finan­cieel alles­be­halve voor de wind en uit brieven blijkt dat hij dik­wi­jls de wan­hoop nabij was. 

Hij was 55 jaar toen hij op 29 sep­tem­ber 1913 aan boord ging van het stoom­schip Dres­den om van Antwer­pen naar het Britse Har­wich te varen. Hij was niet alleen aan boord, want hij vergezelde zijn Gentse vriend Charles Louis Carels naar de open­ing van een nieuwe fabriek. 
s Avonds zat­en Diesel en Carels met nog andere bek­enden aan tafel, dronken waarschi­jn­lijk nog een laat­ste glas in de bar en dan ging iedereen slapen. s Ocht­ends ver­scheen Diesel niet aan het ont­bi­jt. Er werd druk naar hem gezocht, maar tev­ergeefs. In zijn cab­ine was zijn bed onbeslapen en zijn bagage stond onaangeroerd. Bij aankomst in Har­wich kwam de poli­tie aan boord en eiste inzage in de pas­sagier­sli­jst. De naam Diesel kwam er niet op voor. 

Waarschi­jn­lijk was hij ingescheept onder een fic­tieve naam. De meest aan­vaarde these is dat hij zich s nachts van het lev­en beroofde door in zee te sprin­gen. Inder­daad werd niet lang nadi­en het lijk van Rudolf Diesel uit zee gehaald door een Ned­er­lands lood­ss­chip. Zoals het in die tijd de gewoonte was, werd het lichaam ont­daan van kledij en dan terug in zee gegooid. Lat­er heeft zoon Eugen aan de hand van de kledij en wat erin stak met zek­er­heid kun­nen zeggen, dat het zijn vad­er was die ver­dronken werd aangetroffen. 

Wellicht waren de finan­ciële zor­gen zo groot voor Diesel, dat hij zelf­mo­ord als enige uitweg zag.

Zo verd­ween iemand die de grond­leg­ger was van een hele stam­boom machines en motoren die tot op van­daag over­al ter wereld voor een zeer brede waaier van toepassin­gen ingezet wor­den. Het genie werd geen graf geund.

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets

Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artikels over uiteen­lopende onderwerpen.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.