...

Wordt Alibaba het nieuwe beursspektakel?

12 augustus 2005, 11:14 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

Gis­teren 11 augus­tus kwam tussen het Amerikaanse Yahoo en het Chi­nese Aliba­ba een akko­ord over een belan­grijke par­tic­i­patie tot stand. Dit opent de Chi­nese markt van e‑commerce voor Yahoo. Zijn de bak­ens gezet voor een verdere expan­sie van Chi­na op het Inter­net?
Wordt Aliba­ba het nieuwe beursspektakel?
Chi­na bli­jft front­pag­i­nanieuws, ook en zek­er op economisch vlak.
De Chi­nese zoekro­bot Baidu (Nas­daq: BIDU) neemt na een over­don­derende beurs­gang wat gas terug. De koers heeft de zone 140 – 150 dol­lar ver­lat­en om te zweven rond de 100 dol­lar (wat nog alti­jd 3,7 x hoger is dan de IPO-koers van 27 dollar). 
Intussen is de over­name van een Amerikaanse oliefir­ma door het Chi­nese oliebedri­jf CNOOC ver­i­jdeld door ingri­jpen van de over­heid van de VS.
Maar nu komt er vol­gend jaar (en vol­gens gerucht­en zo snel mogelijk) een nieuwe IPO (beurs­gang) naar de Nas­daq, het bedri­jf Aliba­ba wil naar de kap­i­taal­markt en graag naar de Nas­daq net als zijn broert­je Baidu dat vorige week zakken vol geld ging ophalen in de VS
Die IPO zou met het suc­ces van Baidu samen met de link naar Ebay en de inter­esse van Yahoo alle IPO‘s wel eens kun­nen overtr­e­f­fen. Vooral als iedereen zich vooraf al rijk gaat reke­nen. We wacht­en dit moment met span­ning af en zullen hier zek­er op terugkomen zodra daar meer nieuws over bek­end wordt gemaakt.
Yahoo :
Gis­teren (11 aug) heeft de Amerikaanse zoekro­bot Yahoo! al zijn zeer geïnteresseerd oog lat­en vallen op Aliba­ba, de Chi­nese con­cur­rent van e‑commerce firma’s uit de VS, zoals eBay (EBAY), NetEase (NTES) en Pay­Pal. En om een spel­er te kun­nen wor­den in dit mark­t­seg­ment, dat explosief groeit in Chi­na en ook erbuiten, heeft Yahoo wel wat dol­lars over, ongeveer 1 mil­jard (800 miljoen euro) nota bene. Het akko­ord is gis­teren
11 augus­tus 2005 tot stand gekomen en zo zal Yahoo 40% van Aliba­ba verwerven. 
De com­bi­natie Yahoo-Aliba­ba is de eerste in haar soort in Chi­na, dat nu al meer dan 100 miljoen Inter­net­ge­bruik­ers telt. Dit cijfer is van dezelfde groot­te­orde als wat men bij de boven­ver­melde zoekro­bot Baidu zegt, nl. 115 miljoen gebruik­ers van zoek­ma­chines in China.
Het duurt niet lang meer en Chi­na steekt de VS voor­bij wat betre­ft gebruik­ers van het Inter­net. In dit licht was het wellicht een ver­standi­ge zet van Yahoo om in deze explosief groeiende busi­ness een eersterangsplaat­sje te verwerven.
Immers, zo kri­jgt Yahoo toe­gang tot de Chi­nese e‑commerce markt, waar­van de waarde op dit ogen­blik geschat wordt op 77 mil­jard dol­lar (62 mil­jard euro). Dit cijfer kon­den we nog niet verifiëren en we kun­nen het ook niet leggen naast de gegevens van Baidu. Daar heeft men het over online-mar­ket­ing in Chi­na met vorig jaar een omzet van 130 miljoen dol­lar (104 miljoen euro). 
Jack Ma
De fir­ma Aliba­ba is geves­tigd in de Oost-Chi­nese stad Hang­zou op ca 2 uur rij­den van Sjang­hai. Er werken 2000 per­so­n­en (meer dan 50% meer dan een jaar gele­den) en de omzet in 2004 was 68 miljoen dol­lar
(54.5 miljoen euro). CEO is Jack Ma, een voor­ma­lige ler­aar Engels. 
Aliba­ba werkt met 2 â€˜business sites’:
www​.Taobao​.com voor verkoop bij opbod (zie eBay) en
www​.Aliba​ba​.com voor klassiek verkoop van vel­er­lei goed­eren en diensten. 
Voor­naam­ste con­cur­renten zijn eBay, NetEase en Pay­Pal Inc. Tegen­over deze laat­ste stelt Aliba­ba zijn online betaal­sys­teem AliPay. 
Het aan­deel van Yahoo (YHOO) steeg gis­teren met 75 dol­lar­ce­nt (+2,2%) tot 24,94 dollar.
U merkt het: na een lange peri­ode van aarze­len van de Chi­nese over­heid t.o.v. het Inter­net, werd dit laat­ste toch vri­jgegeven voor alge­meen gebruik. Meteen komt een machtige machine tot lev­en. Hoe­lang duurt het nog voor­dat wij hier gebruik zullen mak­en van Chi­nese ver­sies van onze sites?…
Jan Van Besauw
Colum­nist voor US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.