
Wordt Alibaba het nieuwe beursspektakel?
China blijft frontpaginanieuws, ook en zeker op economisch vlak.
De Chinese zoekrobot Baidu (Nasdaq: BIDU) neemt na een overdonderende beursgang wat gas terug. De koers heeft de zone 140 – 150 dollar verlaten om te zweven rond de 100 dollar (wat nog altijd 3,7 x hoger is dan de IPO-koers van 27 dollar).
Intussen is de overname van een Amerikaanse oliefirma door het Chinese oliebedrijf CNOOC verijdeld door ingrijpen van de overheid van de VS.
Maar nu komt er volgend jaar (en volgens geruchten zo snel mogelijk) een nieuwe IPO (beursgang) naar de Nasdaq, het bedrijf Alibaba wil naar de kapitaalmarkt en graag naar de Nasdaq net als zijn broertje Baidu dat vorige week zakken vol geld ging ophalen in de VS.
Die IPO zou met het succes van Baidu samen met de link naar Ebay en de interesse van Yahoo alle IPO‘s wel eens kunnen overtreffen. Vooral als iedereen zich vooraf al rijk gaat rekenen. We wachten dit moment met spanning af en zullen hier zeker op terugkomen zodra daar meer nieuws over bekend wordt gemaakt.
Yahoo :
Gisteren (11 aug) heeft de Amerikaanse zoekrobot Yahoo! al zijn zeer geïnteresseerd oog laten vallen op Alibaba, de Chinese concurrent van e‑commerce firma’s uit de VS, zoals eBay (EBAY), NetEase (NTES) en PayPal. En om een speler te kunnen worden in dit marktsegment, dat explosief groeit in China en ook erbuiten, heeft Yahoo wel wat dollars over, ongeveer 1 miljard (800 miljoen euro) nota bene. Het akkoord is gisteren
11 augustus 2005 tot stand gekomen en zo zal Yahoo 40% van Alibaba verwerven.
11 augustus 2005 tot stand gekomen en zo zal Yahoo 40% van Alibaba verwerven.
De combinatie Yahoo-Alibaba is de eerste in haar soort in China, dat nu al meer dan 100 miljoen Internetgebruikers telt. Dit cijfer is van dezelfde grootteorde als wat men bij de bovenvermelde zoekrobot Baidu zegt, nl. 115 miljoen gebruikers van zoekmachines in China.
Het duurt niet lang meer en China steekt de VS voorbij wat betreft gebruikers van het Internet. In dit licht was het wellicht een verstandige zet van Yahoo om in deze explosief groeiende business een eersterangsplaatsje te verwerven.
Immers, zo krijgt Yahoo toegang tot de Chinese e‑commerce markt, waarvan de waarde op dit ogenblik geschat wordt op 77 miljard dollar (62 miljard euro). Dit cijfer konden we nog niet verifiëren en we kunnen het ook niet leggen naast de gegevens van Baidu. Daar heeft men het over online-marketing in China met vorig jaar een omzet van 130 miljoen dollar (104 miljoen euro).
Jack Ma
De firma Alibaba is gevestigd in de Oost-Chinese stad Hangzou op ca 2 uur rijden van Sjanghai. Er werken 2000 personen (meer dan 50% meer dan een jaar geleden) en de omzet in 2004 was 68 miljoen dollar
(54.5 miljoen euro). CEO is Jack Ma, een voormalige leraar Engels.
(54.5 miljoen euro). CEO is Jack Ma, een voormalige leraar Engels.
Alibaba werkt met 2 ‘business sites’:
www.Taobao.com voor verkoop bij opbod (zie eBay) en
www.Alibaba.com voor klassiek verkoop van velerlei goederen en diensten.
Voornaamste concurrenten zijn eBay, NetEase en PayPal Inc. Tegenover deze laatste stelt Alibaba zijn online betaalsysteem AliPay.
Het aandeel van Yahoo (YHOO) steeg gisteren met 75 dollarcent (+2,2%) tot 24,94 dollar.
U merkt het: na een lange periode van aarzelen van de Chinese overheid t.o.v. het Internet, werd dit laatste toch vrijgegeven voor algemeen gebruik. Meteen komt een machtige machine tot leven. Hoelang duurt het nog voordat wij hier gebruik zullen maken van Chinese versies van onze sites?…
Jan Van Besauw
Columnist voor US Markets