
OLIE EXPLODEERD DOOR HET DAK !
Nog hogere prijzen, wie had vorig jaar rond deze tijd durven te denken dat de Olie naar de 130 USD zou opklimmen? Vrijwel niemand, ik had het er wel over, tot de 125 USD maar het Zwarte Gou d stoot door tot ver boven die 125 USD. Moeten we nu al meteen uitgaan van die 150 USD? Het zou zo maar kunnen hoor, op 1 mei keek ik naar de schermen toen ik in New York was naar een prijs van 109 USD herinner ik me nog goed, vandaag zijn we 20 dagen verder en staat de Olieprijs op 130 USD. Dat is beste mensen in die 20 dagen 1 USD per dag erbij gemiddeld. Daar moeten we toch even van achter de oren krabben, ik in ieder geval wel…
Op de grafiek hieronder heb ik symbolisch maar een vraagteken gezet, want nogmaals het kan 15 tot 25 nu al omlaag maar er kan ook nog 20 tot 25 bij. Ik denk dat ik wel in kan schatten waarom die Olie nu plots zoveel omhoog knalt, de bewijzen zien we aan het verloop van de Transport Index. Grote bedrijven blijken grote winsten te maken door het duurder worden van de Olie terwijl men daar eigenlijk veel last van zou moeten hebben. Ook oude economie bedrijven die veel energie verbruiken blijken eraan te verdienen momenteel door het explosief stijgen van de Olieprijs. Hoe kan dat nu? Het zijn financiële truckjes, men Hedgd de Olie of andere gerelateerde producten via de NYMEX om zo de prijsstijgingen op te vangen, dat gaat om grote bedragen omdat het ook om grote hoeveelheden verbruik gaat. Een groot bedrijf zou tussen de 10 a 15% van zijn omzet nodig hebben om dat te betalen, Transport gerelateerde bedrijven kunnen al boven de 20% uitkomen.
Nu, we weten dat ze dat via deze weg proberen te compenseren, maar aan de andere kant berekend men de kosten wel door naar de klant. Bijna onvoorstelbaar dit alles maar het gebeurd gewoon. Door deze constructies massaal in te zetten ontstaat er onderaan de markt een soort speculatieve vraag naar Olieproducten, in feite naar futures wel te verstaan ofwel de derivaten. Door deze gang van zaken duwt deze speculatieve vraag de prijs enorm omhoog en hoe raar het ook klinkt, de grote spelers verdienen door de hefboomwerking vele miljoenen op hun uitgezette contracten om een prijsstijging te compenseren. De Transport of oude economie, de grote jongens in deze sectoren, profiteert dus van 2 kanten aan het verloop van de Olieprijs die als maar op aan het lopen is. Dat zou een reden kunnen zijn waarom ook juist deze index (de Transport index) zo fors oploopt samen met de stijging van de Olieprijs. Zie ook de analyse van deze Transport index via deze link .…
Voor ons als consument is het wel allemaal zuur natuurlijk want u kunt moeilijk Oliefutures gaan kopen om uw verbruik aan de pomp te compenseren. En zo ziet u maar, de grote jongens hebben ons weer te pakken. Dat is de gang van zaken tegenwoordig, zo zit de grote mensen wereld momenteel in elkaar. Het wordt er met de dag minder leuk door.
Grafiek Olieprijs per vat:
Inflatiecijfers kloppen niet
We kijken dan ook even naar de prijs aan de pomp in de VS en de inflatie van vorige maand (april)
Een van de factoren om de markt lager te sturen is de grote stijging van de PPI n april, de kern-inlatie kwam uit op +0,4% wat 2 keer zoveel was als verwacht. En dan komt de mop van het jaar, de inflatie met energie en voedsel kwam groeide slechts met 0,2% in de maand april door gelijkblijvende voedselprijzen en (LET OP) lagere energie kosten. Men verwachtte het net andersom, 0,2% kern en 0,4% totaal.
Maar wat zien we op de grafiek in april? Men gaat uit van een seizoen berekening en blijkbaar niet van de werkelijke kosten, hetzelfde haalde men ook al uit bij de CPI cijfers vorige week. Werkelijk en zodoende ook de ware inflatie moet veel hoger uitkomen over de maand april gezien er niets klopt van de stelling dat de energieprijzen lager waren. De energie was veel hoger in kosten over april zoals u duidelijk op de grafiek kunt zien als we naar de benzineprijs kijken. (prijzen VS). Het blijven kunstenaars die Amerikanen. Toch?…
Benzineprijs langere termijn:
Guy Boscart
US Markets