...

Dure olie treft Sinterklaas

2 december 2007, 13:21 | US Markets Redactie | leestijd: 2 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

De speel­goedin­dus­trie, de vaste lever­anci­er van Sin­terk­laas en ook van de Ker­st­man, wordt op haar beurt getrof­fen door de explosief geste­gen oliepri­jzen. Tegelijk­er­ti­jd eisen de medew­erk­ers van belan­grijke speel­go­ed­fab­rieken in Chi­na hogere lonen. Sin­terk­laas heeft prob­le­men.

Dure olie tre­ft Sinterklaas

Jaar na jaar is hij trouw op post, de Turkse heilige die erin slaagt uit Span­je naar onze con­treien te komen. Dat doet hij bij voorkeur met een stoom­boot, maar ook per trein, auto, helikopter of welk ander voer­tu­ig ook. Voor zijn cadeaut­jestocht ver­plaatst hij zich op een wit paard, maar ook op een ezel afhanke­lijk van waar hij zijn werk moet doen. 

De speel­goedin­dus­trie leeft voor een groot deel van het sin­terk­laas­ge­beuren en natu­urlijk ook van de Ker­st­man, trouwens op vele plaat­sen San­ta Claus genoemd. 

In de tabel hier­boven vin­dt u de top‑5 van de speel­goedin­dus­trie, die vorig jaar bij­na 57.000 mensen tew­erk­stelden en goed waren voor een omzet van ca 11,6 mil­jard euro. De ganse speel­goedin­dus­trie betek­ende vorig jaar een omzet van 35 mil­jard euro.

Een overzicht geven van het assor­ti­ment van deze top‑5 is onbe­gonnen werk. Maar of het nu gaat over Mat­tels Bar­bi­epop, Namco’s motort­jes, de miniatu­ur­dieren en –helden van Has­bro, pop­jes van MGA of LEGO-blok­jes, al deze zak­en hebben één ding gemeen: ze bestaan voor 90% of meer uit grond­stof­fen, afkom­stig van aar­dolie. En aar­dolie is sinds jan­u­ari van dit jaar in pri­js al meer dan verdubbeld. 

Dat heeft zijn weer­slag niet gemist op de pro­duc­tiekosten en daarmee ook aan de pri­jzen aan eindverbruiker. 

En of dit nog niet genoeg is, komt daar bovenop dat in de Chi­nese provin­cie Gang­dong de lonen dit jaar met 20% zijn geste­gen. Deze provin­cie met een opper­vlak­te van 25.000 km² en ca 420.000 inwon­ers is zowat het ate­lier van Sin­terk­laas en de Ker­st­man. Ze eis­ten hun aan­deel op in de bloeiende markt van 50 mil­jard euro. 

Hoe lang deze bloei nog zal duren is de vraag, gezien de olieprijzen. 





Uit de aan­de­lenko­ersen van bij voor­beeld Mat­tel en Has­bro blijkt dat ook de beleg­gersvertrouwen het heeft lat­en afweten in de loop van dit jaar.

Miss­chien dat Sin­terk­laas en de Ker­st­man tegen vol­gend jaar cre­atief moeten wor­den en meer zak­en uit hout, touw, katoen, rub­ber en blik moeten lat­en ver­vaardi­gen. Hoewel ook de pri­jzen van deze grond­stof­fen, althans voor een deel, gere­la­teerd zijn met olie…

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets
2 decem­ber 2007.
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artike­len over diverse onder­w­er­pen. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten.

Reac­ties kunt u sturen naar: jan@​usmarkets.​nl


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.