...

Pakketje aandelen voor Valentijn

13 februari 2006, 20:04 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Het is een gewoonte van CNN​Money​.com om tegen 14 feb­ru­ari een 5‑tal vol­gens anal­is­ten bij­zon­der beloftevolle aan­de­len voor het voetlicht te bren­gen. Of dit nu bedoeld is als geschenk­tip voor je geliefde of voor je make­laar is ons niet duidelijk…

Leuk pakket­je aan­de­len voor Valentijn
Al sinds 2002 ver­schi­jnt op de CNNMoney.com-site, een paar dagen voor de naamdag van de patroon­heilige van de ver­lief­den, een lijst­je van 5 aan­de­len die een ste­vige groei beloven. De selec­tie gebeurde vol­gens geciteerde site op basis van een verleden van gezonde winst- en omzetgroei, solide fun­da­men­tals, een zui­v­ere en transparante bal­ans en mooie vooruitzichten. 
Vooraleer we het zullen hebben over de vijf­tal voor dit jaar, gaan we kijken hoe het in het verleden is gegaan.
Hieron­der ziet u de grafieken van de 5 die uitverko­ren waren in het jaar 2003: Wal-Mart, John­son & John­son, State Street Corp., Car­di­nal Health en Paychex. 

De afgelopen drie jaar boek­te dit groep­je een winst van ca 29%, als je van alle aan­de­len voor een gelijke waarde had gekocht op 14 feb­ru­ari 2003. Maar je moet wel wat geduld hebben en bli­jven zit­ten, zelfs als ze flink wat ver­lies boeken, zoals Car­di­nal Health in 2004. En Wal-Mart staat na drie jaar enkele dol­lars onder de startkoers. 
Als je even­wel deze vijf beschouwt als een Valen­ti­jnspakket, geldig voor 1 jaar, dan veran­dert het beeld. Met uit­zon­der­ing van John­son & John­son zou je bij Valen­ti­jn van het jaar erop winst hebben geboekt. 
Het pakket­je van 2004 ziet er heel anders uit dan het jaar ervoor: Bed Bath & Beyond, Dell, Express Scripts, Lennar Corp. en Sysco Corp.


Op dezelfde basis bekeken als het pakket van 2003, wordt een vergelijk­baar resul­taat geno­teerd: ca 32% winst. Deze winst is te danken aan Lennar en zek­er aan Express Scripts.
Bed Bath & Beyond dob­berde zijwaarts die 2 jaar en Dell en vooral Sysco doken diep in het rood. Als je je pakket­je van de hand had gedaan na 1 jaar, zou je winst erg dun­net­jes zijn geweest.
Vorig jaar bestond het Valen­ti­jnspakket uit: Legg Mason, Medtron­ic, Nike, Pac­car en Walgreen. 


Van­daag, 1 jaar lat­er dus, is dit vijf­tal, op gelijke basis beschouwd, ca 14% meer waard gewor­den. Medtron­ic heeft zijn best gedaan en Legg Mason was ron­duit for­mi­da­bel met meer dan 60% sti­jging. De andere drie hebben in 2005 ups and downs gek­end en staan na 1 jaar ongeveer even ver als bij de start.
En hoe zie de selec­tie voor Valen­ti­jn 2006 eruit? Onder­staande tabel geeft een overzicht.
Als het van de anal­is­ten afhangt, is dit het suc­ces­pakket bij uit­stek. Het zijn alle­maal relatief kleine bedri­jven qua mark­tkap­i­tal­isatie en aan­tal medew­erk­ers, in zoverre gek­end. Het groot­ste bedri­jf is Apple Com­put­er en dat kan je ook geen reus noe­men als je denkt aan bij voor­beeld Microsoft met zijn 61.000 werkne­mers en een mark­t­waarde van meer dan 274 mil­jard dol­lar. Apple is trouwens het enige aan­deel dat ook voorkomt in de lijst van De 10 meest gegeerde aan­de­len die we onlangs bespro­ken hebben.
Ziezo, nu weet u wat u cadeau kunt doen als uw geliefde een gouden tip voor Valen­ti­jn wenst. 
Maar Valen­ti­jn is een iet­wat eige­naardi­ge heilige, want vol­gens som­mige bron­nen zou het gaan om twee Valen­ti­jns die gevierd wer­den in het oude Rome op 14 feb­ru­ari. Daar­bij komt nog, dat 14 feb­ru­ari in Duit­s­land geldt als een onheils­dag, omdat dan Judas Iscar­i­ot geboren werd…
Jan Van Besauw
Colum­nist voor US Markets

13 feb­ru­ari 2006.
Onder­getek­ende is gepen­sioneerd, hij schri­jft voor US Mar­kets columns en financiële bericht­en. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken fond­sen of bedrijven .


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.