...

Auto-industrie VS rijdt langs afgrond

8 december 2008, 20:17 | US Markets Redactie | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)

Een injec­tie van 17 mil­jard USD, dat is ongeveer de helft van wat de drie grote auto­con­struc­teurs van de VS menen nodig te hebben om te kun­nen over­leven. De over­heid zit met een dilemma.


Auto-indus­trie VS rijdt langs afgrond


Het gaat niet goed met de auto­con­struc­teurs wereld­wi­jd en zek­er niet met het Amerikaanse trio Gen­er­al Motors, Ford en Chrysler. 

Lat­en we eerst kijken naar de autoverkoop:

Vorig jaar wer­den wereld­wi­jd bij­na 72 miljoen nieuwe auto’s verkocht. Het leeuwen­deel hier­van ging naar Europa, op de voet gevol­gd door Azië de regio van de Stille Oceaan en de VS en Canada. 

In 2007 reden op s wereld wegen 806 miljoen auto’s en lichte vracht­wa­gens, waar­van 31% in de VS. Op het einde van ditzelfde jaar werd in de media al de vrees uit­ge­spro­ken, dat 2008 een hard jaar zou wor­den voor de auto-indus­trie, zek­er in de VS

Decem­ber 2008 is nu een week oud en de sit­u­atie voor de auto­mo­bielin­dus­trie ziet er eerlijk gezegd grim­mig uit. De verkopen stag­neren en over­al wor­den noodscenario’s op poten gezet. Enkele voor­beelden om dit te illustreren. 

Het Japanse bedri­jf Nis­san voert gesprekken met de Deense autodis­trib­u­teur Kjaer Group met als doel een joint ven­ture tot stand te bren­gen om – en dat ligt niet zo voor de hand — de autoverkoop in Viet­nam te ver­beteren. Ford Motor zal zijn fab­riek in het Rus­sis­che Sint-Peters­burg voor bij­na een maand (24 decem­ber 2007 tot 21 jan­u­ari 2009) sluiten om de kosten te drukken. In het VK wordt de pro­duc­tie van de Mini ver­traagd en wordt gemeld, dat de onderde­len­pro­du­cent Wag­on op zoek is naar financiers. Uit Duit­s­land komen twee uiteen­lopende bericht­en: enerz­i­jds kondigt Daim­ler aan gedurende het eerste kwartaal van 2009 het aan­tal werkuren te ver­min­deren, anderz­i­jds laat Audi weten dat de verkoop in de lift zit. 

In de VS is de sit­u­atie ron­duit drama­tisch. Daar waar de autoverkoop in 2007 nog 16,1 miljoen een­heden bedroeg, wordt voor 2008 een aan­tal van 15,5 miljoen verwacht, dat is 3,7% min­der. In novem­ber 2008 werk­ten nog bij­na 240.000 mensen in de pro­duc­tie van auto’s en onderde­len, maar een jaar eerder waren er dat nog ca 275.000. En als we reken­ing houden met de per­ifere onderne­min­gen (onderde­len, trans­port enz.) dan werken nu ca 828.000 mensen voor de Amerikaanse auto-industrie. 

Zo moest GM opbiecht­en, dat de autoverkoop in novem­ber 2008 zo maar even­t­jes 41% lager was dan in dezelfde maand vorig jaar. Het laat­ste kwartaal moest een ver­lies van 6,9 mil­jard USD (5,3 mil­jard euro!) geïn­casseerd wor­den. Voor het eerste kwartaal van 2009 zal het bedri­jf de pro­duc­tie met 11% terugschroeven. Rivaal Ford vol­gt deze trend met 7% reduc­tie in het eerste kwartaal 2009.

De Big Three’ (GM, Ford en Chrysler) zijn onlangs (19 novem­ber 2008) bij het Con­gress een knieval gaan doen voor finan­ciële ste­un. Aan­vanke­lijk was er sprake van 25 mil­jard USD (19,3 mil­jard euro) ste­un maar nog voor er een offi­ciële reac­tie kwam bleek, dat ze rek­enden op ongeveer 34 mil­jard USD om hun prob­le­men op te lossen. Uitein­delijk ziet het er naar uit dat ze (samen) ca 15 mil­jard USD (11,6 mil­jard euro) zullen kri­j­gen in de vorm van een noodlen­ing. Tegelijk­er­ti­jd moeten de onderne­min­gen een her­struc­turerings­plan indi­enen en inbinden op het vlak van de topsalarissen. 

Het feit dat de verte­gen­wo­ordi­gers van de Grote Drie’ op 19 novem­ber 2008 per privé-jet reis­den toont aan, hoev­er deze zoge­naamde cap­tains of indus­try ver­wi­jderd zijn van de realiteit. Deze men­tal­iteit blijkt ook uit het gam­ma wagens dat wordt gepro­duceerd. Er is zo goed als geen sprake van motoren met min­der ver­bruik en lagere CO2-uit­stoot, laat staan het propageren van bij voor­beeld hybride mod­ellen. Stat­en die stren­gere milie­unor­men hanteren, wor­den open­lijk bekri­tiseerd en zelfs bedreigd met gerechtelijke vervolging. 

Al met al hebben de Grote Drie’ sinds het begin van 2006 al meer dan 100.000 arbei­d­splaat­sen moeten schrap­pen en het einde van de reeks ontsla­gen in spi­jtig genoeg nog niet in zicht.

Op dit ogen­blik staat de over­heid in de VS voor een dilem­ma. Als de auto-indus­trie in de VS niet gered wordt, dan vol­gen er fail­lisse­menten. Een golf van werk­lozen kan zich dan aan­di­enen. Niet alleen per­son­eel van de auto­pro­duc­tie, maar ook werkne­mers van toelev­er­ings­bedri­jven, trans­porteurs, spoor­weg­maatschap­pi­jen, deal­ers, reclame­bu­reaus, media enzovoort zullen moeten gaan stem­pe­len en op zoek gaan naar zeldza­mer wor­dende jobs.

Als de over­heid der­tig, veer­tig of meer mil­jard dol­lar in de auto-indus­trie pompt, dan betekent dit dat er min­der geld beschik­baar zal zijn voor andere noodli­j­dende sec­toren. Weliswaar heeft de huidi­ge admin­is­tratie-Bush zo’n 700 mil­jard dol­lar opz­i­jgezet als nood­plan, maar er zijn heel veel geïn­ter­esseer­den die hun deel van de dol­larkoek opeisen. 

GM heeft alvast lat­en weten, onmid­del­lijk 4 mil­jard USD nodig te hebben om het einde van 2008 te halen. Voor de toekomst voorzi­et GM tegen 2012 dat 13 van haar werkne­mers wor­den ontsla­gen, wat betekent dat er tegen die tijd nog 60.000 mensen zullen werken. Als het bedri­jf dan nog onder de huidi­ge vorm bestaat, voe­gen we eraan toe zon­der cynisch te willen zijn. 

Ford en Chrysler zijn niet zo con­creet met hun plan­nen over werkgele­gen­heid. Ford is van plan in 2009 de oper­a­tionele kosten met 1 mil­jard dol­lar te reduc­eren, ter­wi­jl Chrysler tot 
4 mil­jard dol­lar besparin­gen plant. 

In feite is de toe­s­tand zo, dat ern­stig over­wogen wordt om GM via de zg. Chap­ter 11 van de Bank­rupt­cy Code gerechtelijke bescherming te bieden. Dat zou de onderne­m­ing de kans geven, om afgescher­md van schuldeis­ers maar met het­zelfde man­age­ment te her­struc­tur­eren. Maar hoe groot de kansen zijn dat het bedri­jf hier­mee gered is, is zeer de vraag. Wie zal met een gerust hart een wagen kopen van een con­struc­teur die in moeil­ijkhe­den is. 

Voor Ford en Chrysler is de Chap­ter 11 nog iets verder af, maar heel gerust kun­nen ze toch niet zijn.

De Amerikaanse auto-indus­trie rijdt nu langs een afgrond. Wan­neer en of ze weer in een veilige hoogvlak­te zal rij­den, weet momenteel nie­mand. Hopelijk wijst pres­i­dent Oba­ma de jujiste weg…

Een vol­gende keer zullen we het hebben over de Europese en de Japanse autobouwers.

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets
________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artike­len over diverse onder­w­er­pen. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.