...

Chinese auto’s in aantocht

18 januari 2013, 15:45 | US Markets Redactie | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Het ziet er nu echt naar uit dat Chi­na Europa zal voor­bi­jsteken als groot­ste auto­con­struc­teur ter wereld. Hier­bij gaat het niet alleen om wagens van oor­spronke­lijk Europese sig­natu­ur, maar ook om voer­tu­igen van Chi­nese make­lij. Tijd dus om het Chi­nese autoaan­bod even onder de loep te nemen.


Vol­gens experts zoals IHS Auto­mo­tive kun­nen we ons erop voor­berei­den, dat de Chi­nese auto­con­struc­teurs ervan uit­gaan in dit jaar 2013 ca 20 miljoen voer­tu­igen (per­so­n­en­wa­gens en lichte bedri­jfsvo­er­tu­igen) te zullen pro­duc­eren. Dat zijn 2 miljoen een­heden meer dan wat we kun­nen verwacht­en voor Europa, Rus­land en Turk­i­je inbegrepen.

De Europese automarkt wordt gecon­fron­teerd met fut­loosheid, die ook par­els in deze indus­tri­etak tre­ft zoals Opel of Peu­geot. In fel con­trast daarte­gen kan Chi­na alle reg­is­ters open trekken dankz­ij de blijk­baar ons­tu­it­bare opgang van de mid­den­klasse bevolk­ing. Getu­ige hier­van is het aan­tal inschri­jvin­gen voor nieuwe voer­tu­igen, dat al enkele jaren grot­er is dan in Europa of de VS. Een voor­beeld: in 2012 wer­den in Chi­na meer dan 19 miljoen voer­tu­igen ingeschreven tegen­over 14,5 miljoen (bij­na 24% min­der) in de VS

Van alle in Chi­na gepro­duceerde auto’s is ca 30% van Chi­nees con­cept. De overige 70% wor­den gebouwd door west­erse groepen zoals Gen­er­al Motors of Volk­wa­gen in co-onderne­merss­chap met Chi­nese bedri­jven. Maar de Chi­nese over­heid heeft ambities om die 30% te doen aan­groeien tot zek­er 50% met daar­bovenop export naar het buiten­land, zoals Alger­i­je, Egypte, Lati­jns Ameri­ka en Iran. Dat Chi­na nog verder kijkt blijkt bij voor­beeld uit de deel­name van de Guangzhou Auto­mo­bile Group aan het Autos­a­lon van Detroit, dat loopt van 14 t.e.m. 27 jan­u­ari 2013.

De inten­ties van de Chi­nese auto-indus­trie indachtig kun­nen we ons over enkele jaren verwacht­en aan een invasie van hun wagens op onze mark­ten.
Voor mor­gen of vol­gend jaar zal deze invasie nog niet zijn, want uit tests is gebleken dat auto’s van Chi­nese make­lij niet vol­doen aan de vei­lighei­d­scri­te­ria van zow­el Europa als de VS.

Toch vin­den we dat het tijd is om deze Chi­nese wagens eens van wat dichter­bij te bek­ijken. Alle merken die momenteel in de Volk­sre­pub­liek van de band de baan op rollen gaan opsom­men is onbe­gonnen werk en een groot aan­tal hier­van zal blijk­baar toch nooit op onze wegen verschijnen.

Som­mige van onder­staande wagens zijn al te koop buiten Chi­na, de meeste nog niet.

Hier is dan deze top-10, waar­bij uit­ge­gaan wordt van het meeste kans op sla­gen (of verder door­drin­gen) in Europa: 


alt

Eerst en vooral is er de sport­wa­gen Geely GT, waarmee het ter­rein van con­struc­teurs met ronk­ende namen zoals Aston Mar­tin, Fer­rari, Jaguar, Lam­borgh­i­ni, Maserati enz. betre­den wordt. Veel is van deze wagen niet bek­end, enkel dat er plaats is voor 4 per­so­n­en en dat de motor zeer waarschi­jn­lijk vooraan zal geplaatst zijn met trans­missie naar de achter­wie­len. Als u hem live wil zijn dan moet u tussen 20 en 28 april 2013 even over en weer naar Peking, waar de Bejing Auto Show plaatsvindt.

Op de tweede plaats van poten­tiële pop­u­lar­iteit in het West­en zou de Bril­liance Jungie Wag­on komen, een sta­tion­wag­on die veel ruimte biedt voor grote gezin­nen, vakant­ie­gangers en dies meer. Het basis­con­cept van deze auto is Europees (Italde­sign) en hij rijdt in Chi­na al rond sinds 2002 en hij bestaat in diverse uitvo­erin­gen, zoals motoren van 1,8 of 2,4 liter. Pit­tig detail: de meeste motoren van de Bril­liance-serie zijn afkom­stig van Mit­subishi, alle geruzie over eiland­jes ten spijt.

alt

Daar waar de Geely GT en de Bril­liance Jun­jie Wag­on resp. geïn­spireerd zijn op Europese auto’s of van Europees design zijn, is de Chery QQ3 op en top Chi­nees. De fab­rikant is Chery Auto­mo­bile en de wagen bestaat met twee ver­sies motoren, nl. 800 en 1051 cc. De top­snel­heid is 140 km/​h. De basis van het mod­el van de Chery QQ3 is de Zuid-Kore­aanse Dae­woo, waar­van ver­schil­lende onderde­len zelfs onder­ling uitwissel­baar zijn. Dae­woo heeft trouwens een recht­sza­ak lopen tegen Chery.

Zoals de naam doet ver­moe­den is de MG TF niets anders dan een Britse sport­wa­gen van de MG-fam­i­lie. De MG TF werd inder­daad oor­spronke­lijk door Rover gepro­duceerd tot in 2007 het Chi­nese Nan­jing Auto­mo­bile of Chi­na Rover overnam.

alt


Op de vijfde plaats van mogelijk pop­u­laire Chi­nese wagens staat de SAIC Roewe 550, alweer een oor­spronke­lijk prod­uct van MG Rover. De Roewe is sinds 2008 in pro­duc­tie en heeft ofwel een 1,8 liter ben­zinemo­tor ofwel een 2,0 liter tur­bo diesel. Buiten Chi­na tre­f­fen we de Roewe aan in Chili en in som­mige stat­en van het Midden-Oosten.

De Lifan 620 heeft buiten Chi­na reeds klanten gevon­den in Brazil­ië, Rus­land en Viet­nam. De assem­blage voor de export­mark­ten gebeurt in Tune­sië en Rus­land. Er is maar één type motor, nl. een 1,6 liter. 

alt
Num­mer 7 is meteen de tweede sport­wa­gen in de reeks. De BYD F8 is een cabrio die zich waarschi­jn­lijk wil meten met o.m. BMW. Zelfs het logo leunt opval­lend aan tegen dat van de Beierse autoreus. Veel is er niet van gek­end, we ver­wi­jzen naar de eerder genoemde Bejing Autoshow van 20 tot 28 april 2013 waar de wagen in primeur zal getoond wor­den aan het grote publiek.

Het uitzicht van de JAC A108 doet het niet zo meteen ver­moe­den, maar deze wagen is ont­wor­pen door Pini­fa­ri­na. Hij komt met een 1,3 of 1,5 liter diesel­mo­tor. Hij is doorge­dron­gen in de wereld van autover­hur­ing wegens zijn lage pri­js en toch degelijk voorkomen.

alt

Num­mer 9 is alweer een Geely, hoewel van een gans ander allure dan het num­mer 1 in ons overzicht. De Geely HQ is één van de 10 goed­koop­ste wagens ter wereld (pri­js in Chi­na : 5.780 USD). Het ver­bruik is ca 6,5 liter/​100 km. De motor is bij voor­beeld een 1,3 liter driecilinder.

Hekkensluiter is meteen een buiten­been­t­je: een stretched lim­ou­sine met een lengte van 6,7 meter en een wiel­ba­sis van 4,8 meter. Het mod­el is tot nog toe al heel suc­cesvol geweest. De Great Wall Hov­er TT heeft niet alleen al klanten gevon­den in Frankrijk, Ital­ië en Rus­land maar ook in Zuid-Korea en Zuid-Afri­ka.

Eén ding is zek­er: Chi­na kijkt met grote ogen naar de west­erse automarkt en zal zek­er niet nalat­en alles te doen om zijn wagens hier suc­cesvol aan de man en aan de vrouw te bren­gen.

Jan Van Besauw
Colum­nist voor USMar​kets​.nl


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.