...

Deutsche Post geviseerd

12 oktober 2009, 15:42 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

Deutsche Post geviseerd

De post-express­di­enst-logistiekgi­gant Deutsche Post ligt onder vur, want zijn con­cur­renten hebben con­crete plan­nen om hem het gras onder de voeten weg te maaien.


Het DAX-geno­teerde bedri­jf met als volledi­ge naam Deutsche Post DHL is ontstaan door de pri­va­tis­er­ing in 1995 van het Duitse staats­bedri­jf Deutsche Bun­de­spost. Het ver­haal is tot op zekere hoogte par­al­lel met dat van Deutsche Telekom, eve­neens ontstaan door pri­va­tis­er­ing van een staats­bedri­jf (Deutsche Bun­de­spost).

Deutsche Post nam in 2002 koerier­ex­pert DHL (afko­rt­ing van de namen van de oprichters, nl. Dalsey, Hilblom en Lynn) over. In 2003 en 2005 wer­den nog twee andere bedri­jven ver­wor­ven, resp. het Amerikaanse Air­borne Express en de Britse expert voor logistiek Exel. De maatschap­pelijke zetel van Deutsche Post is geves­tigd in Bonn en de koerier­di­en­sten van de afdel­ing DHL, ook DHL Express genaamd, hebben Leipzig als cen­trale hub. Hier­door ver­huis­de het gros van de Bel­gis­che ves­tig­ing van DHL, tot 2008 oper­erend vanu­it de nationale luchthaven te Zaven­tem, in de loop van 2009 naar Duit­s­land en ver­loren 450 per­so­n­en (ca 51% van het totaal) hun werk.
Een 130-tal (ca 15%) kreeg een aan­bod om te ver­huizen naar Leipzig.

In 2008 telde Deutsche Post DHL ca 457.000 werkne­mers wereld­wi­jd. De omzet in datzelfde jaar bedroeg 54,5 mil­jard euro. Buiten het uitvo­eren van klassieke post­di­en­sten, houdt de onderne­m­ing zich bezig met koerier­di­en­sten via de DHL-afdel­ing en dit in de vorm van express-ser­vice en gewoon vrachtver­vo­er. Daaren­boven vervult het bedri­jf ook logistieke functies.

Het zijn nu de postac­tiviteit­en, zeg maar het bestellen van brieven en post­pakket­ten door Deutsche Post (DP), die geviseerd wor­den. In het kad­er van de Europese regel om post­mo­nop­o­lies te ver­breken, zijn er ver­schil­lende bedri­jven ontstaan die gelijkaardi­ge dien­sten aan­bieden of willen aan­bieden. Deze bedri­jven werken tot op heden op region­aal niveau. Door zich te vereni­gen in wat ze noe­men een alliantie willen ze de macht­sposi­tie van DP door­breken en op nation­aal niveau gaan werken.
Deze alliantie, die tegen Nieuw­jaar zou moeten werken, heeft al een naam: Mail Alliance.

Mail Alliance heeft tot doel de infor­mat­icas­ys­te­men van de leden, ver­spreid over het ganse Duitse grondge­bied, op elka­ar af te stem­men. Verder zullen er een­hei­d­starieven wor­den afge­spro­ken en komen er nationale kwaliteits­stan­daar­den. Een alliantie heeft een coör­di­na­tor nodig, zeg maar lei­der, en deze rol neemt TNT, aartscon­cur­rent van DHL, op zich. Het zal meer bepaald TNT Post zijn, die de alliantie in goede banen moet lei­den. Andere part­ners zijn bij voor­beeld de uit­gev­ers­groep Georg von Holtzbrinck, die nu al brieven bestelt op region­aal vlak, en het medi­a­con­cern Madsack.

Het pad naar een tegen DP gerichte alliantie loopt niet over rozen. Zo is er de groep van post­be­zorg­ers Zustel­lver­bund P2 die wel eens roet in het eten zou kun­nen strooien. Deze groep coördi­neert 25 post­be­zor­gende bedri­jf­jes en is actief in Zuid-Duit­s­land. Tot op heden hield Zustel­lver­bund P2 de boot af als er gerept werd over aansluiten bij Mail Alliance. En zon­der het zuiden van het land te kun­nen bedi­enen is er geen sprake van nationale service.

alt

Zoals u kunt opmak­en uit boven­staande grafiek heeft het aan­deel zich sinds de dip in maart 2009 aardig her­steld. Wat de toekomst zal bren­gen voor de aan­deel­houd­ers, zal afhangen van het­geen er te gebeuren staat rond dit bedri­jf de komende maan­den.
En daarin zou de posi­tie die genoemd Zustel­lver­bund P2 gaat innemen een cru­ciale rol.

Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor US Mar­kets
________________________________________
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en artike­len over diverse onder­w­er­pen. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.