...

Winstwaarschuwing Ford voor Q2/2005

20 april 2005, 23:07 | US Markets Redactie | leestijd: 1 minuut | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

Ford, aut­o­fab­rikant num­mer 2 in de VS, heeft het eerste kwartaal van dit jaar beduidend min­der winst gemaakt dan vorig jaar. De anal­is­ten von­den dat niet zo erg. Wat ze miss­chien min­der zullen appreciëren, is de winst­waarschuwing die de autoreus gaf voor het lopende kwartaal.
Winst­waarschuwing Ford voor Q2/2005
Van­daag woens­dag 20 april liet Ford Motor Cy (NYSE: F) weten dat de winst voor het eerste kwartaal 2005 1,2 mil­jard dol­lar bedroeg, dit is 38% (!) lager dan het­zelfde kwartaal in 2004. De winst per aan­deel in Q1/2004 was 94 dol­lar­ce­nt, in Q2/2005 was dat nog maar 60 dol­lar­ce­nt ofwel 36% minder. 
Nochtans werd dit resul­taat niet negatief onthaald door de anal­is­ten van Wall Street, die had­den zich verwacht aan een (nog) slechter resul­taat, nl. 39 dollarcent/​aandeel. Of hoe slecht nieuws kan omge­toverd wor­den in goed nieuws.
Het aan­deel reageerde amper: van­daag sloot het op 9,34 dol­lar, zijnde een geringe winst van 0,65% t.o.v. de vorige dag.
Voor het tweede kwartaal van dit jaar voorzi­et Ford een verdere dal­ing van de winst. Op zijn best een break-even, maar we moeten niet schrikken als het tot 15 dollarcent/​aandeel ver­lies wordt.

Er zijn alvast enkele besparende maa­trege­len aangekondigd:
- verkopen van de Hertz, het autover­hu­urbedri­jf dat sinds 1994 in Ford’s han­den is. Hertz maak­te in Q1/2004 een ver­lies van 7 miljoen dol­lar, tegen­over 33 miljoen winst in het­zelfde kwartaal dit jaar. Deze verkoop kan tussen 7,5 en 10 mil­jard dol­lar opbrengen;
- terugschroeven van de pro­duc­tie met max. 8% . 
Waar­voor geen kor­te­ter­mi­jno­ploss­ing blijkt te bestaan, is de moor­dende con­cur­ren­tie van de Japanse con­struc­teurs en het veran­derende rij- en koopge­drag van de klanten als gevolg van de nog alti­jd hoge brandstofprijzen. 
Jan Van Besauw
US Mar­kets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.