...

Kansen met ethanolaandelen?

26 januari 2007, 20:31 | US Markets Redactie | leestijd: 8 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

Dat je een auto kunt lat­en rij­den op een mengsel van ethanol en ben­zine of op zui­v­ere ethanol is geen nieuw gegeven. Al sinds de 1970’er jaren verkoopt men in Brazil­ië zg. gaso­hol (ethanol/​benzine 1090) voor dit doel en nu groeit de inter­esse voor deze brand­stof wereld­wi­jd. En onlangs heeft pres­i­dent Bush er een schep­je bovenop gedaan. Gaan de aan­de­len van de ethanol­pro­du­cen­ten een gouden tijd tegemoet? 


Kansen met ethanolaandelen?


Al sinds eeuwen mak­en mensen ethanol, waaraan ze ver­schil­lende namen geven zoals alco­hol, eth­yl­al­co­hol, spir­i­tus, brand­spir­i­tus en zo voort. Met zek­er­heid is bek­end, dat in 5.000 v.Ch. vrucht­en gegist wer­den om er een bed­wel­mende drank mee te mak­en. Onze alchemis­ten wis­ten dat je uit bier of wijn een geest’ (spir­i­tus) kunt des­tilleren, een vloeistof die nog veel effi­ciën­ter werkt dan de oor­spronke­lijke dranken.

Hier­boven vin­dt u de basiskarak­ter­istieken van ethanol. Niet te ver­war­ren met de giftige soortgenoot methanol (CH3OH) !

Om ethanol te mak­en heb je kool­hy­drat­en nodig en die komen voor in een breed gam­ma vrucht­en, zaden en planten in de vorm van suik­ers, zetmeel. Gemengd met water en in con­tact met natu­urlijk aan­wezige of gek­week­te gist­cellen start het fer­men­tatiepro­ces tot het vanzelf stil­valt wegens… te veel ethanol die de gist­cellen doo­dt. Zelfs vezels (cel­lu­lose) kunne omgezet wor­den naar ethanol, maar hier­voor zijn spe­ciale enzy­men nodig. De vol­gende fase is des­tilleren, waar­bij de ethanol geschei­den wordt van het water. 

Voor de doe-het-zelvers: je mag op eigen hout­je proberen vrucht­en zoals aard­beien of appe­len te lat­en gis­ten om er wijn van te mak­en . Maar met druiv­en is het exper­i­ment ver­bo­den voor ama­teurs. Het­zelfde geldt voor zelf ethanol des­tilleren. Reden: ver­bo­den door de fiscus!

Om 100 kg (ofwel 127 liter) ethanol te pro­duc­eren heb je bij voor­beeld 269 m² graan plus 
72 m² suiker­bi­eten nodig. De EU heeft nor­men voor de pro­duc­tie van ethanol, en voor Bel­gië betekent het dat vanaf 2010 jaar­lijks 120.000 ton (152 miljoen liter) ethanol zal moeten wor­den voort­ge­bracht. Hier­voor zijn 32.250 ha graan en 8.600 ha suiker­bi­eten nodig. Dit betekent dat vanaf 2010 ongeveer 10% van de Bel­gis­che land­bouw­grond zal dienen voor ethanol. 

Als u onder­staande tabel bek­ijkt, ziet u dat de 152 miljoen liter van Bel­gië beschei­den zijn tegen­over de wereld­pro­duc­tie, die in 2005 44,63 mil­jard liter bedroeg. 



Koplop­er is Brazil­ië, dat in 2005 goed was voor bij­na 36% van de ethanol­pro­duc­tie. Bij de eerste 5 vin­den we ook nog de VS, Chi­na en India en Frankrijk, de Europese kam­pi­oen ethanol­pro­duc­eren. Als grond­stof­fen wor­den een brede waaier land­bouw­pro­ducten gebruikt, gaande van maïs over suik­er­ri­et naar tar­we, aar­dap­pe­len en grassoorten.

Als we de ethanol­pro­duc­tie in de VS bek­ijken, merken we de explosieve groei, vooral tussen 1980 en 1985 (+ 249%), gevol­gd door een toe­name met 167% tussen 1985 en 2005. Maar tussen 2000 en 2005 is de ethanol­pro­duc­tie geste­gen met 140%. In 5 jaar dus dezelfde groot­te­orde als in de 15 jaar ervoor. 

Het lijkt er sterk op, dat de race naar het ver­van­gen van ben­zine door ethanol ges­tart is. Er zijn ver­schil­lende streef­ci­jfers, maar hoe dan ook, we kun­nen ze zek­er van zijn dat er vele tien­tallen mil­jar­den liter ethanol nodig zullen zijn om ben­zine te ver­van­gen. Natu­urlijk is er naast ethanol ook een ander land­bouw­prod­uct kan­di­daat: biodiesel, gemaakt uit bij voor­beeld koolza­adolie. Om het hoofd te kun­nen bieden aan de con­cur­ren­tie’ van biodiesel, zullen de pro­du­cen­ten van ethanol effi­ciën­tere fab­ricagemeth­od­es moeten aanwenden. 

In zijn recente toe­spraak State of the Union’ van 23 jan­u­ari ll. ver­wees pres­i­dent Bush naar de uitdagin­gen van de glob­ale kli­maatveran­der­ing maar hij haalde ook aan, dat tegen 2017 133 mil­jard liter alter­natieve brand­stof­fen zullen nodig zijn. Verder zei hij, dat er moet geïn­vesteerd wor­den in nieuwe meth­od­es om ethanol te pro­duc­eren. Hij gaf zelfs tips door als grond­stof­fen hout­snip­pers, gras en land­bouwover­schot­ten te vermelden.

Wie zijn nu die ethanol­fab­rikan­ten? In de VS zijn er ver­schil­lende, waar­van we hier­boven een vier­tal charts tonen, zon­der hier­mee volledig te willen zijn. Archer-Daniels-Mid­land (ADM) uit Illi­nois is een relatief groot bedri­jf met 26.800 medew­erk­ers en een mark­tkap­i­tal­isatie van 20 mil­jard USD. Ethanol is op dit ogen­blik eerder een neve­n­ac­tiviteit, maar wint aan belang. Waarschi­jn­lijk omwille van de dal­ende oliepri­jzen eind 2006 is de inter­esse voor het aan­deel wat gedaald, wat ook geldt voor de overige 3 charts hierboven. 

Het Cal­i­for­nische Diver­sa (DVSA) heeft 287 per­son­eel­sle­den en een kap­i­tal­isatie van 500 miljoen dol­lar. Ze is gespe­cialiseerd in de fab­ricage van enzymes, die gebruikt wor­den om bij voor­beeld stro of gras (denk aan Bush’ toe­spraak) om te zetten in alco­hol. Na een terug­val in de tweede helft van 2006 is het aan­deel weer gek­lom­men tot het peil van juli ll.

MGP Ingre­di­ents (MGPI) uit Kansas heeft 462 medew­erk­ers en een kap­i­tal­isatie van 360 miljoen dol­lar. De fir­ma pro­duceert ethanol voor zow­el de con­sump­tie of als brand­stof. Ook dit aan­deel heeft nog wat goed te maken.

Pacif­ic Ethanol (PEIX) uit Cal­i­fornië is een beschei­den bedri­jf met 22 per­son­eel­sle­den maar een kap­i­tal­isatie van 655 miljoen dol­lar. Het is een spe­cial­ist in de ethanol­pro­duc­tie, die bezig is met opricht­en van nieuwe pro­duc­tie-een­heden. Ook PEIX heeft een mooie ruimte naar boven.

Ook grote bedri­jven inter­esseren zich aan ethanol als brand­stof. Eén ervan is Mon­san­to (MON), waar een spe­ciale afdel­ing zich bezighoudt met effi­ciënt pro­duc­eren ervan.

In Europa zijn het o.a. de Deense firma’s Danis­co en Novozymes die inspan­nin­gen lev­eren op het gebied van ethanol. 

Het ziet ernaar uit, dat de ethanol­fab­rikan­ten de toekomst met vertrouwen tege­moet kun­nen zien, op voor­waarde dat ze effi­ciënt en milieu­vrien­delijk produceren.

In de States stellen we vast, dat ver­schil­lende mil­jar­dairs een deel van hun cen­ten spenderen aan ethanol, niet om hem op te drinken, maar om hem in grote hoeveel­he­den te zien toevoe­gen aan ben­zine, of zelfs ben­zine hele­maal te ver­van­gen op afzien­bare ter­mi­jn, zeg maar 25 jaar.

De heer Vin­od Khosla, oprichter van Sun Microsys­tems, heeft naar eigen zeggen tien­tallen miljoe­nen dol­lars geïn­vesteerd in privé-onderne­min­gen die ethanol pro­duc­eren uit andere grond­stof­fen dan maïs. 

Vir­gin-baas Richard Bran­son daar­ente­gen ziet maïs wel zit­ten als bron voor ethanol, samen met andere land­bouw­pro­ducten. Hij heeft plan­nen om 300 à 400 miljoen dol­lar te investeren in een eigen ethanolbedrijf.

Ook Bill Gates heeft zijn spot­light gericht op de ethanol­markt. Hij heeft de inten­tie een injec­tie van 84 miljoen dol­lar te doen in hogerver­melde fir­ma Pacif­ic Ethanol.

Is dit een reden om ethanolaan­de­len’ op te nemen in uw porte­feuille? Voor u de stap zet, moet u goed over­we­gen dat er risico’s zijn. Beweg­in­gen in de oliemarkt hebben een hef­boom­ef­fect op de ethanol­markt. Daar­bij komt, dat de pro­duc­tiemeth­od­es nogal dis­pers zijn en nog niet vol­doende gestroom­li­jnd. Boven­di­en heeft ethanol op dit ogen­blik amper 3% mark­taan­deel wat auto­brand­stof betre­ft. En we mogen ook niet ver­geten, dat het over­grote deel van de wagens nog niet kun­nen rij­den op ethanol. Lich­t­end voor­beeld op dat vlak is Brazil­ië, waar ca 70% van de nieuwe auto’s geschikt zijn voor ethanol. 

Voor wat Europa (en ook de VS tot op zekere hoogte) betre­ft mogen we niet ver­geten dat we meestal te mak­en hebben met vele kleine, (nog) niet beursgeno­teerde bedri­jven. Daarom denken we dat u op dit ogen­blik voor een opname van een ethanolaan­deel in uw porte­feuille aangewezen bent op NYSE of Nas­daq. En we kun­nen het niet genoeg her­halen: met veel voorzichtigheid en opvol­ging van nabij.

Jan Van Besauw 
Pub­li­cist voor US Markets
27 jan­u­ari 2006.
Onder­getek­ende is een gepen­sioneerde mar­ket­ing man­ag­er. Hij schri­jft voor US Mar­kets o.m. columns, nieuws­bericht­en en finan­ciële bericht­en. Hij heeft op het moment van schri­jven geen materieel belang of bez­it in de bespro­ken bedri­jven of beleggingsinstrumenten.
Reac­ties kunt u sturen naar: jan@​usmarkets.​nl


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.