...

Koffie (vernieuwd dossier)

22 oktober 2009, 23:20 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

De oor­sprong van de koffieplant is Oost-Afri­ka, meer bepaald Ethiopië maar het zijn de Ara­bieren die het drinken van een aftrek­sel gemaakt van geroos­t­er­de koffiebo­nen in de wereld hebben gebracht.


De naam koffie ver­wi­jst naar de Ethiopis­che provin­cie Kaf­fa, hoewel deze drank daar bunn of bunchum heet.

alt

Koffie bevat het alka­loïde cafeïne, een stim­ulerend prod­uct dat de basis vormt van het suc­ces van deze bij­na zwarte drank. Omwille van de soms ongewen­ste neven­ef­fecten, zoals slapeloosheid, hartk­lop­pin­gen of hoofd­pi­jn, is er nu ook cafeïnevri­je koffie met vri­jwel dezelfde smaak.

Het gros van alle koffie bestaat uit twee var­iëteit­en: ara­bi­ca en robus­ta. Eerstge­noemde is mild van smaak en bevat ongeveer 70% min­der cafeïne dan de tweede, die pit­tiger in de mond is. In elk van bei­de var­iëteit­en heeft men diverse rassen met elk een indi­vidu­ele smaak en geur. Het men­gen van ara­bi­ca en robus­ta is de kun­st en het geheim van de koffiefabrikant.

Gemalen koffie is beperkt houd­baar, d.w.z. een geopend pak­je dat (zelfs in een voor­raad­bus) aan de lucht is bloot­gesteld behoudt zijn kwaliteit slechts enkele dagen. Gezette koffie moet bin­nen het hal­fu­ur opge­dronken zijn, want daar­na is er te veel aro­ma ver­loren en ver­slechtert de smaak door verzuring.

alt

Er bestaan tal­loze manieren om koffie te berei­den, gaande van roeren in kok­end water tot extrac­tie onder ver­hoogde druk met spe­ciale machines.

Dergelijke machines zijn het voor­w­erp van uit­gekiende mar­ket­ing­cam­pagnes, waar­bij zelfs ronk­ende namen uit de film- of show­busi­ness gelinkt wor­den met het drinken van koffie. Denk bij voor­beeld aan de reclame­cam­pagnes met acteur-regis­seur George Cluny als blikvanger.

alt

Koffie heeft de wereld veroverd, waar­door het een belan­grijk indus­trieel prod­uct gewor­den is. In 2009 (zie tabel hier­boven) was de wereld­pro­duc­tie meer dan
8 miljoen ton, waar­van het leeuwen­deel (38,2%) voor reken­ing is van Brazil­ië, dat samen met Viet­nam (14,6%) en Colom­bia (7,8%) goed is voor meer dan 60% van het wereld­to­taal. Hier­van is 62% ara­bi­ca en 38% robus­ta. De voor­naam­ste pro­du­cent van ara­bi­ca is Brazil­ië, voor robus­ta is dit Vietnam.

alt

De hoeveel­heid gepro­duceerde koffie varieert van jaar tot jaar. Zie bij voor­beeld de terug­val van 7% in 2010 ver­sus 2009. Het (relatief geringe) ver­schil van totaal voor 2009 is toe te schri­jven aan het ver­schil van bron.

Op het einde van 2009 bedroeg de wereld­stock koffie 2,4 miljoen ton ofwel ca 30% van de pro­duc­tie. Voor 2010 verwacht men een stock van 2,1 miljoen ton ofwel ca 28% van het gepro­duceerde totaal.

alt

Sinds 200 is de gemid­delde koffiepri­js met een klim bezig en stond in Q1/2010 op ca 125 dol­lar­ce­nt per pound, ofwel een sti­jging tegen­over begin 2004 met meer
dan 105%.

Ara­bi­ca is globaal genomen 50 tot 75% duur­der dan robus­ta, maar de pri­jzen schom­me­len vol­gens een gril­lig patroon en op bepaalde ogen­blikken komen ze zelfs in elka­ars buurt.

Infor­matie over koffie futures is o.m. te vin­den op de vol­gende site of deze van Mongabay


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.