...

Lithium: update januari 2012

2 januari 2012, 01:00 | US Markets Redactie | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 9 / 12 | (0)

Er is iets aan de hand met lithi­um. Enerz­i­jds heeft het metaal of beter gezegd de zouten en leg­erin­gen ervan de wereld stor­mender­hand veroverd met de komst van pc’s, lap­tops, gsm’s, elek­tro­n­is­che camera’s, afs­tands­be­di­enin­gen, spel­con­soles, dig­i­tale uur­w­erken en nog vele andere toestellen op bat­ter­i­jen. Anderz­i­jds wordt druk gezocht naar ver­vangers ervan en houden som­mige lan­den hun reserves strikt geheim.


Het moet je maar overkomen: je ont­dekt een nieuw chemisch ele­ment maar je slaagt er niet in, het in zui­v­ere vorm te isol­eren. Dat overk­wam in het jaar 1817 de Zweedse scheikundi­ge Johan Arfwed­son (17921841) toen hij aan het exper­i­menteren was met het min­er­aal petal­iet, grauwgele steen­klom­pen waar­van we nu weten dat ze bestaan uit lithi­u­ma­lu­mini­um­sil­i­caat. Een jaar lat­er slaagde de Engelse scheikundi­ge Humphry Davy (die van de befaamde mijn­lamp) erin het nieuwe metaal te berei­den door elek­trol­yse.

alt

De naam lithi­um ver­wi­jst naar het Griekse woord voor steen (lithos) naar het uitzicht van het eerder genoemde min­er­aal petal­iet. Lithi­um is een zil­ver­achtig glanzend metaal, dat aan de lucht snel zuurstof opneemt en zo veran­dert in lithi­u­mox­ide. Lithi­um lost op in water onder afgifte van water­stof­gas en wat overbli­jft is een oploss­ing van lithi­umhy­drox­ide. Het is dit lithi­umhy­drox­ide dat zulke belan­grijke rol speelde bij de bij­na-cat­a­strofe in april 1970 met Apol­lo 13. De 3 astro­naut­en Lovell, Swigert en Haise danken mee hun lev­en door­dat con­tain­ers met lithi­umhy­drox­ide de lucht zuiver­den door het uit­geademde CO2 chemisch te binden.

Wegens de reac­tiviteit met o.a. de zuurstof uit de lucht en met water is lithi­um als metaal niet bruik­baar, behalve in lab­o­ra­to­ri­um­con­di­ties. In alle toepassin­gen komt lithi­um voor als chemis­che verbind­ing zoals het eerder genoemde lithi­umhy­drox­ide (LiOH) of zoals in bat­ter­i­jen als lithi­um­car­bonaat (alt).

In deze tekst zijn pro­duc­tieci­jfers en voor­raden uitge­drukt als zuiver lithi­um­metaal, maar de lithi­umpri­js is uitge­drukt als deze van lithi­um­car­bonaat, dat 378,4 gram zuiver metaal per kilo­gram bevat.

alt

Lithi­umverbindin­gen of –leg­erin­gen hebben een brede waaier van toepassin­gen, gaande van medici­j­nen tegen depressie tot bat­ter­i­jen of spe­ciale soorten glas en keramiek. 

alt

Zoals uit boven­staande grafiek blijkt, is lithi­umver­bruik in de wereld sinds 2008 fors gedaald, van ca 120.000 tot ca 100.000 ton lithi­um­car­bonaate­quiv­a­lent in resp. 2008 en 2009. Ook hier heeft de cri­sis onge­nadig toeges­la­gen. Vanaf 2010 zet zich een her­stel­be­weg­ing in. In 2010 en 2011 was de lithi­um­con­sump­tie wereld­wi­jd resp.
11 en 13,4% geste­gen tegen­over het jaar ervoor. In 2012 en 2013 zal vol­gens waarne­mers het lithi­umver­bruik jaar na jaar ca 7,6% stijgen. 

Met de zich nu toch wel afteke­nende komst van de elek­trische auto zal de vraag naar bat­ter­i­jen sti­j­gen en daar­bij mogen deze niet al te zwaar zijn en is het antwo­ord lithi­um, wellicht hét hot item op dit gebied de komende jaren. Als je van­daag alle auto’s zou ver­van­gen door types met elek­tro­mo­tor, dan zou meteen een kwart van de wereld­voor­raad lithi­um zijn opge­bruikt. Dit maar om u een idee te geven hoe hot lithi­um wel is.

alt

In 2010 bedroeg de lithi­umpro­duc­tie 25.350 ton, dit is bij­na 35% meer dan in 2009. Van de pro­duc­tie in 2010 namen Chili en Aus­tral­ië ieder 34% voor hun reken­ing. Hier­bij ves­ti­gen we er de aan­dacht op, dat drie lan­den, nl. Cana­da, Por­tu­gal en VS geen cijfers bloot­geven, hoewel het lithi­umpro­du­cen­ten zijn. Zo werd er in Cana­da in 2009 vol­gens offi­ciële gegevens 310 ton lithi­um gepro­duceerd. De reden van het weer­houden van deze cijfers kan te zoeken zijn in het strate­gis­che belang van lithi­um in het licht van de sti­j­gende vraag naar aller­lei soorten (her­laad­bare) batterijen. 

alt

De lithi­um­re­serves, exploiteer­baar vol­gens de huidi­ge meth­od­es, zijn in 2010 ger­aamd op 12,565 miljoen ton, waar­van Chili en Chi­na resp. bij­na 58 en 27% voor hun reken­ing nemen. Dit­maal hebben we wel cijfers van de VS en Por­tu­gal, maar Cana­da houdt zich weer op de vlak­te. Als het pro­duc­ti­etem­po van 2010 als stan­daard genomen wordt, zou deze 12,565 miljoen ton vol­staan voor meer dan 400 jaar.

Buiten hogerver­melde reserves zou er nog zo’n 33 à 35 miljoen ton lithi­um voor­ra­dig zijn, te ont­gin­nen vol­gens nog te ontwikke­len pro­cedés. Aan lithi­um blijk­baar geen gebrek de komende eeuwen. Nochtans wordt ern­stig gew­erkt aan ver­vangers van lithium. 


alt

De pri­js van lithi­um wordt meestal uitge­drukt als deze van het car­bonaat ervan. De grafiek toont de pri­j­sevo­lu­tie vanaf 2008 tot 2010 en de verwachte pri­js van 2011 tot 2013. Deze pri­jzen zijn uitge­drukt in USD per ton.

Er bestaat ook een gespe­cialiseerde lithi­um site met o.a. een uit­ge­brei­de lijst van lithi­umpro­du­cen­ten, de lithi­um index en zo meer.

Jan Van Besauw
Pub­li­cist voor USMar​kets​.nl


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.