...

Stookolie (vernieuwd dossier)

1 mei 2010, 19:23 | US Markets Redactie | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)

Stookolie met als (Bel­gisch, van het Rus­sisch afgeleid) syn­on­iem mazout is een vloeibaar, brand­baar derivaat van aar­dolie, dat bij­na uit­slui­tend gebruikt wordt voor ver­warm­ing door par­ti­c­ulieren. Voor indus­triële toepassin­gen gebruikt men zg. fuel, ver­want met stookolie maar met een hoger kookpunt en hogere viscositeit.

alt


Er bestaan drie soorten stookolie, die afhanke­lijk van sti­j­gende vis­cositeit en kookpunt wor­den aange­duid als — zwaar’, halfzwaar’ en licht’. In de con­text van dit dossier hebben we het over lichte stookolie (ook huis­bran­dolie of mazout genaamd), gebruikt voor de verwarming. 

Nauw ver­want maar toch afwijk­end op som­mige vlakken is diesel, gebruikt als motor­brand­stof. Wegens de hoge tax­atie op diesel is het pri­jsver­schil des te grot­er, want deze laat­ste brand­stof kan gemakke­lijk dubbel zo duur zijn als stookolie. De ver­lei­d­ing om de tank van je wagen te vullen met stookolie is dus groot.

Dat weet de fis­cus maar al te goed en daarom bevat stookolie een rode kleurstof en fur­furalde­hyde. Die kleurstof kan mits enige oper­aties met een­voudi­ge chem­i­cal­iën ver­wi­jderd wor­den, maar het fur­furalde­hyde laat zich niet strikken. Wie rijdt met ontk­leurde stookolie, valt toch door de mand en heeft een kloeke boete te betal­en. En probeer het niet t edoen met een com­pro­mis diesel + stookolie. Want zelfs diesel die 2 tot 3% stookolie bevat, valt al door de mand van de douane, die geregeld chauf­feurs van de baan plukt voor tests terzake.

Buiten dat risi­co voor penalis­er­ing is er nog een min­punt ver­bon­den aan stookolie als motor­brand­stof. De motor presteert min­der goed dan met diesel, er ontstaan afzettin­gen, de uit­stoot vol­doet niet meer aan de norm en op ter­mi­jn zijn serieuze beschadigin­gen niet uit te sluiten.

Waarom is dat zo? Stookolie bevat tot 200 maal meer zwav­el dan diesel en dat lei­dt tot veel te veel emissie van zwavel­diox­ide, de oorza­ak van zure regen. Boven­di­en tast zwavel­diox­ide bepaalde delen van de motor aan. Verder is de dichthei­d­heeft van stookolie hoger dan deze van diesel, wat zich uit in de genoemde afzettin­gen en ver­min­derd ver­mo­gen. Ook is het zo, dat de zg. cetaanin­dex van stookolie te laag is, zodat de motor kan haperen bij wis­se­lende belastin­gen. En uitein­delijk bevat diesel spe­ciale addi­tieven die ervoor zor­gen dat ook bij koud weer de eigen­schap­pen bewaard blijven.

Stookolie is wel brand­baar, maar om effi­ciënt te zijn moet ze vern­eveld wor­den door een elek­trisch aange­dreven pomp. De gepro­duceerde warmte is even groot als deze van diesel.

Stookolie kan gemengd wor­den met biodiesel, afkom­stig van koolza­ad, maïs, palm­noten, sojabo­nen enz. Op ecol­o­gisch gebied zijn stookoli­etanks onder­wor­pen aan strenge regle­menter­ing omdat lekk­ages heel veel schade kun­nen toe­bren­gen aan het milieu.

alt

In Ned­er­land heeft aardgas (om begri­jpelijke rede­nen) stookolie bij­na geheel ver­dron­gen als brand­stof voor ver­warm­ings­doelein­den. In Bel­gië is dat niet zo. De grafiek hier­boven toont voor het Brus­selse Gewest de evo­lu­tie van de pri­js van stookolie (mazout) tegen­over deze van aardgas van het jaar 2000 tot en met 2009. Tot 2006 was mazout goed­kop­er, in 2007 veran­derde de sit­u­atie, in 2008 waren bei­de even duur maar in 2009 was stookolie gemid­deld 21% goed­kop­er dan aardgas. Van 2000 tot 2009 is de pri­js van mazout met 35% geste­gen, deze van aardgas met 51%.

alt

De NYMEX Index geeft de futures weer van de Amerikaanse stookoliepri­js. Zoals boven­staande grafiek aan­duidt, is hier op één jaar tijd een sti­jging van ca 70% vast te stellen. 

Jan Van Besauw 



Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.