...

TA - Autobranche

3 juli 2020, 08:40 | Mister Jordan | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (1)

De economie heeft de afgelopen tijd rake klap­pen gehad. De schade wordt langza­am maar zek­er inzichtelijk want de eerste Q2 cijfers zullen de aankomende maan­den bin­nen­drup­pe­len. In tij­den van finan­ciële onzek­er­heid houden con­sumenten vaak de hand op de knip. Grote uit­gaven, zoals de aan­schaf van een auto, kun­nen al gauw uit­gesteld wor­den. Daar­naast ben ik ook benieuwd wat het virus betek­end voor de tax­i­branche. We bek­ijken van­daag drie aan­de­len welke gere­la­teerd zijn aan de auto­branche namelijk Volk­swa­gen, Tes­la en Uber.


Volk­swa­gen

We begin­nen met Volk­swa­gen. In 2019 heeft het aan­deel al meerdere malen lat­en zien dat er een ste­vige ste­un­li­jn ligt op 142 EUR. Na de ste­un­li­jn meer­maals getest te hebben, wist de koers de weg omhoog in te slaan. Er werd driemaal een poging gedaan de 183 EUR grens te door­breken maar dit mocht niet bat­en. Op dat moment zijn er eigen­lijk drie sig­nalen te zien welke kun­nen duiden op een verkoopmoment:

  1. Triple Top: Op de chart is hier, een min­der mooie uitvo­er­ing, van een TRIPLE TOP te zien. Dit kan wor­den gezien als een REVER­SAL patroon. 
  2. Door­braak ste­un: Een door­braak van de blauwe ste­un­li­jn welke onder de triple top getek­end is. 
  3. Negatieve kruis­ing MA’s: De MA-20 duikt onder de MA-50 (zie eerste pijl).



Tussen maart en juni van dit jaar heeft de koers een mooi her­s­tel lat­en zien. De vol­gende twee pun­ten zijn voor mij een beves­tig­ing dat het sen­ti­ment posi­tief gestemd is:

  1. Posi­tieve kruis­ing MA’s: De MA-20 krult boven de MA-50 (zie tweede pijl). 
  2. Door­braak weer­stand­sli­jn: Met een mooi opgaand trend­kanaal werd de ste­vige weer­stand­sli­jn met gemak gebroken.

Op dit moment beweegt de koers al zo’n twee weken net boven de wel­bek­ende ste­un­li­jn. Indi­en het aan­deel weet vast te houden zie ik een LONG posi­tie richt­ing het eerste koers­doel van 160 EUR. Een stop loss zou ik strak onder de wel­bek­ende ste­un­li­jn zetten.

Tes­la

Tja, wat moeten we nog over Tes­la zeggen. Het is nu offi­cieel s werelds waarde­vol­ste aut­o­fab­rikant. Met een mark­tkap­i­tal­isatie van ongeveer 207 mil­jard, laat het Toy­ota net achter zich. Volk­swa­gen komt trouwens niet eens in de buurt. Chart tech­nisch bli­jft het een volatiel aan­deel. Zo leverde het bedri­jf 60% (!) aan waarde in, bin­nen één maand. 


In een voor­gaande analyse besprak­en we het stor­ma­chtige her­s­tel al. Gis­teren brak de koers zelfs met een GAP uit, aan de bovenkant van het opgaande trend­kanaal uit. Zou dit een EXHAUS­TION GAP zijn? Ik bli­jf op dit moment bij mijn stand­punt, ondanks de opgaande trend zou ik op zulke hoge niveaus niet snel instap­pen. Gezien de RSI van bij­na 80 (!) is de verwacht­ing eerder dat het trend­kanaal weer opge­zocht wordt. De eerste ste­un­li­jn zie ik op de 1018 USD.

Uber

Uber heeft het sinds de beurs­gang eigelijk nooit goed gedaan. Ik ben daarom vooral benieuwd wat voor effect het virus op de koers van het bedri­jf heeft. De social dis­tanc­ing, verd­wi­j­nen van toerisme, afge­laste even­e­menten en het thuiswerken zou naar mijn inziens een enorme impact moeten hebben op het ver­di­en­mod­el. Daar­naast blijkt Uber hun chauf­feurs niet vol­doende bescherming te bieden tegen Corona.


De echte bodem van dit aan­deel ligt naar mijn inziens op 26 USD grens (zie paarse ellipsen). Na de eerste test van de ste­un­li­jn veerde de koers op naar het niveau van de intro­duc­tiepri­js rond de 41 USD. De vri­je val als gevolg van het virus was onge­ho­ord, ‑67% ben ik nog niet vaak tegengekomen. 

Toch wist het aan­deel tussen april en halver­wege juni een ste­vig her­s­tel in te zetten langs de blauwe trendli­jn. De intro­duc­tiepri­js was weer even in beeld. Het sen­ti­ment oogt op dit moment toch negatief. De trendli­jn werd namelijk neer­waarts gebro­ken. De koers beweegt zich op dit moment bin­nen een neer­waarts trend­kanaal. Ook vin­dt er op dit moment een negatieve kruis­ing plaats tussen de MA-20 en MA-50 (zie derde pijl). Op basis van deze sig­nalen zie ik een SHORT posi­tie richt­ing de ste­un­li­jn op de 26 USD grens. Dit zou een poten­tieel van 15% beteke­nen. Zelf zou ik een strakke stop loss rond de 35 USD hanteren. 

Con­clusie

We hebben drie bedri­jven geanaly­seerd welke gere­la­teerd zijn aan de auto­branche. Bij Volk­swa­gen AG zie ik een LONG posi­tie richt­ing het eerste koers­doel van 160 EUR. Waar­bij een strakke stop loss net onder de ste­un­li­jn (142) USD gehanteerd kan wor­den. Bij Uber zie ik een poten­tieel ren­de­ment van 15% mid­dels een SHORT posi­tie richt­ing de ste­un­li­jn op 26 USD

Dis­claimer

De infor­matie is niet bedoeld als beleg­gingsad­vies of als aan­bevel­ing tot het doen van bepaalde beleg­gin­gen of aankopen. Indi­en u gebruik maakt van de ver­strek­te infor­matie doet u dat voor eigen reken­ing en risico.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.