...

TA Dow Transportation

5 juni 2020, 08:41 | Marcel Bronner | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Van­daag duik ik de wereld van trans­port in aan de hand van de Dow Jones Trans­porta­tion Aver­age en drie bedri­jven die in deze index zit­ten: Amer­i­can Air­lines, Delta Air­lines en Fedex. Bent u ook zo benieuwd hoe deze grafieken er bij liggen?


Ik begin met de index, de Dow Jones Trans­porta­tion Average:

U ziet dat voor­dat de wereld bek­end werd met Coro­na de DJ Trans­porta­tion Aver­age zijwaarts bewoog. Begin dit jaar werd er zelfs nog even een top neergezet. Ver­vol­gens ziet u de gevol­gen van het virus op de koers heel duidelijk, de aver­age ging snel zuid­waarts en viel al snel door een belan­grijke ste­un op 970.

Bin­nen het sti­j­gend trend­kanaal probeert de DJ Trans­porta­tion Aver­age nu met hogere bodems en hogere top­pen aan een her­s­tel te werken. Daar­bij is de index bij­na aan­be­land bij die voor­ma­lige ste­un op 970 die nu dus dienst gaat doen als weerstand.

Ik verwacht dat de Dow Jones Trans­porta­tion Aver­age zware weer­stand gaat ondervin­den bij 970. Daar ligt die voor­ma­lige ste­un én de index beweegt hele­maal bovenin het sti­j­gend trend­kanaal. Dat betekent waarschi­jn­lijk teveel weer­stand en kan een (tijdelijke) dal­ing inlu­iden. Is dat erg? Née, het lijkt mij gezond en die mogelijke dal­ing kan, als de onderkant van het sti­j­gend trend­kanaal zou wor­den opge­zocht, een instap­mo­ment opleveren.

Door met Amer­i­can Airlines: 

Hoe anders is de grafiek van Amer­i­can Air­lines. De air­lin­er zette op dit gedeelte van de grafiek een top neer op de grens van 2017 en 2018 en daar­na vol­gden lagere top­pen en lagere bodems elka­ar op. Links op de grafiek en rond sep­tem­ber 2019 werd USD 24,80 nog suc­cesvol als ste­un getest, maar het virus was ook bij Amer­i­can Air­lines sterk­er dan de ste­un op USD 24,80.

Boven het dal­para­bool is de air­lin­er nu ste­un aan het zoeken en vin­den we nu met zijn allen dat dat voor nu een aan­vaard­bare pri­js is voor dit aan­deel. Rechts op de grafiek zien we nog even een hele rare koers­be­weg­ing: een low van USD 12,63 en een high op 18,18. Het gaat inter­es­sant wor­den hoe het aan­deel daar van­daag op gaat reageren.

Voor nu ben ik niet direct negatief op Amer­i­can Air­lines, het aan­deel lijkt te bode­men. Dit betekent overi­gens niet dat ik het aan­deel van­daag zou willen aankopen, maar het kan geen kwaad dit aan­deel in de gat­en te houden: een slot boven USD 17,50 zou een rit naar USD 24,80 kun­nen opleveren! 

Dan ga ik naar col­le­ga Delta Air­lines kijken:

Grap­pig, ook een Amerikaanse air­lin­er maar een heel ander plaat­je. Voor Coro­na meer een zijwaartse beweg­ing en dan de val waar­bij de ste­un op USD 44 neer­waarts werd door­bro­ken, zie de rode lijn. Delta Air­lines lijkt rechts op de grafiek bezig te zijn met een dubbele bodem en miss­chien is dat patroon zelfs wel afgerond met de door­braak gis­teren van de groene lijn. 

Als Delta Air­lines boven USD 28 weet te bli­jven kan aan de hand van het te bereke­nen koers­doel na de dubbele bodem USD 38 wor­den opge­zocht. Voor de komende peri­ode ben ik dus aardig opti­mistisch voor de koers van Delta Airlines.

En nu naar Fedex:

Begin 2019 werd een top neergezet waar­na het met lagere top­pen en lagere bodems zuid­waarts ging en natu­urlijk hielp de uit­braak van het virus daar een hand­je bij. Rechts op de grafiek ziet u twee groene pijlt­jes die de bodems aangeven, de rechter hoger dan de link­er. Ook de groene lijn rond USD 130 is opwaarts uitgenomen (al een aan­tal dagen) en dat maakt mij opti­mistisch voor het koersver­loop voor de komende peri­ode. Let wel, dit alles bin­nen een tot nu toe dal­ende trend. De rode dal­ende trendli­jn ligt op USD 152 en gaat iedere dag lager.

Mocht het aan­deel in bez­it zijn dan is er op moment van schri­jven geen directe noodza­ak afscheid te nemen. Als Fedex boven 130 dol­lar weet te bli­jven kan de rode dal­ende trendli­jn wor­den opgezocht.

Con­clusie:

Ook de Dow Jones Trans­porta­tion Aver­age en drie aan­de­len uit die index geven weer hele ver­schil­lende plaat­jes. De aan­de­len lijken bodem te vor­men en liggen er op moment van schri­jven niet echt slecht bij.

Tech­nisch anal­ist voor US Markets

Mar­cel Bron­ner is zelf­s­tandig tech­nisch analist. 

Hij benadert de markt op basis van tech­nis­che analyse. Zijn analy­ses zijn geen beleg­gingsad­vies noch een advies om te kopen of verkopen. U kunt de analy­ses gebruiken als één van de vele com­po­nen­ten om uw besliss­ing op te baseren. Hij heeft geen posi­tie in de indi­vidu­ele aan­de­len die hij bespreekt.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »

2 comments

5 juni 2020, 15:58

Top!

(0)
5 juni 2020, 08:52

Beste Marcel, waar kan ik je analyse over de Dow transport dan lezen? Er staat enkel een grafiek en ik mis je onderbouwing van je analyse op de site, toch...?

(0)
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.