Marktaandeel elektrische auto’s in Europa verder toegenomen
Het afgelopen kwartaal zijn er in Europa meer elektrische en hybride auto’s verkocht. Dat blijkt uit de cijfers van de Europese autobrancheorganisatie ACEA. Het marktaandeel van de elektrische auto in Europa is het afgelopen jaar zelfs meer dan verdubbeld. Het marktaandeel van brandstofauto’s neemt langzamerhand af. Opvallend is wel dat juist de klassieke autobedrijven bezig zijn aan een opmars op de beurs.
Grote toename van plug-in-hybrides
In het tweede kwartaal van 2021 zijn er meer dan twee keer zoveel elektrische auto’s ingeschreven in Europa als het jaar ervoor. Ongeveer een derde van de nieuwe auto’s in Europa was (deels) elektrisch. Het gaat om een enorme stijging van maar liefst 231,6 procent. Nog indrukwekkender zijn de verkoopcijfers voor de plug-in-hybride auto. Bij deze auto’s wordt een verbrandingsmotor gecombineerd met een elektrische motor. Het afgelopen kwartaal zijn er maar liefst 255,8 procent meer plug-in-hybrides ingeschreven dan in het tweede kwartaal van 2020. Het aandeel van auto’s met verbrandingsmotoren voor diesel en benzine lag in dezelfde periode vorig jaar op 70 procent, nu is dat 60 procent. Hier moet wel bij gezegd worden dat de cijfers niet helemaal representatief zijn. Inwoners van de Europese Unie hebben in het tweede kwartaal van 2020 door de coronacrisis namelijk veel minder auto’s gekocht. Ook waren er veel minder auto’s op de weg. Hoge aanschafprijzen en duurdere verzekeringen remmen de populariteit van elektrische auto’s ook nog enigszins. Bij autoverzekering vergelijken komt de premie voor een volledig elektrisch voertuig al gauw 30 procent hoger uit dan een auto met verbrandingsmotor in dezelfde klasse.
Tesla verliest terrein op beurs aan klassieke automerken
Ondanks de stijgende verkoopcijfers van elektrische voertuigen, zijn de klassieke automerken juist bezig aan een opmars op de beurs. Terwijl de koers van Tesla het afgelopen halfjaar is gedaald, zijn de koersen van klassieke automerken zoals Volkswagen en Ford juist gestegen. Ford zag sinds begin 2021 zijn koers met 79 procent stijgen, Volkswagen steeg met 64 procent en ook Stellantis klom sinds januari met 21 procent. De elektrische nieuwkomers kregen het zwaar te verduren op de beurs. Tesla zag de koers met 9,3 procent dalen. Xpeng noteert een koersverlies van 15 procent en Nio verloor zelfs 22 procent.
Op weg naar een klimaatneutraal Europa in 2050
Europa heeft als doelstelling om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Daarom wil Eurocommissaris Frans Timmermans elektrisch rijden stimuleren. Hij wil vooral dat elektrisch rijden goedkoper wordt. Dat geldt vooral voor de aanschaf van het elektrische voertuig. Ook moeten er meer laadpalen in Europa komen. Op dit moment is de laadinfrastructuur nog ondermaats. In Nederland, Duitsland en Frankrijk staan 70 procent van alle laadpunten in Europa. Nederland neemt hiervan zelfs 30 procent voor zijn rekening. Binnenkort zal Brussel met een plan komen in 2030 de uitstoot van CO2 met 55 procent te reduceren. De emissienormen zijn de afgelopen tijd al flink aangescherpt. Als autofabrikanten niet aan deze normen voldoen, dan kunnen zij een flinke boete krijgen.
Partner Artikel