...

Dow Jones eenzaam aan de TOP

4 oktober 2006, 07:39 | Guy Boscart | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

De ATH bij de Dow Jones is gebro­ken intra­day, de pers lust er nu van want over­al zien we de kop­pen al staan, toch is het nog maar de vraag hoe­lang de Dow Jones het vol kan houden … Andere indices geven dat in feite al aan, we kijken daarom naar 2 andere indices, de Dow Jones Trans­port Index en de Philladel­phia SOX Index … Een analyse van deze 3 indices …

Wall Street toont geen echte power

De Inter­mar­ket Analyse zegt het al langer, de Big Caps zijn de laat­ste fond­sen die de ral­ly mak­en bin­nen een 4 jaars cyclus. Sinds de start van de ral­ly vanaf okto­ber 2002 waar op Wall Street de bodem werd gemaakt duurt het nu exact 4 jaar en die 4e ver­jaardag vieren we zoals het boek­je aangeeft met nieuwe records bij de Big Caps ofwel de grote en bek­ende fond­sen. Gis­teren bereik­te de Dow Jones zijn All Time High en kon daar zelfs 5 pun­t­jes boven intra­day, naar­mate het einde van de sessie naderde viel de index terug zodat we daar nu zo‘n 25 pnt onder staan.

Wat gaat er nu gebeuren? 
De kans is en bli­jft zeer groot dat een dal­ing legs” kri­jgt zoals de Amerikaan dat uit­drukt, na maan­den vri­jwel geen dalin­gen te kri­j­gen van meer dan 100 pnt laat staan 200 pnt met hoog vol­ume lijkt het me van alle kan­ten welkom daarmee eens van start te gaan. De Dow Jones staat nu zo hoog puur door enkele rede­nen die er in feite weinig tot niets toe doen, het­geen wat men nu aan­gri­jpt deze te verk­laren is de dal­ing van de Oliepri­js. De Olie viel terug vanaf bij­na 80 dol­lar tot nu 58 dol­lar, dat is 22 dol­lar ofwel bij­na 30%. Daar hebben we denk ik de schade nog niet van gezien bij de Hedge Funds, daar kom ik lat­er wel op terug in een Olieanalyse. Dus de dal­ende Oliepri­js maakt velen hele­maal Bull­ish. Aan de andere kant zien we de andere com­modi­ties veel inlev­eren, let op de met­al­en. Ook daar gaat men uit van de inflatie, eerst nog een dreig­ing, nu lijkt het een vriend in de hoop naar een verdere ral­ly op de beurzen.

Er zijn nog tal van andere niet te onder­schat­ten sig­nalen dat de VS in een recessie terecht zal komen, telkens weer wor­den die sig­nalen aan de kant geschoven en kijkt men enkel naar de enkele feit­en die er zo posi­tief uitzien. Het glas bli­jft nog even halfvol.

De Dow Jones mag echter tech­nisch (voor wat het nog waard is) niet onder de eerste blauwe oplopende ste­un­li­jn zakken en die lijn staat vrij dicht onder de huidi­ge koers. Een dal­ing van 100 pnt is al fataal voor de korte trend omhoog. Zakt de index onder die lijn dan kan deze makke­lijk naar de 11.400 en 11.300 pnt, genoeg poten­tieel omlaag dus, en dat samen met de teleurstelling van het niet halen van de top­pen kan dat pro­ces alleen maar ver­snellen. We bli­jven dus beter waakzaam.

Dow Jones Industrials

De Trans­port Index daar­ente­gen heeft de groot­ste moeite om door te stoten, na een ste­vige dal­ing beweegt de index nu zijwaarts en er komt een zware weer­stand te liggen rond de 4500 pnt door eerst het 200-daags gemid­delde en de top­pen van de afgelopen dagen, weken. Als de index weer zakt dan staan we snel opnieuw rond de 4100 pnt en daaron­der ziet het er zoals bek­end zeer slecht uit. Waarom ik deze index weer erbij pak is om nog­maals duidelijk te mak­en dat de Trans­port Index de richt­ing aangeeft voor welke kant de Dow Jones zal opgaan de komende weken/​maan­den. Als we daarop afgaan dan lijkt het me duidelijk.

Dow Jones Trans­port Index

De SOX Index:

Deze index zet een dag neer met een GAP onder de ste­un­li­jn, zeer slecht voorteken waar­door de index de komende dagen waarschi­jn­lijk verder zal zakken. Let eerst op de 440 pnt en lat­er de 430 pnt. Onder de 430 pnt hebben we een mooie sell te pakken met tar­gets tot onder de 400 pnt. De index lag er even sterk bij maar toen de zware weer­stand werd bereikt was het snel over en uit. Ook deze index is meestal een voor­lop­er voor wat er de komende weken zal gebeuren, als we daar reken­ing mee houden is onze gedachte van een dal­ing kan­srijk. Wall Street staat dus op een zeer kri­tisch punt.

Philly SOX Index

Guy Boscart
US Markets


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.