...

TA Am. Airlines, Shell, Solvay, ABN, Ahold en BMW

16 november 2023, 21:06 | Marcel Bronner | leestijd: 5 minuten | moeilijkheid: 5 / 12 | (0)

Met de grafieken doe ik vier landen aan. En een vijf- tot zestal sectoren. Zullen we maar snel gaan kijken?


Ahold-Delhaize:

Na een niet zo lang durend uitstapje buiten het dalende trendkanaal zijn zowel Ahold als Delhaize weer teruggekeerd binnen dat trendkanaal. Behalve een positieve divergentie bij de RSI zie ik niet zoveel positiefs. Ik verwacht eigenlijk dat de horizontale steun waar de koers vandaag op is gesloten het niet gaat houden.

Zit u short dan zou ik zeggen blijf zitten en kijk naar uw stop.

ABN-AmRo::

Ook Bank lukt het niet zijn beste beentje voor te zetten. Lagere toppen en lagere bodems brengen de financial steeds iets lager.

Links op de grafiek zien we een hoogste koers op 28 febr 2023 met euro 16,995. Kijken we dan rechts op de grafiek naar 8 november dan tikt Banken euro 11,825 als low aan. Dat is een verschil van 5 euro 17 en in procenten ruim 30%. Buy & Holders zijn even geen fijn gezelschap of het moeten rasoptimisten zijn.

Kan het (nog) lager? Ja, wat mij betreft wel. Ik denk dat de koersen nog lager gaan dan het hierboven beschreven low.

Solvay:

Als ik de grens naar onze Zuiderburen oversteek, vinden we daar dan een aandeel dat er minder slecht bijligt? Jawel, een voorbeeld daarvan is Solvay.

Solvay beweegt al een tijdje binnen een horizontale tradingrange. Bij het paarse pijltje dreigde de koers er even uit te zakken, maar dat bleek niet meer dan een plaagstoot van marketmakers. Om technisch analisten even op het verkeerde been te zetten.

Daarna testte de koers voor een tweede keer de onderzijde van de tradingrange. Daarop volgde een mooie rally die de koers in één klap op de target bracht. Ik heb het dan over bovenzijde blauwe blokje.

Op moment van schrijven denk ik dat het hoger kan, misschien wel tot aan de bovenzijde tradingrange.

Shell:

Shell was zó lekker bezig! Door de grijze horizontale weerstand, de throwback als test en daarna fluitend naar de rode weerstandslijn. Tsja, en toen was de tank leeg. De koers van Olies zakte weg, beleefde een opleving en zakt de laatste weken fors weg.

Diezelfde horizontale lijn moet nu dienst gaan doen als steun. Wat denkt u, zou het de neklijn van een H&S gaan worden? Nieuwsgierige aagjes mogen het aandeel best aanvragen bij een volgende column.

Bericht van Guy Boscart:

Voor wie een tijd­je een sig­naal­dienst wil vol­gen dan kunt u nu gebruik mak­en van de proef aan­bied­ing. Er loopt nu een aan­bied­ing om een abon­nement uit te proberen tot 1 JAN­U­ARI 2024 ofwel tot het einde van dit jaar voor slechts €35 !! Polleke Trad­ing wordt dan €45 en COM­BI-Trad­ing kan nu voor €75 !! Kijk vooral even een tijd­je met ons mee en beslis daar­na of het bij u past … Schri­jf u in via de link https://​www​.usmar​kets​.nl/​t​r​a​d​e​rshop en dan staat u snel op onze lijst met leden … Wat zit­ten met wat posi­ties in de markt nu, u kunt deze nog opne­men. Verder verwacht­en we nog veel mogelijkhe­den om op te han­de­len richt­ing het einde van het jaar.

Amercan Airlines:

Laatst had ik ook al zo'n leuke grafiek te pakken, een dalend trendkanaal dat naadloos overgaat in een stijgend trendkanaal. Ik heb even teruggekeken welke dat was en het blijkt de Euro/ Dollar te zijn.

Hier zien we twee smalle trendkanalen, dus met relatief weinig uitslagen van hoog naar laag. Ik verwacht dat de huidige stijging niet meer is dan een tijdelijk herstel als reactie op de daling. Een (niet getekende) weerstandsbalk gaat waarschijnlijk een dezer dagen al roet in het eten gooien.

BMW:

Met de zesde chart van vandaag doen we het vierde land aan.
Pfff, dit is geen gemakkelijke.

Onder de dalende trendlijn (negatief) zien we lagere toppen.
Boven het groene stijgende trendlijntje (positief) zien we een hogere bodem en hogere top.
De gang binnen het blauwe blokje (positief) levert een koersdoel op tot op de bovenkant van het blokje.
De slotkoers van vandaag, beneden het blauwe blokje (negatief) gooit dat positieve scenario eigenlijk weer direct in de prullenbak.

Dus...ja....maar....want.....wat nu? Ik gooi er een cliché tegenaan: In Doubt Stay Out. Mooi toch die Amerikanen? Zit u long dan kunt u best blijven zitten, met een stop.

Marcel Bronner schrijft als zelfstandig technisch analist columns voor US Markets.

Hij benadert de markt op basis van technische analyse. Zijn analyses zijn geen beleggingsadvies noch een advies om te kopen of verkopen. U kunt de analyses gebruiken als één van de vele componenten om uw beslissing op te baseren.

Schrijft hij over een aandeel dat hij in portefeuille heeft, dan meldt hij dat in die column.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »

2 comments

17 november 2023, 16:11

De lage koers was het bestuur van Shell lange tijd een doorn in het oog. Shell koopt eigen aandelen in, op basis van het dividendrendement is het ook een aantrekkelijk aandeel. Ik denk daarom dat het logisch is dat de steunlijnen het gaan houden en als het een kop/schouder wordt, dan zou ik geen diepe daling verwachten. Mochten er toch beleggers zijn die hun aandelen voor ruim onder de 30 willen verkopen, geef dan ze maar hier, dan doe ik inkopen.

(1)
17 november 2023, 09:05

Shell de rsi gaf het al aan...

(0)
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.