...

TA: Markten blijven hangen in range, LONGKans VOPAK

21 maart 2017, 06:51 | Daïm Boscart | leestijd: 9 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

Een kalme dag op de beurzen gis­teren en eigen­lijk was er ook weinig reden tot actie en reur­ing op de mark­ten. Er was vri­jwel geen nieuws op Macro-Economisch niveau en ook uit het bedri­jf­sleven en de over­heid waren er geen gelu­iden te horen gis­teren. Van­daag staan er wel weer wat bedri­jf­s­ci­jfers op de agen­da, in Duit­s­land komen de grote autobedri­jven Porsche en BMW met cijfers ter­wi­jl ook Nike, Petro­bras en FedEx ook met cijfers komen van­daag.

De kalmte op de beurzen gis­teren resul­teerde in kleine koer­swi­jzigin­gen op de beurzen. Zo leverde de AEX ruim een punt aan waarde in ter­wi­jl de DAX er ruim 40 moest inlev­eren. In de VS lever­den de mark­ten ook wat aan waarde in, zow­el de Dow Jones als de S&P 500 moesten uitein­delijk een klein min­net­je toe­lat­en. Grote ver­liez­er op Wall Street was wederom de Dow Trans­port die 0,5% aan waarde moest inlev­eren. Hier­mee loopt de diver­gen­tie tussen de Trans­port en de overige indices verder op. Aan de andere kant noteerde de Nas­daq gis­teren een nieuwe ATH door 5.915 pun­ten te noteren, uitein­delijk sloot de index op 5.901 pun­ten en dus bli­jft de Nas­daq er goed bijliggen. Al met al lijken de mark­ten in een con­sol­i­datiefase belandt te zijn. Er ontstaat diver­gen­tie tussen enkele grote indices op Wall Street maar per sal­do bli­jven mark­tvol­gende indices zoals de DAX, AEX , Dow Jones & de S&P 500 tussen de gren­zen van de afgelopen weken staan. Druk ontstaat hier­door aan twee kan­ten en de markt zal snel een kant moeten gaan kiezen waar­na de diver­gen­tie in de VS vanzelf zal gaan verd­wi­j­nen, in decem­ber 2016 was dit ook het geval.


Goed nieuws voor de liefheb­bers van Aan­de­len en Indices: Vanaf 1 jan­u­ari 2017 ver­stu­urt anal­ist Daïm Boscart in samen­werk­ing met Senior Trad­er Guy ook sig­nalen op aan­de­len en indices via de TA Trad­ing Aan­de­len & Indices Ser­vice”. U kunt dit abon­nement uit­proberen tot 1 mei 2017 voor slechts 39,-. Voor meer infor­matie zie: 


Wall Street
Op Wall Street dus een verdeeld beeld. Men maakt zich grote zor­gen over de Dow Trans­port die de afgelopen dagen fors aan waarde heeft moeten inlev­eren. Vol­gens de Dow The­o­ry is de Dow Trans­port index juist een van de voor­lop­ers van de markt waar­bij grote indices zoals de Dow Jones vaak zullen vol­gen wan­neer de Trans­port index een draai van de trend heeft ingezet. Met de terug­val van ruim 5% kun­nen we wel stellen dat de Dow Trans­port een serieuze draai is ges­tart maar de overige indices willen voor­lop­ig nog niet vol­gen. De Nas­daq presteert juist beter dan ooit, de Amerikaanse Tech-Index noteerde gis­teren een nieuwe All Time High en dat ter­wi­jl overige indices zoals de Dow Jones en de S&P 500 inmid­dels meer dan 1% ver­wi­jdert zijn van hun record­top­pen.

Deze ver­schillen in de markt noe­men we diver­gen­tie, de geschiede­nis leert dat deze ver­schillen (bijv. tussen de DJT & Nas­daq) in de loop van de tijd wel weer zullen wor­den recht­getrokken. De vraag is echter wie het ver­schil zal gaan goed­mak­en en wie er op het moment de ver­keerde kant uit beweegt. Vooral­snog kan het bei­de kan­ten op en zolang de mark­t­bepal­ende indices de Dow Trans­port niet vol­gen in haar Rever­sal” bli­jven de opwaartse mogelijkhe­den onbe­grensd. De indices bli­jven namelijk erg vlak rond de ATH-niveaus hangen maar gezegd moet wor­den dat de neer­waartse druk ron­dom de huidi­ge niveaus duidelijk aan­wezig is en ook zal bli­jven.

De Dow Jones staat de afgelopen weken onder serieuze druk. Na het noteren van de ATH rond 21.170 pun­ten heeft de DJ een neer­waartse beweg­ing ingezet waar­bij de koers van de index weer onder de 21.000 pun­ten is belandt. Deze 21.000 pun­ten blijkt de afgelopen dagen een moeil­ijk te passeren grens voor de Dow Jones. Aan de onderkant zien we ste­un voor de Dow Jones rond de 20.850 pun­ten, dit is het niveau waar men begin deze maand een opwaartse beweg­ing inzette om de 21.000 te passeren en ver­vol­gens de ATH te noteren op 21.170 pun­ten. Voor­lop­ig wor­den de genoemde ste­un en weer­stand van 20.850 & 21.000 pun­ten gere­specteerd door beleg­gers waar­door men in een soort van impasse’ is belandt. Opwaartse beweg­in­gen wor­den toege­lat­en tot de 21.000 zone waar­na de index weer op bezoek gaat bij de 20.85020.800 ste­un­zone. Vooral­snog zie ik geen indi­ca­toren die een einde kun­nen mak­en aan dit een­z­i­jdi­ge beeld. De komende dagen zal de Dow Jones voor een keuze komen te staan, wie te vol­gen? Gaat de index weer mee omhoog met de Nas­daq om een nieuwe top te noteren of zal de index zoals de Dow The­o­ry voorschri­jft de Trans­port index vol­gen richt­ing het zuiden? Veel vra­gen maar het antwo­ord zal afhangen aan het sen­ti­ment van van­daag en mor­gen.

Hourly Dow Jones:AEX
Ondanks de grote neer­waartse druk op de AEX de afgelopen dagen bli­jft de index hangen rond de jaar­top die werd geno­teerd op 517 pun­ten. Waar ik de afgelopen dagen toch wat pes­simistisch was over de AEX ben ik posi­tief ver­rast door de manier waarop de koersen momenteel wor­den vast­ge­houden. Grote dalin­gen wor­den afgewend en indi­en men boven de 510,6 & 514 pun­ten bli­jft staan bli­jven de opwaartse mogelijkhe­den voor de index intact. Wellicht zullen we deze week toch richt­ing de top­zone van 2008 gaan rond de 518 pun­ten waar­na het vizier kan wor­den gezet op de top­zones van 2007 begin­nend bij de 520 pun­ten.

Het mid­del­lange ter­mi­jn beeld van de AEX bli­jft onveran­derd na de geringe koerss­chom­melin­gen van de afgelopen dagen. De index bli­jft zich hand­haven tussen de 514 – 518 pun­ten waar­door het geloof in een ver­volg van de opwaartse trend toe­neemt. Indi­en de AEX de sti­jging van het afgelopen jaar weet door te zetten zal het bin­nen afzien­bare tijd rond de koer­sniveaus van 2007 belanden. Hier wacht­en enkele inter­es­sante top­pen op de index rond de 520, 530 & 560 – 564 pun­ten. Met de huidi­ge mark­tom­standighe­den kan ik niet anders con­clud­eren dat de jaar­top van 2007 (560564) pun­ten vooral­snog het koers­doel voor de AEX wordt op de mid­del­lange ter­mi­jn. In de tussen­ti­jd zal de index nog wat kleinere sla­gen moeten win­nen voor­dat men rond deze top zal belanden. Voor de AEX is het in ieder geval van belang dat men boven de 500 pun­ten bli­jft staan wil de index het zojuist genoemde koers­doel gaan bereiken. Een terug­val van de index zal zek­er plaats kun­nen gaan vin­den maar in dat geval is het belan­grijk dat de koers zich laat opvan­gen door de ste­un­niveaus rond de 511, 506 & 502 pun­ten. Bij een koersval onder de 502 pun­ten kan de AEX bin­nen afzien­bare tijd terug­vallen tot 488 of zelfs 480 pun­ten om vanu­it daar de mid­del­lange ter­mi­jn sti­jging weer op te pakken.

Vooral­snog bli­jft de index gewoon hangen bin­nen de vertrouwde range waar ste­un- en weer­stand­sli­j­nen nu bij elka­ar komen. Op de uur­grafiek is mooi te zien hoe de neer­waartse en oplopende lij­nen elka­ar tegenkomen. Dit gevecht tussen ste­un en weer­stand heeft zijn weer­slag op de koersen die gis­teren dan ook weinig deden. Een echte win­naar is nog niet uit de bus gekomen maar wan­neer een van de twee kan­ten wint kan de daarop vol­gende beweg­ing wel eens groot zijn. Vooral­snog houdt ik bei­de opties open en met US Mar­kets Trad­ing zullen we min­u­ut per min­u­ut kijken naar wan­neer een kan­tel­ing van het sentiment/​momentum zich zal aan­di­enen.

Dai­ly AEX:Hourly AEX:Aan­deel in focus — VOPAK Long
Van­daag bespreek ik een LONGkans voor het aan­deel VOPAK. Het aan­deel kende gis­teren een goede dag waar­bij het aan­deel 0.7% aan waarde wist bij te schri­jven. Hier­mee heeft VOPAK zich ondanks de min­dere sessies van de afgelopen dagen weten te hand­haven boven de €40,-. Met deze koers kan VOPAK de komende dagen weer vooruit aangezien de opwaartse druk de komende peri­ode zal toen­e­men door de ste­un­niveaus aan de onderkant van de koers. Daar­naast zal VOPAK weer richt­ing het niveau van €41,8 willen bewe­gen om de GAP open­ing van begin 2017 te sluiten. Des­ti­jds viel de koers van VOPAK enorm terug nadat anal­is­ten van Gold­man Sachs een verkoopad­vies gaven voor het aan­deel. Uitein­delijk viel het aan­deel terug tot wel €37,5 en dat ter­wi­jl VOPAK begin 2017 nog ruim €45,- noteerde. Een terug­val van ruim 16% dus maar gelukkig trekken de koersen de afgelopen weken weer wat aan. Naar het bestud­eren van de grafieken van VOPAK geloof ik zelfs dat het aan­deel bin­nen afzien­bare tijd zelfs weer kan aantrekken tot de €42-€43 zone waar de bovenkant van de huidi­ge neer­gaande trend wacht. Het fonds zal zich weer willen lat­en aantrekken door de MA’s die op het moment rond de €41-€43 schom­me­len ter­wi­jl er nog steeds een GAP­close wacht rond deze niveaus. Neem daar­bij de duurza­am oplopende ste­un­li­jn onder de bodems die al van ander­half jaar gele­den dateert en de mogelijkheid tot een her­s­tel nemen langza­am maar zek­er toe. Verder beweegt de RSI van VOPAK weer richt­ing de 50 en een opwaartse door­braak van deze 50 grens kan VOPAK weer verder richt­ing het noor­den bren­gen. Zodoende voorzie ik een LONGkans voor het aan­deel VOPAK:

Dai­ly VOPAK:Hourly VOPAK:
Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.