...

TA Tesla, Fuelcell Energy, Greenyard, Air France, AEX en Apple

27 april 2023, 00:59 | Marcel Bronner | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

Zes items, zeven grafieken. Hoe dat in elkaar steekt? Er is maar één manier om dat uit te vinden en dat is zo snel mogelijk om de link klikken om de column te lezen! De zes items zijn allemaal op verzoek, leuk!


Dames gaan voor, dus eerst de aanvragen van de dames. Terwijl ik dit schrijf vraag ik me af of ik niet in overtreding ben? Er zijn van allerlei groepen die, terecht of onterecht, menen zich overal mee te moeten bemoeien. Zo kan ik niets meer schrijven, want zo trek ik de dames voor en benadeel ik de heren, neutralen en de andere 69 genders die in de paspoorten kunnen. Ik doe lekker ouderwets en als iemand mij aan de schandpaal wil nagelen, dat zien we dan wel weer.
Dus! Dames! Daar gaan we!!!

AEX op verzoek van lezeres wdeb:

Bij de AEX bedoelde ik te zeggen dat de zijwaartse beweging van de laatste tijd de belegger in slaap zou kunnen sussen. Dat de belegger denkt dat het ook morgen wel weer zijwaarts gaat. Dat is vaak stilte voor de storm, gevolgd door een beweging opwaarts of neerwaarts.

De koers bewoog binnen het rode blokje saai zijwaarts en we zijn twee dagen verder en u ziet de neerwaartse uitbraak. De index leverde 11 punten in, en intraday nog meer. Nu moet de oranje horizontale lijn een verdere daling voorkomen.

Greenyard op verzoek van lezeres wdeb:

Natuurlijk wil ik Greenyard bekijken, geen enkel probleem! Aan de andere kant, ik wil alle andere tienduizenden aandelen wereldwijd niet discrimineren door ze niet te behandelen vandaag. Mijn welgemeende excuses hiervoor.

Bij Greenyard moeten we een beetje oppassen. Onder de blauwe trendlijn zien we wat lagere toppen en bodems. Tevens zien we een slotkoers onder de oranje horizontale steunlijn. Een heel klein lichtpuntje is de positieve divergentie bij de RSI, maar ik wijs er op dat de grafiek leidend is.

Mochten we nu onder het bodempje van een paar beursdagen geleden komen dan is een verdere daling richting euro 5,90 zeer waarschijnlijk. Dat is het niveau van de groene horizontale steunlijn.

Apple op verzoek van lezeres lda:

Bij Apple is het koersdoel van de H&S onder de paarse lijn gehaald. Dat was namelijk de bovenkant van het blauwe blokje. Op een volgende grafiek van Apple heb ik het blauwe blokje nu al voor mezelf verwijderd.

Als we heel streng zijn, en dat ben ik, dan is de koers uit het rode stijgende trendkanaal gevallen. Nog geen nood, want de blauwe stijgende trendlijn vangt onze eerste schrik op. We mogen dus voorzichtig naar boven blijven kijken, maar dienen extra alert te worden. Een val door de blauwe trendlijn zou een tweede signaal zijn dat de grafiek technisch aan het afzwakken is.

Tesla op verzoek van lezer aboot:

Alhoewel u hem niet officieel aanvroeg meende ik Tesla toch even kort te moeten behandelen.

Bij de rode pijl ziet u de koers uit het blauwe blokje vallen, zelfs met een gap. Dat én dat de koers nu op het laagste punt sindsdien is gesloten doet mij vermoeden dat de koers naar de onderzijde van het rode blokje kan lopen. Dat is ongeveer Usd 122,80.

Fuelcell Energy op verzoek van lezer aboot:

U krijgt vandaag een speciale behandeling want ik bekijk én de weekgrafiek én de daggrafiek. Uiteraard ben ik daarmee alle anderen aan het beledigen, discrimineren en aan het achterstellen, maar hé, that's me.

Met de hierboven getoonde weekgrafiek ziet u duidelijk wat wij allemaal van Fuelcell Energy vinden. U ziet een geweldige stijging die helaas wordt gevolgd door een steeds verder afzwakkende koers. Onder de paarse dalende trendlijn is de koers nu door de oranje horizontale steun aan het zakken.

Fuelcell Energy (het vervolg) op verzoek van lezer aboot:

Hier krijgt u de daggrafiek en ook nog eens ingezoomd. U ziet hier dat voor de tweede achtereenvolgende beursdag de koers onder de oranje steun is gesloten. Opvallend is ook dat de RSI nog niet van plan is een positieve divergentie neer te zetten. De RSI bevestigt dus. Bijna dag in dag uit is de technische conditie van dit aandeel aan het verzwakken...

Air France KLM op verzoek van lezer PetervdK:

Ja, ik ben het met u eens, de H&S was/ is prachtig! Met het vakantieseizoen voor de boeg zou men op een hogere koers moeten anticiperen. De door u genoemde verhoogde brandstofprijzen en de perikelen rondom de prijzen van vliegtickets zouden juist een drukkend effect moeten hebben.

Ik ben technisch analist en mijn taak is alles te vergeten en naar de koersgrafiek te kijken. U mag zelfs weten dat ik op een dusdanige manier naar de chart kijk dat ik bewust vergeet dat het AF-KLM is. Ik kijk dus naar een willekeurige (dag)grafiek!

Ik zie dan de volgende punten:

- de hoofd-schouder topformatie
- de val door de paarse neklijn
- onder de blauwe trendlijn lagere toppen en lagere bodems

Het langgerekte blokje is de te berekenen target op basis van de H&S. De onderzijde wel te verstaan. De onderzijde van het paarse blokje is de eerste target op basis van de recente koershistorie. Het enige wat de daling kan voorkomen is een mogelijke positieve divergentie bij de RSI. Helaas, die staat er nu i.i.g. nog niet en als die er al komt dan is de grafiek zelf altijd nog leidend. Ik verwacht dus nog lagere koersen voor deze grafiek. Welke grafiek was het ook alweer? O ja: Air France-KLM.

Tot in het weekend allemaal!

Marcel Bronner schrijft als zelfstandig technisch analist columns voor US Markets.

Hij benadert de markt op basis van technische analyse. Zijn analyses zijn geen beleggingsadvies noch een advies om te kopen of verkopen. U kunt de analyses gebruiken als één van de vele componenten om uw beslissing op te baseren.

Schrijft hij over een aandeel dat hij in portefeuille heeft, dan meldt hij dat in die column.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »

1 comment

28 april 2023, 09:54

Bedankt Marcel
Je ziet het Air France KLM geeft niet op. wil idd boven het nivo van 1.5 blijven
We gaan toch de ontwikkelingen volgen (!)

(0)
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.