...

TA Tesla, Solvay, ING, AEX, KBC en Adyen

25 oktober 2023, 13:14 | Marcel Bronner | leestijd: 6 minuten | moeilijkheid: 4 / 12 | (2)

Terug van weggeweest, Ik was even uit de lucht, maar hier is de column van vandaag. De column bestaat voor de helft uit charts uit eigen koker en de andere helft uit verzoeken. Ik ga snel van start.


+++++
Ik ben niet eens met de eerste grafiek begonnen en ik heb van iemand al één (1) ster te pakken. Een niet al te beste beoordeling hahaha. Dank u wel voor uw "rating".
+++++

Solvay op verzoek van rdvd:

Natuurlijk kan ik dat, ik ga mijn best doen voor u. Ik begin met Solvay.

Op de daggrafiek heb ik redelijk ingezoomd. Zo zien we vanaf maart tot nu een blauw blok: de horizontale tradingrange. Verder vermoed ik dat de paarse pijl dan ook moet opvallen. Die wijst naar de intraday candle van vandaag. Als we zouden doen alsof dit ook de slotkoers is dan is er iets belangrijks gaande. Een neerwaartse uitbraak uit de tradingrange. We moeten nu paraat zijn.

Als er iemand wil weten wat het vervolg en de consequenties zijn, vraag dan gerust Solvay opnieuw aan!

AEX:

Ja, en dan de AEX. Die vind ik wel grappig. Als u regelmatig mijn columns leest dan heeft u wel een vermoeden wat ik bedoel...de H&S, de neklijn, de uitbraak en de target. Met name het halen van die target was een dingetje. Ging het nu wel of niet gebeuren na het op een haar na halen van die target. Ik verwijs dan naar 4 oktober waar de target net niet werd gehaald, de blauwe balk deed zijn werk als steun.

De groene pijl wijst naar 23 oktober. Gisteren werd de target alsnog gehaald. De haar (wick) van de candle dook zelfs iets verder weg dan het niveau van de target en vond steun op de onderzijde van de steunbalk.

ING op verzoek van rdvd:

Bij ING heb ik voor meer koershistorie gekozen op de daggrafiek. Meer dan op de eerste twee grafieken van vandaag. Zo kan ik de rode stijgende trendlijn in zijn geheel laten zien. Rechts op de grafiek ziet u dat ING daar neerwaarts door is gebroken.

Al eerder zagen we de financial uit het blauwe stijgende trendkanaal vallen, inclusief een test van de onderzijde als weerstand. Zie de rode pijl voor deze pull back.

Inmiddels heb ik een rood dalend trendkanaal getekend met lagere toppen en lagere bodems. Binnen dat trendkanaal is ING recent door de rode en blauwe steun gezakt. We kunnen nu met zijn allen beredeneren dat de technische conditie nogal is verzwakt.

De koers staat onderin het trendkanaal en misschien mogen we een herstel verwachten. Dat zou dan m.i. niets meer dan een herstel in de downtrend zijn.

Bericht van Guy Boscart:

Voor wie een tijd­je een sig­naal­dienst wil vol­gen dan kunt u nu gebruik mak­en van de proef aan­bied­ing. Er loopt nu een aan­bied­ing om een abon­nement uit te proberen tot 1 JAN­U­ARI 2024 ofwel tot het einde van dit jaar voor slechts €35 !! Polleke Trad­ing wordt dan €45 en COM­BI-Trad­ing kan nu voor €75 !! Kijk vooral even een tijd­je met ons mee en beslis daar­na of het bij u past … Schri­jf u in via de link https://​www​.usmar​kets​.nl/​t​r​a​d​e​rshop en dan staat u snel op onze lijst met leden … Wat zit­ten met wat posi­ties in de markt nu, u kunt deze nog opne­men. Verder verwacht­en we nog veel mogelijkhe­den om op te han­de­len richt­ing het einde van het jaar.

Tesla:

Tesla heeft wat mindere dingen laten zien:

- lagere toppen onder de rode trendlijn
- door de groene stijgende trendlijn gevallen
- door de horizontale blauwe steunlijn gezakt.

Ik zou nog meer kunnen optekenen, maar dit is wel even voldoende. De technische conditie is verzwakt.

De redding moet nu komen van de blauwe horizontale balk. Die ligt over eerdere toppen en een bodem. De laatste drie beursdagen lijkt daar steun te worden gezocht door Tesla. De openingskoers heb ik nog niet, maar ik ben reuze benieuwd waar die komt. Ik denk dat de steunbalk het voorlopig gaat houden, maar als u Tesla in bezit heeft dan raad ik u aan goed naar uw stop te kijken.

KBC op verzoek van rdvd:

KBC bekeek ik voor het laatst op 17 oktober. De koers was toen net met een lange rode candle door de blauw/ groene steunbalk gezakt. Vandaag terugkijkend kunnen we vaststellen dat dat de voorbode was van verder wegvallende koersen. Dat was overigens waar ik voor waarschuwde in het stukje van 17 oktober.

Met de grafiek van vandaag met de koers tot nu toe (intraday) ga ik schrijven dat het nog lager kan. De eerste beetje serieuze steun ligt op het niveau van de groene horizontale lijn. Die ligt op ongeveer euro 49,70.

Adyen:

Tsja, wel, hum...wat moet je nou met Adyen als je long zit?

Zit iemand long omdat hij/ zij/ het tijdens de daling is blijven zitten of omdat hij/ zij/ het recent long is gegaan? In het eerste geval bekijkt de persoon de situatie niet technisch en benijd ik u niet. In het tweede geval begrijp ik het. U zou dan wel even heel goed op moeten letten waar u uw stop gaat leggen.

Het is naar mijn bescheiden mening nog lang niet zeker dat we vanaf nu omhoog zouden moeten gaan. De oranje steun ligt over een heel mager bodempje uit maart 2020 (nee, geen typefout!!!) en de intradaykoers van vandaag ligt daaronder. Uw staat van alertheid zou heel hoog moeten zijn.

++++
En ik heb inmiddels (na het voltooien van de column) denk ik ook een 5-ster "rating" te pakken. Het aantal sterretjes staat nu gemiddeld op drie!!! Grappig.
++++

Ik zie eventuele verzoeken graag tegemoet!

Marcel Bronner schrijft als zelfstandig technisch analist columns voor US Markets.

Hij benadert de markt op basis van technische analyse. Zijn analyses zijn geen beleggingsadvies noch een advies om te kopen of verkopen. U kunt de analyses gebruiken als één van de vele componenten om uw beslissing op te baseren.

Schrijft hij over een aandeel dat hij in portefeuille heeft, dan meldt hij dat in die column.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »

1 comment

1 november 2023, 23:13

Mr Bronner, is het mogelijk om nog eens een TA van Solvay te maken

(0)
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.