...

Waarom de AI-bubbel al 17 keer groter is dan de dotcom-bubbel?

18 oktober 2025, 13:50 | Trader Guy | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)

De AI-hype groeit explosief, maar som­mige experts wantrouwen de enorme waarderingen.

Een vooraanstaande mark­tanal­ist beweert dat de AI-bubbel zelf maar lief­st 17 keer grot­er is dan de beroemde dot­com-bubbel van eind jaren negentig. Maar wat betekent dat pre­cies? En waarom zegt hij dat deze markt mogelijk op de rand van een enorme crash staat? Lees verder om meer te ont­dekken over deze span­nende en soms zorgelijke ontwikkeling.


Waarom zegt een bek­ende anal­ist dat de AI-bubbel al 17 keer grot­er kan zijn dan de dotcom-bubbel?

De afgelopen maan­den is er veel aan­dacht voor de snelle en extreme waardes­ti­jging van enkele AI-star­tups. Som­mige experts zeggen dat er een grote bubbel is ontstaan, die zou op zijn minst vergelijk­baar moeten zijn met die van eind jaren negentig. Toen tij­dens het dot­com-tijd­perk waar bedri­jven veel te hoog gewaardeerd werden. 

Een bek­ende anal­ist, Julien Gar­ran, gaat zelfs nog een stap verder: hij zegt dat deze AI-bubbel zelfs 17 keer grot­er kan zijn dan die dotcom-bubbel!

Wat is nu pre­cies een bubbel?
Een bubbel ontstaat zodra duidelijk wordt dat de waarde van bedri­jven veel hoger is dan wat ze echt waard zijn op basis van hun winst of groei. Op een gegeven moment barst zo’n bubbel en daalt de waarde plots fors van deze bedrijven.


Hoe komt Gar­ran tot deze indruk­wekkende con­clusie?
Gar­ran zegt dat er in de Verenigde Stat­en enorm veel geld wordt uit­gegeven en geïn­vesteerd in AI, zon­der dat daar echte winst tegen­over staat. Hij vergelijkt dat de huidi­ge ver­spilling van geld met de enorme zeep­bel eind jaren negentig. De huidi­ge bubbel zou mogelijk al bij­na 17 keer grot­er moeten zijn dan toen. Ook zegt hij dat de huidi­ge al zelfs al vier keer grot­er zou zijn dan de vast­goed­bubbel van 2008.

Waarom is dat zo snel gegaan?
Veel bedri­jven investeren momenteel enorm en blind in AI, vooral in de grotere mod­ellen zoals Chat­G­PT. Maar vol­gens Gar­ran mak­en ze niet genoeg winst en is de tech­nolo­gie nog niet echt nut­tig voor de economie. Ze bli­jven geld investeren, omdat er veel geld in de indus­trie omgaat en investeerders bli­jven geloven dat AI de huidi­ge wereld com­pleet zal gaan veranderen. 

Maar vol­gens Gar­ran klopt dat beeld niet hele­maal. Hij zegt dat de tech­nolo­gie nog lang niet sterk genoeg is om echt veel geld waard te zijn op dit moment, dat komt omdat er nog te veel beperkin­gen zijn.

Wat betekent dit voor ons?
Gar­ran waarschuwt dat deze AI-hype miss­chien niet zo’n goede invester­ing is als het lijkt. Veel bedri­jven mak­en nu en de komende jaren nog ver­lies en er is nog steeds geen duidelijke manier om echt winst te behalen uit deze tech­nolo­gie. Zodra de hype stil­valt of zelfs stopt, kun­nen er veel bedri­jven en investeerders extreme ver­liezen lijden.

Kort samengevat:

  • De AI-wereld groeit veel te snel in waarde, dat betekent niet dat deze ontwik­kel­ing momenteel terecht is.
  • Deze anal­ist zegt dat de waarde van de huidi­ge bubbel tot 17 keer grot­er is dan de dot­com-bubbel van vroeger.
  • Het gevaar is dat deze bub­ble snel kan barsten, waar­door er heel veel geld ver­loren kan gaan.

Wat kun­nen we hier­van leren?
Het is belan­grijk om kri­tisch te bli­jven over de verwachtin­gen van AI en niet alles voor waar aan te nemen wat er wordt gezegd. De Tech­nolo­gie kan fan­tastisch zijn, maar de grote hype ron­dom AI lijkt soms meer gebaseerd op ent­hou­si­asme dan op feit­elijke mogelijkheden.

Het is dan ook zeer belan­grijk om kri­tisch te bli­jven kijken naar de grote beloftes en verwachtin­gen rond AI.

US Mar­kets Redactie


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.