Beursdagboek US Markets Redactie 5 augustus 2017, 13:49

...

Weekendupdate - 31 juli t/m 4 aug

5 augustus 2017, 13:49 | US Markets Redactie | leestijd: 9 minuten | moeilijkheid: 7 / 12 | (0)


Dit was de laat­ste cijfer­week waarin we echt grote namen voor­bij hebben zien komen (de rust voor anal­is­ten keert langza­am terug). Natu­urlijk zijn nog niet alle blue chips voor­bij gekomen. Zo komen er op de Dow Jones nog enke­len ver­spreid over twee weken en op de AEX duurt dat zelfs nog een maand, want Gemal­to komt pas op 1 sep­tem­ber.

Man­agersinkoopin­dex­en
Zoals gewoon­lijk komen in de eerste week van de maand de PMI’s naar buiten. Voor de euro­zone bleef dat voor de dien­sten­sec­tor in juli onveran­derd op 55,4 pun­ten. Voor Duit­s­land zak­te de PMI van 53,5 naar 53,1 pun­ten. In Frankrijk en Enge­land zagen we juist lichte sti­jgin­gen. De maakin­dus­trie voor de euro­zone daalde licht­jes van 56,8 naar 56,6.
De PMI voor de Amerikaanse maakin­dus­trie zak­te met ander­halve punt naar 56,3 en de dien­sten­sec­tor maak­te een forse tik naar bene­den van 57,4 naar 53,9 pun­ten.
In Chi­na, waar de maakin­dus­trie immer nog de belan­grijk­ste economis­che dri­jfveer is daalde de PMI iet­sjes naar 51,4 pun­ten de PMI van medi­a­bedri­jf Caix­in steeg juist, van 50,4 naar 51,1 pun­ten.
De dien­sten­sec­tor in Chi­na is nog steeds erg klein ten opzichte van de pro­duc­tiesec­tor maar groeit met een rap tem­po. De PMI zak­te echter met een tiende pun­t­je naar 51,5 pun­ten, wat nog wel steeds op groei duidt (alles onder de 50 pun­ten betekent krimp).
Al met al dus nog steeds pri­ma cijfers waaruit blijkt dat we nochtans met kleine dip­jes in de groei te mak­en hebben.

Amerikaanse autoverkopen
Hoewel dit als kleine macro­fac­toren geteld wor­den, is het een inter­es­sant gegeven om te kijken naar de maan­delijkse verkopen. Immers hangt aan zo’n aankoop een pit­tig pri­js­je en geeft het dus de koop­kracht van de Amerikaanse con­sument weer.
Er is een duidelijke negatieve trend waar te nemen in de verkoop van personenauto’s. Dat gebeurt eigen­lijk al decen­nia lang maar we naderen met rap tem­po weer de dip van 2009 die rond de 4,5 miljoen voer­tu­igen ligt. Daar tegen­over bli­jven truck sales (SUV’s, light trucks, personenauto’s) wel sti­j­gen, al zwakt die groei de laat­ste maan­den wel af tot rond de 10,5 miljoen stuks per maand.
De totale verkoop van voer­tu­igen toont ook stag­natie in de groei. Afgelopen cijfer kwam uit op 16,7 miljoen stuks waar­bij enkele maan­den terug nog meer dan 18 miljoen stuks verkocht wer­den. Dit wil echter niet zeggen dat de koop­kracht achteruit is gegaan. Vorige week rap­por­teer­den de auto­bouw­ers ook slechte verkoop­ci­jfers waarin bij­na alle grote fab­rikan­ten een dal­ing voor de kiezen kre­gen, op enkele Azi­atis­che pro­du­cen­ten na.

Azië
In het verre oost­en bli­jft de Nikkei maar moeite hebben met de 20.000 pun­ten. Het zijwaartse patroon dat de index momenteel ver­toont wordt ook steeds grim­miger. Mocht er toch een break­out naar boven plaatsvin­den dan zou de 20.950 top een nieuw tar­get wor­den.
De beurzen in Chi­na maak­ten kleine plus­jes tot een half pro­cent en in Hong Kong eindigde de hoofdin­dex ruim 2% hoger.

Nikkei225 — day chartEuropa
De AEX is de week 0,7% hoger uit gegaan en dat had het vooral te danken aan de korte ral­ly die in de laat­ste han­del­su­urt­jes plaatsvond. Dat was een directe reac­tie op het banen­rap­port van de Amerikaanse over­heid dat wees op een ver­grote kans van een strakker Fed-beleid. De echte reden is dus voor­namelijk de beweg­ing in val­u­ta want de Euro zak­te aanzien­lijk na dat nieuws (Amerikaanse indices bleven namelijk wel bin­nen de lijn­t­jes).
Eind­stand vri­jdag net boven de 529 pun­ten. Maandag liep de maand juli af en daarmee komt de eind­stand uit op 525,4 ofwel een plus van een mooie 3,6%.

Cijfers op het hoofd­fonds kwa­men van onder andere ING, dat het aan­tal klanten zag groeien met 700.000 alsmede de net­towinst naar 1,37 mil­jard euro (+6%). De koers ging 0,85% hoger de han­del uit op 15,7 euro.
Bij DSM werd over het eerste half jaar ook groei getoond. De omzet steeg met 11% naar 4,3 mil­jard euro. Miss­chien nog belan­grijk­er is de ver­hoging van de verwachtin­gen over de rest van het jaar. Het aan­deel steeg afgelopen week 5,9%.
Heineken was de derde blue chip met een han­del­sup­date voor H1 en liet ons weten dat de verkoop in Azië nog steeds sterk is. Over de hele lin­ie groei­de het verkoopvol­ume van de bier­pro­du­cent met 2,6%. De omzet steeg met 400 miljoen naar 10,5 mil­jard euro tegen het­zelfde half­jaar in 2016. Vol­gens hen is Afri­ka de vol­gende markt die zij willen (en kun­nen) verov­eren. Zij voorzien daar de komende 25 jaar dan ook veel groeikansen. Het aan­deel sloot de week een half pro­cen­t­je hoger op 88,2 euro per stuk.

AEX — day chart
AEX — week chartDe DAX die het de afgelopen weken zwaar had, mocht deze week 1,1% hoger sluiten op een stand van 12.298 pun­ten. Een sti­jging van 135 pun­ten ten opzichte van vorige week. Ook zij had­den dat voor­namelijk te danken aan de abrupte dal­ing van de euro na het Amerikaanse banen­rap­port.

DAX — day chartDAX — week chart
De CAC steeg 1,4% op week­ba­sis en de BEL met 0,6%. De Engelse FTSE100 tik­te bij­na 2% bij op een dal­ende Pond en een besluit van de Bank of Eng­land om niets te wijzi­gen.


Verenigde Stat­en
Deze week was het de beurt aan de groot­ste naam op de Amerikaanse beurs.
Apple toonde dins­dag nabeurs de resul­tat­en. Omzet was hoger dan verwacht, op 45,4 mil­jard voor het derde kwartaal (ja, zij reke­nen een ander fis­caal jaar). De winst per aan­deel lag wat lager dan de geschat­te 1,87 dol­lar, op 1,67 dol­lar per aan­deel. Beleg­gers reageer­den ent­hou­si­ast, met name op de posi­tieve vooruitzicht­en die Apple stelde (en de aankomende ten-year-anniver­sary Iphone). Het aan­deel ging 4,6% hoger de week uit.
Kraft Heinz, dat enkele maan­den terug nog een bod op Unilever deed (en snel de deur werd gewezen) liet telleurstel­lende cijfers zien. De verwachtin­gen wer­den niet waarge­maakt maar belan­grijk­er is dat de omzet en winst lager uitk­wa­men dan Q2 een jaar eerder.
Auto­bouw­er Tes­la liet onder de streep een min­der­g­root ver­lies zien dan aan­vanke­lijk werd gedacht. Per aan­deel kwam dat uit op ‑1,33 dol­lar tegen ‑1,82 geschat. Het ver­lies was wel grot­er dan het­zelfde kwartaal vorig jaar. Ten opzichte van datzelfde kwartaal steeg de pro­duc­tie ook met 53% naar ruim 22 duizend auto’s. De omzet kwam uit op 2,8 mil­jard doller tegen 1,3 mil­jard een jaar eerder. Het aan­deel steeg flink op de resul­tat­en en ging de week 6,5% hoger uit tot aan 356,9 dol­lar.

Op de NYSE bli­jft de Dow Jones Indus­tri­al ijz­er­sterk en lijkt het vooral­snog weinig moeite met de 22.000 pun­ten te hebben. Toch duurde het bij de 21k ook bij­na drie maan­den voor­dat het echt gebro­ken werd (bij de 20k slechts een maand). We mogen dan ook best een pull­back verwacht­en om deze nieuwe uit­braak te testen. Deze week +1,2% tot aan 22,093 pun­ten.
De DJ Trans­port heeft een zware peri­ode achter de rug en zocht deze week naar een bodem. Met suc­ces lijkt het zo want de index steeg vanaf de MA200 op de dag­grafiek en is op de week­grafiek daarmee weer boven de korte MA20 lijn. Plus­je van 0,5% op het slot van vri­jdag.

DJ Indus­tri­al — day chart
DJ Trans­port — day chartDe brede S&P500 bli­jft een beet­je aan­klooien met de 2475 pun­ten. Deze week een kleine 0,2% tot aan 2477 in een zijwaarts ver­loop. De indi­ca­toren begin­nen echter wel een beet­je te draaien naar negatief. Op de dag­grafiek is ook duidelijk dat de koers niet echt uit het kanaal weet los te komen.

S&P500 — day chart
Tot slot de elek­tro­n­is­che NASDAQ100 die ondanks het zwaar­we­gende Apple toch 0,15% lager de week uit ging op net geen 5900 pun­ten. Het bli­jft daarmee net boven het top­je van 5 juni steken. De zware up-trend bli­jft valide al ziet het er zo hoog wel span­nend uit.

NASDAQ100 — day chart
Overige
De oliepri­jzen hebben het de afgelopen week wat moeil­ijk­er gekre­gen in de kor­te­ter­mi­jn up-trend. Er zijn dan ook heel wat win­st­ne­min­gen plaats­gevon­den. Vooral bij Brent is dat voor­namelijk dankz­ij de 200-daagse gemid­deldeli­jn. Bij de West Texas koers is dat niet het geval en hangt de pri­js nu tussen de lij­nen in. Op week­ba­sis is de pri­js voor de Amerikaanse zoete olie een kwart pro­cent gedaald tot aan 49,58 dol­lar per vat. North Sea Brent steeg juist 0,4% tot aan 52,42 dol­lar.

Brent Crude — day chart

Eur/​usd leverde het meren­deel van de koer­sti­jging deze week weer in dankz­ij vri­jdag, als reac­tie op het Amerikaanse banen­rap­port. Vooral de week­grafiek is dan inter­es­sant aangezien de koers met de periscoop boven de MA200 is gaan kijken maar daar­na toch weer onder water ging. De tijd lijkt dan ook rijp voor topvorm­ing om terug te vallen naar rond de 1,14 zodat de MA20 en MA50 tijd kri­j­gen om weer naar boven te kruipen. De kracht zal hem eerder in een aansterk­ende dol­lar moeten liggen dan een zwakkere euro.

EUR/USD — week chart
Mor­gen staat de agen­da weer voor u klaar. Pret­tig weekend! 


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.