...

TA - Nederlandse financials zakken weg

30 september 2020, 08:40 | Mister Jordan | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (16)

Er breken weer onzekere tij­den aan nu de Coro­na maa­trege­len aangescherpt wor­den. Dit komt de AEX, welke al flink aan het sluimeren was, niet ten goede. Van­daag bek­ijken we een aan­tal Ned­er­landse finan­cials omdat zij langza­am maar zek­er weg begin­nen te glijden.


AEX


In mijn col­umn van afgelopen maandag ging ik al wat dieper in op de AEX en een aan­tal kan­srijke aan­de­len hieruit. De analyse van van­daag houd ik daarom kort. De afgelopen twee han­dels­da­gen werd de bovenkant van het neer­gaande trend­kanaal opge­zocht. De trend is hier­mee nog steeds negatief en dus DOWN.

Een licht posi­tief sig­naal is dat de index weer vlak boven het 20-daags gemid­delde beweegt. Momenteel zit de index in een soort WEDGE waar­bij de hor­i­zon­tale lijn en de neer­gaande trendli­jn steeds dichter­bij elka­ar komen, actie op komst dus. Op dit moment zie ik nog weinig posi­tieve aan­knop­ingspun­ten waar­door ik het sen­ti­ment nog als negatief bestempel.

ABN Amro

Gaan we verder met de drie Ned­er­landse finan­cials, we begin­nen met ABN. Sinds maart zien we eigen­lijk een trad­ing range tussen 6,15 — 9,20 EUR. Halver­wege juni versmalde deze range naar 7 — 8,50 EUR. Deze nieuwe range is licht­blauw gemarkeerd. 

Waar de koers de afgelopen maan­den gro­ten­deels bleef hangen rond de 8,50 is het aan­deel sinds halver­wege sep­tem­ber even de weg kwi­jt. De koers dook onder de MA-20 en MA-50 waar­door er ook een negatieve kruis­ing te zien is. Bin­nen enkele dagen werd de onderkant van de range getest. De 7 EUR grens werd enkele dagen gebro­ken maar niet lang genoeg om over een defin­i­tieve breuk te spreken. 

Zolang de koers onder de voortschri­j­dend gemid­delden beweegt ziet het er slecht uit. De ste­un­li­jn op 7 EUR zal zich moeten bewi­jzen. Een door­braak hier­van maakt de weg vrij richt­ing de vol­gende ste­un op 6 EUR

ING Groep


ING doet het in vergelijk­ing met ABN niet veel beter. Begin augus­tus werd er een ral­ly vanaf de ste­un­li­jn richt­ing de weer­stand­sli­jn ingezet, in trad­ing range 1’ wel­tev­er­staan. Halver­wege kwam deze ral­ly ten einde gevol­gd door een vri­je val richt­ing de bek­ende ste­un­li­jn op 6 EUR. De afgelopen 7 han­dels­da­gen draaide en keerde de koers rond deze zone.

Net als bij ABN zie ik het op korte ter­mi­jn somber in. Een breuk van de ste­un­li­jn betek­end dat de koers weer in trad­ing range 2’ terechtkomt. Een vri­je val richt­ing de 5,50 EUR valt daarmee ook niet uit te sluiten. Houdt voor nu vooral de ste­un­li­jn in de gat­en. Deze lijn is sinds juni al een stuk of 5 keer getest zon­der doorbraak. 

ASR


We sluiten af met de derde en laat­ste finan­cial, ASR. Helaas is de ijz­er­sterke UPTREND tot een halt geroepen. Op een enkele uit­zon­der­ing na kunt u zien hoe de koers heen en weer ket­ste tussen de boven- en onderkant van de range. Op die manier wordt een dergelijke trend steeds meer valide en dus sterker. 

Uitein­delijk had het aan­deel te veel moeite met de weer­stand op 30 EUR. Een echte duurzame door­braak vond daarom ook niet plaats. Halver­wege sep­tem­ber trad de koers redelijk geruis­loos uit de UPTREND. Met een neer­waartse door­braak van de MA-20 en MA-50 als gevolg. Op dit moment beweegt de koers met lagere top­pen én bodems neer­waarts langs de blauwe trendli­jn. Zolang deze trendli­jn niet gebro­ken wordt is het voor mij een SELL.

Dis­claimer

De infor­matie is niet bedoeld als beleg­gingsad­vies of als aan­bevel­ing tot het doen van bepaalde beleg­gin­gen of aankopen. Indi­en u gebruik maakt van de ver­strek­te infor­matie doet u dat voor eigen reken­ing en risico.

Mis­ter Jor­dan heeft geen posi­tie in de bovenge­noemde aandelen. 


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.