...

TA AEX, RD, VW, Adyen en Akzo

19 september 2020, 14:32 | Marcel Bronner | leestijd: 5 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)

Omdat het zo’n mooie dag is hier (ik weet niet hoe het in Ned­er­land is) kri­jgt u van­daag niet vier maar vijf grafieken! Vier grafieken uit Ned­er­land en een bonus­grafiek van een Duits aan­deel, namelijk Volk­swa­gen. Daarmee vol­doe ik gedeel­telijk aan het ver­zoek van een lez­er. De vier anderen zijn de AEX, Konin­klijke Olie, Adyen en Akzo.


Als eerste wil ik de index met u bespreken.

Bin­nen het niet zo per­fecte dal­ende trend­kanaal (zie ook mijn analyse van afgelopen zater­dag) is woens­dag de bovenkant aangetikt. Daar kwa­men verkop­ers weer in de markt en druk­ten de koers weg van die bovenkant en onder het rode sti­j­gende trendli­jn­t­je. Dat zijn twee verzwakkin­gen en dus raad ik aan voorzichtig te zijn met onze index, overi­gens zon­der echt negatief te zijn.

Let even op de trendli­jn bij de RSI, die beves­tigt de verzwakking in de koers­grafiek (nog?) niet. Houd u wel in het achter­hoofd dat de trend sinds augus­tus licht dal­end is?

En dan door met het aan­deel dat er echt het slechts van de vijf grafieken bijligt. Dan hebben we die maar gehad.

Niet echt een lekker aan­deel om in de porte­feuille te hebben. Onder de oran­je dal­ende trendli­jn gaat het lager en lager met RD. Eind augus­tus begin sep­tem­ber zak­te Kon. Olie door de rode hor­i­zon­tale ste­un­li­jn en verzwak­te daarmee nog verder. De RSI beves­tigt door onder een licht sti­j­gend trendli­jn­t­je te zakken. Om dat te zien heeft u net zoals ik waarschi­jn­lijk een ver­g­root­glas nodig.

Op moment van schri­jven zie ik niet veel rede­nen op de grafiek waarom de hoek­steen van de porte­feuille niet verder door zou kun­nen zakken naar de vol­gende ste­un. Die ligt op euro 10,30.

Door naar het vol­gende aan­deel, de bonus, en daarmee vol­doe ik een klein beet­je aan het ver­zoek van lez­er arnew die ver­zocht Volk­swa­gen uit­ge­breid te bek­ijken. Dit n.a.v. de uit­ge­brei­de analy­ses van de AEX en Arcelor Mit­tal.

Neem mij niet kwal­ijk mocht ik hier de ver­keerder grafiek gebruiken, in mijn pro­gram­ma vond ik niet direct het aan­deel. Ik heb hier de grafiek van Volk­swa­gen geno­teerd op de Xetra gebruikt. Het geeft in ieder geval een idee van het koersverloop.

De koers zocht afgelopen vri­jdag pre­cies het niveau van de licht­groene sti­j­gende trendli­jn op. Lat­en we hopen dat kop­ers VW nu weer omhoog gaan tillen. Onder de grafiek heb ik de RSI gebruikt en die beves­tigt vaak. Hier echter zien we dat de RSI neer­waarts door de rode sti­j­gende trendli­jn zak­te. Dat zien we ook vaak, dat de RSI voor­loopt op de beweg­ing in de grafiek. Dit zou in dit geval voor­spellen dat de koers van VW door de licht­groene sti­j­gende trendli­jn zou gaan zakken. Reden om Volk­swa­gen in blinde paniek te verkopen bij de open­ing om maandag? Née, maar verza­mel puz­zlestuk­jes. U heeft nu een stuk­je (de RSI) en de vol­gende zou de door­braak van de licht­groene trendli­jn zijn. Stuk­jes om steeds iets voorzichtiger te wor­den. In de hoop een beet­je aan het ver­zoek van lez­er arnew te hebben voldaan ga ik naar mooiere grafieken, die van Akzo en Adyen.

Wat zien we op de grafiek van Akzo? Sinds juli 2020 zat Akzo gevan­gen in een hor­i­zon­tale trad­in­grange met euro 79,60 als onder­grens en euro 85,30 als boven­grens. We kun­nen nu (terugk­ijk­end) zien dat de aanzet tot de trad­in­grange al begon voor­dat de rode sti­j­gende trendli­jn werd doorbroken.

Zeven beurs­da­gen terug werd de trad­in­grange opwaarts uitgenomen en is de koers er op één dag na niet meer in terugge­keerd. Bij de groene pijl ziet u dat Akzo de bovenkant van de trad­in­grange testte, dus oude weer­stand werd nieuwe steun.

Ondanks dat er niet echt sprake is van een over­tu­igende uit­braak kun­nen we toch kijken naar het koers­doel dat aan de hand van de hoogte van de trad­in­grange is te bereke­nen: euro 91,-. Ondanks dat tim­ing, spread en uw bro­ker hun deel opeisen bli­jft er genoeg over om een trade te over­we­gen. Ik zou het niet hoeven schri­jven, maar vergeet u uw stop loss niveau niet te bepalen? Bij voorkeur voor­dat u aankoopt en verzuim hem ook niet kei­hard te respecteren!

Dan gaan we naar nog een mooie grafiek: Adyen.

De laat­ste vor van­daag maar zek­er niet de minste!

Let op wat de RSI al een paar dagen gele­den deed (uit­breken!) en wat de koers Adyen gis­teren deed. Jawel, een uitbraak!

Afgelopen vri­jdag brak Adyen uit de hor­i­zon­tale trad­in­grange en we gaan de gevol­gen in kaart bren­gen. De trad­in­grange is euro 183 hoog (1.505 -/- 1.322) en dat zouden we bovenop het uit­braakniveau kun­nen plakken. Zo verkri­j­gen we een koers­doel van euro 1.688 (1.505 + 183). Dan maakt het niet zoveel uit dat tim­ing, bro­ker en spread hun graan­t­je meepikken toch?!

Met de uit­braak kwam Adyen op een all-time-high” en dus ook in unchart­ed ter­ri­to­ry”. Eén zwaluw maakt nog geen zomer, dat weet ik ook wel, maar zek­er een aan­deel om scherp in de gat­en te houden. Ik durf het bij­na niet te schri­jven, maar vergeet u de stop loss niet?!

Ik wens u een pret­tige voortzetting van uw weekend! 

Tech­nisch anal­ist voor US Mar­kets

Mar­cel Bron­ner is zelf­s­tandig tech­nisch analist. 

Hij benadert de markt op basis van tech­nis­che analyse. Zijn analy­ses zijn geen beleg­gingsad­vies noch een advies om te kopen of verkopen. U kunt de analy­ses gebruiken als één van de vele com­po­nen­ten om uw besliss­ing op te baseren. Hij heeft geen posi­tie in de indi­vidu­ele aan­de­len die hij bespreekt.


Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.