Beursdagboek Daïm Boscart 22 juni 2017, 16:39

...

BeursUpdate: Wall Street opent vlak na onrustige opening Europa

22 juni 2017, 16:39 | Daïm Boscart | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)




De Amerikaanse beurzen ope­nen van­daag rustig en stellen zich afwach­t­end op nadat de Europese beurzen van­daag al lieten zien dat men onder druk staat. Vri­jwel alle indices staan vlak en de dunne han­del op de beurzen houden de boel in even­wicht. Het is wacht­en tot men duidelijk richt­ing kiest, de indi­ca­toren staan in ieder geval op rood door de toen­e­mende weer­stand die op de beurzen drukt. De Dow Jones heeft voor het eerst sinds lange tijd twee dalin­gen (70 & 60) pun­ten lat­en zien ter­wi­jl de Dow Trans­port nu zo’n 2% van de top van maandag staat. Aan de andere kant zagen we de Nas­daq gis­teren een mooie sprong mak­en met 50 plus­pun­ten waar­door daar de druk er weer wat af is. Ver­schil­lende ontwik­kelin­gen dus op Wall Street die duiden op diver­gen­ties bin­nen de Amerikaanse markt. Deze diver­gen­ties kun­nen lei­den tot grote onrust die een dal­ing zou kun­nen veroorza­k­en. Het bli­jft dus afwacht­en welke richt­ing we zo dadelijk werke­lijk op gaan maar tot nog toe kleuren de beurzen licht­jes aan rood.

Dow Jones
De Dow Jones is na de nieuwe All Time High van begin deze week zo’n 130 pun­ten weggeza­kt tot de 21.400 ste­un­zone. Hier zal momenteel een gevecht tussen de kop­ers en verkop­ers plaatsvin­den, de sit­u­atie ron­dom de Dow Jones is namelijk nogal ges­pan­nen door de weer­standen die we op ver­schil­lende tijdsven­sters zien langskomen. Vanocht­end pub­liceerde Guy al een col­umn aan­gaande de Dow Jones met daarin de week­grafiek van de index. De index is sinds de start van de grote BULL-Mar­ket in 2009 loopt er een sti­j­gende weer­stand­sli­jn over de top­pen van de week­grafiek. Nog geen enkele keer heeft de Dow Jones deze weer­stand door­bro­ken en ook nu lijkt de Dow Jones na de test van de bovenkant van de huidi­ge lange ter­mi­jns UPtrend terug te vallen. Daar­naast zien we ook op de dag- en uur­grafiek dat er genoeg reden is tot twi­jfels. De komende dagen voorzie ik dan ook een dal­ing aankomen voor de Dow Jones die makke­lijk kan terug­vallen tot de 21.00021.150 ste­un­zone waarne men wederom zal moeten bek­ijken wat de juiste richt­ing is.

Week­ly Chart DJ Guy:Dai­ly Dow Jones:Dow Trans­port
De Dow Trans­port gli­jdt van­daag na een goede start weer wat weg. De Trans­port index is na het testen van de 9.500 top bezig aan een neer­gaande beweg­ing die de Trans­port index gelei­delijk weer richt­ing het 50-daags gemid­delde van 9.150 pun­ten kan bren­gen. Het is belan­grijk om te begri­jpen dat de huidi­ge, en mogelijk komende, dal­ing van de Trans­port index een belan­grijk sig­naal is voor de sit­u­atie op Wall Street. De Trans­port index wordt namelijk door velen gezien als een belan­grijke indi­ca­tor voor het toekom­stige koersver­loop van de beurzen. Een rever­sal wordt dan ook vaak aangekondigd door de Trans­port index. Nu de beurzen in Ameri­ka zo hoog staan, de Nas­daq stu­ip­trekkin­gen laat zien, de Dow Jones op ver­schil­lende tijdsven­sters veron­trustende sig­nalen laat zien is de dal­ing van de Trans­port natu­urlijk een belan­grijke waarschuwing. Ik bli­jf op het pun­t­je van mijn stoel zit­ten met de huidi­ge ontwik­kelin­gen waar ik verwacht er snel duidelijkheid gaat komen met een flinke prik omlaag.

Dai­ly Dow Trans­port:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets


...

Uurgrafieken: Neerwaartse druk Europa blijft aanhouden

22 juni 2017, 11:44 | Daïm Boscart | leestijd: 4 minuten | moeilijkheid: 10 / 12 | (0)




Wederom een lagere open­ing in Europa waar de beurzen wat verder wegza­kken. De neer­waartse druk bli­jft onver­min­derd aan­houden in Europa en de gevol­gen hier­van zijn duidelijk te merken, met name de AEX index staat momenteel onder zware druk. De index is inmid­dels verder weggeza­kt tot ruim onder de 520 pun­ten waarmee de index onder­weg is naar de 513 pun­ten, het punt dat ik nu al enkele dagen aan­wi­js als koers­doel voor de Ned­er­landse hoofdin­dex. Tegelijk­er­ti­jd staat de DAX onder druk, de Duitse hoofdin­dex viel afgelopen week snel terug vanaf de nieuwe All Time High die werd neergezet rond de 12.950 pun­ten. Inmid­dels is de DAX afgeza­kt tot de 12.725 zone waar een belan­grijke ste­un­zone op de DAX wacht het wordt hier pom­pen of verzuipen voor de Duitse hoofdin­dex aangezien een verdere dal­ing de DAX tech­nisch in moeil­ijkhe­den zou bren­gen op de uur­grafiek.

AEX
De AEX noteert rond het mid­dagu­ur ruim vier pun­ten lager, de fond­sen bin­nen de Ned­er­landse hoofdin­dex staan onder druk en met name de olie­fond­sen kri­j­gen er van langs door de dal­ende oliepri­js. Gis­teren zak­te de pri­js voor een vat Brent olie wederom verder weg, inmid­dels noteert Brent ondr de $45,- en hier­mee staat men op het laag­ste punt sinds eind novem­ber 2016. Om de huidi­ge dal­ing even aan te geven: eind mei noteerde Brent nog $54,6, hier­mee is de oliepri­js bij­na $10,- aan waarde geza­kt ofwel een dal­ing van ruim 17,5%. In dat daglicht bekeken valt de dal­ing van Shell nog enigszins mee aangezien het fonds des­ti­jds ongeveer €1,- hoger noteerde.

Op de uur­grafiek van de AEX zien we momenteel een BEAR­ISH ontwik­kel­ing in de maak, de index heeft het zwaar te ver­duren nu de BEARS jacht mak­en op de 513 GAP close die bin­nen enkele uren/​dagen dient te wor­den gere­aliseerd. Zo staat de AEX inmid­dels rond de 516 pun­ten en is het gat tot de GAP­close nog maar een schamele drie pun­ten. Verder zien we een dubbele top vanaf de 515 – 528 zone maar tegelijk­er­ti­jd zien we aan de onderkant ook een dubbele top for­matie in een wat kleinere vorm namelijk tussen de 515521 pun­ten. Bei­de patro­nen geven een negatief sig­naal af aan de AEX en voor­spellen een komende dal­ing die kan doorzetten tot de 502506 ste­un­zone. Zodoende bli­jf ik voor­lop­ig negatief gestemd over de AEX en bli­jf ik vasthouden aan het pri­maire koers­doel dat in mijn ogen rond de 513 pun­ten ligt.

Hourly AEX:DAX
Ook de DAX heeft het wederom moeil­ijk van­daag en net als gis­teren komt de DAX nu uit rond de onderkant van het oplopende trend­kanaal op de uur­grafiek. Hier wacht een serieuze opgave voor de DAX aangezien het neer­waarts door­breken van de oplopende ste­un­li­jn (onderz­i­jde trend­kanaal) een grote neer­waartse beweg­ing in gang kan zetten. De Duitser staan momenteel dus onder behoor­lijke druk en bal­anceren nu let­ter­lijk op het rand­je. Een neer­waartse door­braak van de 12.725 pun­ten zou beteke­nen dat de DAX eerst terug kan vallen tot 12.675 pun­ten waar­na er een groot gat wacht tot aan de 12.39012.500 ste­un­zone. Verder zien we net als bij de AEX een negatief koerspa­troon op de dag­grafiek van de DAX. Er is namelijk een Trip­ple Tops for­matie gevor­md op de DAX die BEAR­ISH van aard is. Net als bij de AEX wor­den de opwaartse uitspat­tin­gen rond de weer­stand verkocht om razend­snel terug te keren tot de ste­un­zone zoals we die nu zien. Dit patroon wordt vaak beëindigd met een neer­waartse door­braak, het koers­doel bij een neer­waartse door­braak kun­nen we bepalen door het ver­schil vanaf de ste­un­li­jn tot de top te dis­con­teren aan de onderkant. In dat geval zou de DAX rond de 12.42512.475 pun­ten uitkomen en dat is de komende dagen dan ook mijn koers­doel betr­e­f­fende de DAX.

Hourly DAX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.