Beursdagboek Daïm Boscart 31 januari 2017, 17:58

...

Uurcharts: Opnieuw rode opening VS, Dow Transport ''voorspelt'' correctie VS

31 januari 2017, 17:58 | Daïm Boscart | leestijd: 3 minuten | moeilijkheid: 6 / 12 | (0)




De Amerikaanse beurzen ope­nen van­daag wederom lager. In Ameri­ka lijkt de muziek voor­lop­ig uit de beurzen, nadat de Dow Jones de 20.000 pun­ten­grens wist te door­breken dacht men aan een ver­vol­gsti­jging waar­bij som­mige anal­is­ten zelfs sprak­en over een Blow-Off die kon reiken tot 22.000 pun­ten. Tot op heden blijkt niets min­der waar, de sti­jging van de Dow Jones stag­neerde rond de 20.100 pun­ten en deze week is op een harde manier duidelijk gewor­den dat een verdere sti­jging er voor­lop­ig nog niet in zit. Zodoende vallen de beurzen weer terug en zien we rode cijfers op de bor­den na de open­ing van Wall Street. De Dow Trans­port gaat hierin voorop, de raadgevende index voor de Amerikaanse beurzen wist vri­jdag nog een nieuwe mijl­paal te noteren op 9.500 pun­ten. Hier­na is de index in ver­val ger­aakt en heeft de Trans­port index van­daag al de 9.137 pun­ten aangetikt, een dal­ing van bij­na 4% in slechts drie dagen tijd. Het sen­ti­ment in de VS is dus omges­la­gen en de reken­ing wordt momenteel aan de algemene beleg­ger gep­re­sen­teerd. Zo vallen naast de Amerikaanse indices ook de Europese mark­ten terug nadat men toch goed wist te ope­nen van­mor­gen.

Dow Trans­port
We begin­nen van­daag even met een dag­grafiek van de Dow Trans­port index. De Dow Trans­port is vol­gens de Dow The­o­ry een raadgevende indi­ca­tor wan­neer we kijken naar mogelijke koers- en trend­wi­jzigin­gen van de Amerikaanse hoofdin­dex: de Dow Jones. De Dow Trans­port heeft met het bereiken van de 9.500 mijl­paal voor de tweede keer in een relatief korte ter­mi­jn een top gevor­md rond deze weer­stand­szone. Op de dagchart is deze dubbele top for­matie goed te zien. Een dergelijke for­matie is een BEAR­ISH indi­ca­tor die op de korte of mid­del­lange ter­mi­jn voor een omme­keer van de trend kan zor­gen. De ste­un­li­jn voor deze dubbele top­for­matie ligt rond de 9.160 pun­ten en op het moment van schri­jven zet de Trans­port index deze ste­un­li­jn serieus onder druk. Daar­naast noteert het 50-daags gemid­delde van de Trans­port index met 9.151 pun­ten zeer dicht bij deze 9.160 ste­un. Het moment van de waarheid is aange­bro­ken voor de Trans­port index: de ste­un­li­jn van de dubbele top­for­matie wordt samen met het 50-daags gemid­delde onder druk gezet. Indi­en de index deze ste­un­zone neer­waarts zal door­breken kan er een cor­rec­tieve beweg­ing ontstaan die de index terug zal bren­gen naar 8.975 pun­ten of zelfs 8.826 pun­ten. Een ontwik­kel­ing om in de gat­en te houden dus aangezien het niet de eerste keer in de his­to­rie zal zijn dat de Dow Trans­port een mark­t­brede dal­ing voor­spelt”.

Dai­ly Dow Trans­port:Dow Jones
Dan de Dow Jones, de index waar het de laat­ste weken alle­maal om draait. De index leek met de sti­jging van vorige week een uit­braak te hebben geforceerd maar nadat de index stil­viel rond de 20.100 pun­ten zien we de index langza­am verder weg­gli­j­den van de 20.000 pun­ten­grens waar men zo hard voor heeft gevocht­en de afgelopen weken. De beren begin­nen langza­mer­hand de over­hand te kri­j­gen in de VS en dit zet de mark­ten onder druk. Na de dal­ing van gis­teren valt de Dow Jones ook van­daag verder terug en zo staat de index weer rond de 19.800 pun­ten. Hier wacht nu een ste­un­zone voor de index van zo’n 50 pun­ten (19.750 — 19.800 pun­ten). Indi­en de index door deze ste­un­zone zal zakken kan het snel bergafwaarts gaan met de Dow Jones en wacht­en de vol­gende ste­un­li­j­nen op de index rond de 19.200 & 18.800 pun­ten.

Hourly Dow Jones:Met vrien­delijke groet,


Daïm Boscart | US Markets




...

Uurgrafieken: Europa krabbelt op na flinke daling gisteren

31 januari 2017, 10:57 | Daïm Boscart | leestijd: 1 minuut | moeilijkheid: 8 / 12 | (0)




De Europese beurzen lat­en van­daag her­s­tel zien nadat de beurzen gis­teren toch behoor­lijk moesten inlev­eren. De beurzen kwa­men gis­teren flink onder druk te staan toen de mark­ten was moesten inlev­eren nadat er enkele weer­stand­sniveaus wer­den getest. De Dow Jones wist zich geen raad met de 20.100 weer­stand ter­wi­jl de DAX terugviel na een test van de 11.850 weer­stand, hier­mee vie­len deze indices weer terug tot de trad­in­granges van de afgelopen weken. De AEX kwam echter in grote moeil­ijkhe­den, de Ned­er­landse hoofdin­dex wist afgelopen week niet uit te breken en de dal­ing van gis­teren zette de index dan ook hele­maal terug tot aan de onderkant van de trad­in­grange. De 480 – 481 ste­un kwam zwaar onder druk te staan en intra­day zagen we de index zelfs even terug­vallen tot 478 pun­ten. Van­mor­gen hield men op het Dam­rak ook de adem in en de oplucht­ing is dan ook groot de AEX inmid­dels weer gewoon” 481 – 482 pun­ten noteert. Grote sti­jgers op het Dam­rak van­daag zijn de finan­cials en ook Shell weet weer een mooie plus te noteren.

De AEX toont deze mor­gen dus weer kracht en weet de schade te beperken door de onderkant van de trad­in­grange te respecteren. De index noteert weer zo’n 482 pun­ten en kan vanu­it dit punt weer een poging wagen om de bovenkant van de range op te zoeken rond de 488 – 490 pun­ten.

Hourly AEX:Ook de DAX laat van­daag een knap her­s­tel zien en staat met een sti­jging van ruim 40 pun­ten alweer ruim boven de oude top (bovenkant trad­in­grange) van 11.690 pun­ten. Hier­mee liggen er wederom mogelijkhe­den voor de DAX om door te stoten tot de weer­stand van 11.850 pun­ten.

Hourly DAX:Met vrien­delijke groet,

Daïm Boscart | US Markets

Reageren

Anonieme comments achterlaten is niet toegestaan. Hiervoor moet u ingelogd zijn. Login »
Turbo’s zijn complexe instrumenten en brengen vanwege het hefboomeffect een hoog risico mee van snel oplopende verliezen. 7 op de 10 retailbeleggers verliest geld met de handel in turbo’s. Het is belangrijk dat u goed begrijpt hoe turbo’s werken en dat u nagaat of u zich het hoge risico op verlies kunt permitteren.